Autotoday tutustui: Volkswagen Caddyn viides sukupolvi

Volkswagenin pikkupakettiauto Caddy on uudistunut kokonaan.

Caddy on ollut markkinoilla jo yli 40 vuotta. Ensimmäinen malli julkistettiin Yhdysvaltojen markkinoille vuonna 1978 ja se tuli Eurooppaan 1982. Toinen sukupolvi tuli markkinoille 1995, kolmas vuonna 2003 ja neljäs 2015.

Nyt julkistettu malli on siis jo viides sukupolvi.

Keula on saanut uuden ilmeen. Kuva: CvB.

Caddy on saatavana sekä henkilöautona että pakettiautona. Henkilöautoversioita myydään vuosittain runsaat 500 kappaletta ja pakettiautoja 350-400 autoa.

Henkilöauto Caddy kuuluu A-segmenttiin, jota myydään Suomessa vuosittain noin 2000 – 2500 autoa. Viime vuonna määrä jäi vähän alle 2000.

Henkilöautoversioista kolmannes on takseja ja K-Auton mukaan Caddy on Suomen kolmanneksi suosituin taksiauto.

Uusi Caddy on tehty Volkswagenin MQB-alustakonseptille. Se mahdollistaa vaihtoehtoiset käyttövoimat, muun muassa kaasun ja lataushybridin. Niiden markkinoille tulosta ei kuitenkaan vielä ole tietoa. Lanseerausvaiheessa tarjolla on vain diesel ja bensiini.

Pidemmän akselivälin auto on lyhentynyt hieman ja lyhyemmän akselivällin malli vastaavasti pidentynyt hieman. Kuva: CvB.

Caddyn saa kahdella akselivälillä. Normaalin akselivälin auto on kasvanut pituutta 93 milliä ja leveyttä 62 milliä. Pidemmän akselivälin malli on korin osalta lyhentynyt 24 milliä.

Uudessa Caddyssä on paljon uusia ominaisuuksia. Autossa on muun muassa uusi monitoimiohjauspyörä, avaimeton käynnistys ja lukitus, AGR-sertifioidut istuimet, led-valot ja led-sisävalot. Lisäksi tarjolla on sähköinen lukitusapu liukuoviin ja takaluukkuun ja 230 voltin pistorasia.

Henkilöautoversion pääkohdat ovat uusi 1,4 m² lasinen panoraamakatto. Katto heijastaa lämpösäteilyä ja absorboi valoa 95 prosenttia.

Autossa on nyt sähköinen käsijarru.

Auto on kokonaisuutena hyvin henkilöautomainen. Kuva: CvB.

Cargo-versioon kaksi eurolavaa

Cargo-versiossa on täyspeltiset takapariovet ja tavaratilan erillislukitus. Etumatkustajan istuimen selkänoja taittuu tarvittaessa työtasoksi.

Cargo-versioon saa myös peruutuskameran ja erilliset kyynärtuet kuljettajan ja etumatkustajan istuimiin.

Taka-akselin lehtijouset on nyt korvattu kierrejousin. Maxi-versioon mahtuu nyt jopa kaksi euro-lavaa. Sivuliukuoven koko on kasvatettu ja se on nyt 845 milliä, eli euro-lavan saa kyytiin myös sivuovesta.

Pakettiautoversion ohjaamo on askeettisempi. Kuva: CvB.

Pyöränkoteloiden välinen leveys on 1,23 metriä ja lastauspituus on 1 797 milliä ja Maxi-versiossa 2 150 milliä.

Cargo-versioon saa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ajastinkellolla ja kaukossäätimellä.

Väliseinässä on ritilällä varustettu ikkuna. Ikkunallisiin takaparioviin on saatavan lämmitys sekä pesin ja pyyhin.

Digimittaristo on uutta Caddyssä. Kuva. CvB.

Uusia ja päivitettyjä avustinjärjestelmiä

Kuljettajalle on tarjolla kaikkiaan 19 avustinjärjestelmää.

Uusia järjestelmiä ovat muun muassa kaistanvaihtoapu, perävaunuavustin, hätäpysäytys ja risteävän liikenteen varoitus. Lisäksi on Travel assist, joka pitää sisällään muun muassa vakionopeussäätimen.

Aikaisemmissa versioissa olleita kehitettyjä järjestelmiä ovat muun muassa pysäköintiavustin, kaistavahti, peruutuskamera, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloavustin, mäkilähtöavustin ja väsymyksentunnistus.

Kojelautaa hallitsee iso näyttö. Kuva: CvB.

Henkilöautoversiossa eturivin matkustajilla on etuturvatyynyt ja sivuturvatyynyt sekä penkkien välissä oleva keskiturvatyyny. Takamatkustajilla on sivuturvaverhot.

Pakettiautoversiossa on myös etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt ja keskiturvatyyny.

Henkilöautoversiosta on tarjolla neljä eri versiota, Kombi, Caddy, Life ja Style. Pakettiautomallista on vain yksi versio, Cargo.

Viisipaikkaisessa henkilöautomallissa on todella iso tavaratila. 7-paikkaisessa se on selvästi pienempi. Seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin kaksi istuinta on poistettavissa.

Henkilöautoversio on tarjolla sekä 5- että 7-paikkaisena. Kuva. CvB.

Neljä moottoria

Tarjolla on kolme dieselmoottoria ja yksi bensiinimoottori.

Dieselmoottorivaihtoehdot ovat 2,0-litraiset TDI-moottorit. Tarjolla on kolme tehoa, 55 kW, 75 kW ja 90 kW. Bensiinimoottori on 1,5-litrainen TSI ja se teho on 84 kW.

Malliston saa 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla ja 7-pykäläisellä dsg-automaatilla. Tarjolla on myös neliveto tehokkaimpaan dieselmalliin.

Cargo-malli maksaa halvimmillaan 24 762 euroa ja henkilöautoversio runsaat 34 000 euroa.

Pidemmän korin tavaratilaan saa jopa kaksi eurolavaa. Kuva: CvB.

Henkilöautomainen

Ajoon lähdettäessä saa hyvin säädöt kohdalleen. Ajossa auto on hyvinkin henkilöautomainen. Jousitus toimii hyvin ja pakettiautoversiossakin olevat kierrejouset antavat paljon pehmeämmän tuntuman. Aikaisemmissa pakettiautoversiossa oli lehtijouset takana.

Ohjaamo on myös digitalisoitunut merkittävästi. Perinteinen mittaristo on korvattu yli kymmenen tuuman digitaalisella näytöllä. Kojelaudan keskellä on 8,25-tuuman kosketusnäyttö. Parhaimmin varustellussa henkilöautoversiossa tämä näyttö on kymmentuumainen.

Sivuoven leveys on 85 senttiä. Kuva: CvB.

Nykyaikaisuutta edustaa myös dsg-automaatin vaihdekeppi, jota ei enää ole olemassa. Kepin korvaa pieni säädin, jolla valitaan haluttu vaihde.

Lyhyestä tutustumisajosta jäi miellyttävä kuva sekä henkilö- että pakettiautoversioiden osalta. Caddyn osalta on selvästikin kyse isosta harppauksesta eteenpäin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Automaatin vaihdekeppi on pieni vipu. Kuva: CvB.

Viisisipaikkaisen henkilöautoversion tavaratilaan mahtuu. Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!