Volkswagenilla on jo pitkään ollut mallistossa Multivan-niminen malli. Auto perustuu Volkswagen Transporteriin, eikä mallia ole verotussyistä myyty Suomessa juuri ollenkaan. Nyt koittaa uusi aika.
Volkswagen on julkistanut aivan uuden Multivan-mallin, joka alusta pitäen on tehty tila-autoksi, eikä tästä mallista tule vastaavaa pakettiautoa.

Multivan on aito monikäyttöinen tila-auto, joka on ihanteellinen valinta silloin kun tilaa tarvitaan enemmän kuin mitä 5-paikkainen henkilöauto tarjoaa.
Auto perustuu Volkswagenin MQB-perusrakenteeseen, eli samaan kuin moni muu Volkswagenin henkilöautoista.
Hyvin monipuolinen
Auton istuinjärjestelmä on uusi, ja matkustamon istuimet kiinnitetään lattiassa oleviin kiskoihin.
Auton saa joko kuusi- tai seitsemänpaikkaisena, ja kaikki matkustamo-osan istuimet ovat poistettavissa yksitellen. Jokainen istuin on erillisistuin, eikä autoon edes saa kahden paikan penkkiä.

Suomeen tulevat mallit ovat aina 7-paikkaisia, mutta haluttaessa auton saa myös 6-paikkaisena.
Takatilan kaikki neljä tai viisi penkkiä ovat liu’utettavissa koko tilan pituudelta. Kaksi etummaista on myös käännettävissä joko selkä tai kasvot menosuuntaan.
Auto on aluksi tarjolla vain lataushybridinä, jossa on bensiinimoottori. Auto on hyvin henkilöautomainen ajaa, ja tehoa on yllin kyllin. Koeajoimme autoa Saksassa mutkaisilla maanteillä ja moottoriteillä nopeuksilla, joita Suomessa ei pääse kokeilemaan.
Ajon aikana ehkä yllättävintä oli auton meluttomuus. Toki äänettömyyteen vaikutti Saksan teiden parempi kunto, mutta esimerkiksi tuulen suhina oli hyvin vähäistä, jopa yli 150 kilometrin tuntinopeudessa.

Kovissa kiihdytyksissä moottorin ääni kuitenkin kantautui sisään selvästi.
Penkkien järjestely osoittautui erittäin helpoksi. Yksi penkki tosin painaa melkoisesti, vaikka penkit ovat kevyempiä kuin aikaisemmassa Multivan-versiossa. Matkustajapenkkien kääntäminen onnistui kokeilussa helposti.
Matkustamossa on kätevä pöytäjärjestelmä, joka voidaan liu’uttaa haluttuun paikkaan. Sen voi sijoittaa myös etupenkkien väliin, mutta silloin se toimii vain keskikonsolina, eikä pöytälevyjä voi avata.
Jokaisen penkin alla on pieni säilytyslaatikko pikkutavaroille.
Matkustamossa voidaan nauttia myös kaksiosaisesta panoraamakatosta. Sen avulla takaosaan tulee valoa ja avaruutta. Volkswagenin mukaan lasikatto ei vaadi erillistä aurinkoverhoa, sillä se heijastaa 95 prosenttia auringonsäteistä.

Kattokaiteet eivät kuulu auton lisävarustelistaan, mutta ne voidaan asentaa kattoon, jossa ei ole panoraamaikkunoita. Näin autoon voi saada tarvittaessa suksiboksinkin.
Auton ohjaamo on hyvin digitaalinen, eikä näppäimiä ole kovin paljon.
Mittaristo ja tietoviihdejärjestelmän näyttö muistuttavat hyvin paljon Volkswagenin sähköautojen näyttöä.
Mittaristosta pystyy hyvin seuraamaan lataushybridin akun käyttöä ja sen tyhjentymistä.
Aina automaattina
Multivan eHybridin sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteisteho on 160 kW (218 hv). Sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja TSI-bensiinimoottorin teho 110 kW (150 hv).
Auto lähtee aina liikkeelle sähköllä, jos akussa on edes vähän virtaa. Bensiinimoottori puuttuu peliin vasta yli 130 kilometrin tuntinopeudessa.

Multivanissa on aina dsg-automaattivaihteisto. Hybridimallissa se on kuusivaihteinen ja muissa malleissa seitsemänvaihteinen.
Ohjaamosta puuttuu perinteinen vaihdevalitsin. Multivanissa on käytössä niin sanottu Shift by Wire -järjestelmä, eli kojelaudassa on pieni vipu, jolla vaihteet vaihdetaan.
Järjestelmä toimi hyvin koeajon aikana.
Kovissa kiihdytyksissä moottorin kierrosluku nousi aika korkeaksi ennen kuin vaihteisto vaihtoi isompaan.

Volkswagen lupaa noin 50 kilometrin toimintamatkan pelkällä sähköllä, ja se pitänee paikkansa rauhallisella ajolla.
Akku latautuu myös hidastuksien aikana.
Autossa on liukuovet molemmin puolin, ja kokeiluautossa ne olivat sähköiset. Myös takaluukku oli koeajoautossa sähkötoiminen.

Tarjolla on kolme varustetasoa, Multivan, Life ja Style. Lisäksi Suomessa on tarjolla Business-varustetaso.
Auton tavaratila on suurimmillaan 4 053 litraa, ja auton perään saa kytkeä jopa 1 600 kilon perävaunun.
Merkittävä hinnanpudotus
Nykyinen Multivan maksaa yli satatuhatta euroa, mutta uusi malli maksaa halvimmillaan runsaat 63 000 euroa. Se on merkittävä ero, joka maahantuojan edustajan mukaan tulee lisäämään myyntiä merkittävästi.
Hinta-laatusuhteen osalta Volkswagen on varmaan tehnyt hyvän ratkaisun. Tähän hintaan saa jo perusvarustuksen osalta hyvin monipuolisen auton. Tarvittaessa kaikki viisi matkustajan istuinta voidaan poistaa, ja autosta saadaan hetkessä kelvollinen pakettiauto.

Lataushybridin alhainen CO2-päästö mahdollistaa myös esimerkiksi julkiset hankinnat, kun kokonaispäästöt eivät saa ylittää tiettyä rajaa.
Takseinakin auto saatetaan nähdä. Etenkin kun 7-paikkaisessa autossa on vielä melko mukava istua ja matkatavaratkin mahtuvat mukaan hyvin.
Katso tästä muita Volkswagen-koeajoja.
Multivanin suosion kasvu tuntuu koeajon perusteella hyvin todennäköiseltä. Uusi Multivan tulee Suomeen alkuvuodesta 2022.
Katso myös tämä: Uuden Volkswagen Multivan -malliston lataushybridin myynti on alkanut.






