Autotoday tutustui: Volkswagen Arteon – VW-perheen uusi lippulaiva

Clas von Bell
Kuvakatsauksessa on esillä myös kultainen ja musta versio Arteonista.

16.6.2017 16.15

Volkswagen on suomeksi kansanauto. Nyt tutustuttiin Volkswageniin, joka on mahdollisimman kaukana kansanautosta. Kyse on Volkswagen CC:n seuraajasta, Volkswagen Arteonista.

Auto on selvästi suunnattu merkin huippumalliksi, mutta kuitenkin niin, että se ei kilpaile liikaa esimerkiksi konsernin Audi-autojen kanssa. 

Volkswagenin edustajan mukaan moni VW-asiakas kuitenkin haluaa nimenomaan Volkswagen-merkkisen auton. Heitä varten pitää olla myös hieman loisteliaampi malli.

Arteon on ahdettu täyteen uusinta tekniikkaa, ja lyhyen tutustumisajon aikana päästiin kokeilemaan vain osaa kaikista toiminnoista.

Auto on selvästi tehty mukavuutta ja ajettavuutta silmällä pitäen, mikä tarkoittaa muun muassa runsaita tiloja ja myös riittävän isoa tavaratilaa.

Koeajoimme kaksi versiota. Ensimmäisessä oli keskimmäinen varustetaso ja 280-hevosvoimainen bensiinimoottori. Toisessa oli ylin varustetaso ja 240-hevosvoimainen dieselmoottori.

Jo istuttaessa autoon huomaa, että moitittavaa ei hevillä löydy. Kuljettajalla on ergonominen istuin, jossa on 14 säätömahdollisuutta. 

Myös apukuskin penkki on hyväntuntuinen samoin kuin takapenkin istuimet. Jalkatilaa on takana hyvin, vaikka etupenkki olisi aivan taka-asennossa.

Auto on hiljainen ja kulkee mukavan tasaisesti, ja ohjaus reagoi hyvin tunnokkaasti. Mittaristo on täynnä toimintoja ja navigaattorin näyttö on iso, melkein jättimäinen.

280-hevosvoimainen moottori antaa riittävästi potkua – ainakin pienellä kuormalla ajettaessa.

Auton elektroniikka auttaa kuljettajaa monin tavoin, mutta kaikki toiminnot eivät varmaan ole kaikille mieluisia.

Me koimme hieman häiritseväksi esimerkiksi automaattitoiminnon, joka hiljensi auton vauhtia mutkissa, risteyksissä ja kiertoliittymissä. Tuntui hieman nololta lähestyä kaukaa kiertoliittymää noin 20 kilometrin tuntinopeudella.

Navigaattorin käyttö oli myös hieman hankalaa eleohjauksen takia, koska sormen ei tarvitse koskea näyttöön. Koeajon aikana onnistuimme monta kertaa sotkemaan navigointia liikuttamalla sormia lähellä ruutua. 

Koeajetut autot ovat hintaluokaltaan noin 60 000 euron autoja, joten sillä hinnalla ei paljon moitittavaa saakaan olla.

Moni saattaa tykätä erityisesti auton ulkonäöstä, sillä perinteinen sedan-malli on yhdistetty urheilulliseen ulkoasuun.

Halvin nyt julkistettu versio maksaa alle 45 000 euroa. Syksyllä tulee manuaalivaihteinen, pienimmällä moottorilla varustettu versio. Sen hintaa ei ole vielä julkistettu.

Nyt hinnastossa on viisi mallia ja ensi vuoden alkuun mennessä on tulossa yhdeksän versiota lisää. 

Tällä hetkellä tarjolla on neljä dieselmallia ja yksi bensiinimalli.

Tarkemmat tiedot autosta saa tästä jutusta


 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here