Kauko Säätäjä: Rättiväsymyksestä rattiväsymykseen

Kuva: CvB.

Valvominen, lyhyet unet, pitkät työpäivät, mieltä liikuttaneet ihmiskontaktit, elämän muutokset, huono tarkkavaisuus, autossa istuvien kanssa juttelu sekä outo ympäristö ovat ajajan keskittymiseen liittyviä tekijöitä.

Oma lukunsa on auton teknisistä vioista aiheutuvat, auton hallintaa rajoittavat häiriöt.

Viime aikoina on ikävällä tavalla yleistynyt alkoholin sekä varsinkin huumeiden käyttö. Oma lukunsa on varsinkin nuorten kohdalla ajajan uho ja näyttämisen tarve. Ja kummallista kyllä kyydissä olevien, ajajaan kohdistaminen usuttaminen ”eikö tää kärry lujempaa kulje” tyyppiset painostamiset.

Entisajan autot vaativat kuljettajalta huolellista tarkkavaisuutta. Mittareita ei paljon ollut, mutta niitä oli seurattava. Heikko tien kunto vaati huomion kiinnittämistä ajamiseen.

Keskittymisen tärkeydestä kertoi aikoinaan linja-auton kuljettajan läheisyydessä ollut tiedote: ”Keskustelu kuljettajan kanssa kielletty.”

Turhakkeet pois

Nyt on toisin. On keksitty useita muka ajamista sekä auton hallintaa helpottavia teknisiä laitteita, kansankielellä nimettyjä härpäkkeitä.

Sellaisia ovat mm. käden heilauksella toimivan audiojärjestelmän äänenvoimakkuuden säätö.

Hipaisten hoituu nyt esim. tietoviihdejärjestelmä. Haluttu informaatio heijastuu nyt tuulilasin alalaitaan. Entä ilmastoinnin sääteleminen, onko muka niin vaativaa, että se pitää hoitaa elektronisesti.

Tosiasia on, että mitä enemmän erilaisia hienouksia on, sitä enemmän ne aiheuttavat kustannuksia, eivät ne ilmaisia ole, huoltolasku kasvaa.

Kuljettajan vastuu ykkösasia

Olkoonpa auto kuinka monipuolisesti varusteltu tahansa, kuuluu ajajalle vastuu omasta, kuljetettavien sekä myös muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta.

Kyllä on heikko suunnittelukyky, jos ajoaikataulu jatkuvasti klikkaa ja työasioiden hoito ajaessa on ratin takana istujan tärkein tehtävä. Ja aikataulun pettäminen on kurottava kiinni ylinopeutta ajamalla!

”Viihde on hyväksi” näin suositellaan TV-katsojille. Samaa ei välttämättä voi sanoa autoa ohjattaessa.

TV-ohjelmien yhteydessä voi havaita miten autoissa olevat sisäkamerat paljastavat auton sisätiloissa touhuilun. Miten voi keskittyä, kun mielenkiinto harhailee maailman äärissä, milloin missäkin.

Sisäkuvauskamerat paljastavat, että esim. liikenteen seuraaminen on joillekin sivuseikka. Kamerakuvassa näkee, kuinka kuljettajan kädet ja silmät ovat ihan jossakin muualla kuin ratissa ja tiessä.

Ratissa tarkkana ja katseet katuun

Liikkuvan välineen kuljettajan tärkein ja ehdoton ominaisuus on keskittyminen. Toinen on pirteys. Moni on nukahtanut rattiin kohtalokkain seurauksin.

Itsen, saati autossa mukana olleiden vahingoittumisen mahdollisuus on pakko tiedostaa.

Katso tästä muita Kauko Säätäjän kolumneja.

Vakavien vammojen, saati toisten kuoleman aiheuttamisen korvaaminen voi olla vuosikymenien taakka.

Pahimmassa tapauksessa murhe saattaa seurata vahingon aiheuttanutta kuljettajaa läpi koko elämän. Keskittyminen ajoon on auton hallinnan AA ja OO.

Näin aprikoi

Kauko Säätäjä

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here