Koeajoimme Volkswagen ID. Buzz -malliston 7-paikkaisen GTX-version, jota voidaan kiistämättä pitää erinomaisena vaihtoehtona ensiluokkaista tila-autoa hakevalle.
Nimensä mukaan kyse on ennemminkin bussista kuin tila-autosta, mutta isolle perheelle tällainen vaihtoehto on mitä mainioin.
Volkswagen ID. Buzz GTX on saatavilla niin normaalilla kuin pitkälläkin akselivälillä. Normaalilla akselivälillä varustettu Volkswagen ID. Buzz saa virtansa uudesta 79 kWh:n akusta. Pitkällä akselivälillä varustetussa versiossa on suurempi 86 kWh:n akku.
Meillä oli koeajossa tämä pidempi 7-paikkainen malli.

VW ID. Buzz -mallisto keräsi paljon huomiota julkistuksen yhteydessä nimenomaan pirteän ulkonäkönsä takia. Auto on erityisesti kaksivärisenä mallina hauska.
Meillä oli koeajossa täysmusta versio, joka ei herätä yhtä paljon huomiota.
Tässä autossa on kuitenkin melkein kaikki, mitä tällaiselta autolta voi odottaa.
Auton sisusta on ergonominen ja käytännöllinen. Kaikkiin toimintoihin yltää hyvin ja tärkeimmille toiminnoille on omat kytkimensä. Istuimet ovat hyvin tukevat sekä edessä että takana. Myös kolmannen istuinrivin kaksi istuinta ovat hyvin käyttökelpoiset aikuisellekin matkustajalle.
Etuistuinten välissä on lokerikko pikkutavaroille.
Kun kyydissä on seitsemän henkilöä, merkittävin ongelma on ehkä vähäinen tavaratila. Onneksi penkit ovat kuitenkin kiskoilla ja siirrettävissä hieman eteenpäin, jolloin saadaan enemmän tilaa tavaroille. Takimmaiset istuimet ovat myös irrotettavissa.
Tavaratilaratkaisu on hieman erikoinen. Viimeisen penkkirivin takana on noin 20 sentin korkeudella oleva välipohja, jonka alle mahtuu hieman tavaraa, esimerkiksi latauskaapelit. Välipohjan ansiosta tavaratilaan saadaan tasainen lattia, kun penkkien selkänojat kaadetaan.

Viidellä henkilöllä tavaratilan enimmäistilavuus on 1 340 litraa (kuormattu takaistuinten selkänojan yläreunaan). Seitsemällä henkilöllä tilavuus on 306 litraa.
Jos toisen ja kolmannen rivin kaikkien viiden istuimen selkänojat käännetään alas, tavaratilan tilavuus kasvaa 1 878 litraan.
Auton molemmilla puolilla on liukuovet, jotka toimivat sujuvasti sähköllä. Liukuovet samoin kuin takaluukku voidaan avata ja sulkea myös kuljettajan paikalta. Avattu takaluukku toimii hyvänä sadesuojana.
Kuljettajalla ruhtinaalliset olot
Kuljettajalla on lähes ruhtinaalliset oltavat. Edistynyt elektroniikka huolehtii ajamisesta melkein kokonaan. Etenkin älykäs vakionopeudensäädin huolehtii lähes kaikesta, se jopa jarruttaa risteykseen, jos siinä kohtaa ollaan navigaattorin mukaan kääntymässä.

Voidaankin sanoa, että kuljettajan ainoa tehtävä on pitää kiinni ratista, sillä kaistavahti pitää auton kaistallaan hyvin miellyttävällä tavalla.
Auto säätää myös nopeuden liikennemerkkien mukaan. Esimerkiksi sallitun nopeuden laskiessa kahdeksastakymmenestä kuuteenkymppiin tunnissa auto reagoi siihen täysin automaattisesti ja nostaa nopeuden taas kahdeksaankymppiin esimerkiksi risteyksen jälkeen.
Ajon aikana automatiikka toimi väärin vain muutaman kerran. Nekin kerrat tuntuivat olevan vain muistuttamassa kuljettajaa, että hän kuitenkin ajaa autoa.
Ainoa huono puoli automaattisessa nopeudensäädössä on se, että se säätää nopeuden aina mittarinopeuden mukaan. Todennäköisesti silloin ajetaan aina hieman alinopeutta. Tuntinopeuden saa kuitenkin helposti nostettua muutaman kilometrin ylöspäin vakionopeudensäätimen kytkimestä.

Ajamista helpottaa myös hyvin toimiva tuulilasinäyttö.
Autosta on hyvä näkyvyys joka suuntaan, ja peruutuskamera näyttää ympäristön hyvin.
Auto on melkoinen tehopakkaus. Kiihtyvyys tuntuu kunnolla, kun painaa kaasun pohjaan. Nelivetoisuus vielä lisää tehon tunnetta. Auton moottoreissa on tehoa 340 hevosvoimaa.
Lataus tehokasta
Lataus on todella tehokasta, kunhan vapaana on latauspiste, joka pystyy lataamaan isolla teholla. 86 kWh:n versioissa luvattu latausteho on jopa 200 kW. Akku latautuu kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin alle 30 minuutissa.
Teoriassa autoa voi ladata kotona ja peruslatauspisteessä 11 kW:n teholla.

Auton toimintamatkaksi luvataan runsaat 400 kilometriä, mutta siihen ei testin aikana päästy.
Sähkön kulutus oli vaihtelevassa ajossa runsaat 23 kW/h. Yhdellä täyslatauksella pääsee kuitenkin reilusti yli 300 kilometriä.
Pidemmälläkään matkalla se ei ole ongelma, kunhan pikalatausasemia on tarjolla halutun reitin varrella.
Yhden ruokatauon aikana laturi toimi niin tehokkaasti, että akku latautui sataan prosenttiin ennen kuin lounas oli ehditty syödä. Latausasetusta ei ollut säädetty 80 prosenttiin.
Enimmillään auto otti vastaan yli 140 kilowatin latausta ja vähimmillään 60 – 70 kW.

Muut mukavuudet
Autossa on useampia usb-liitäntöjä, mutta valitettavasti edessä ei ole perinteistä 12 voltin pistoketta. Sellainen on kuitenkin auton tavaratilassa. Kännykän langaton lataus onnistuu erillisessä lokerossa kojelaudassa.
Kakkosrivillä on iloa etupenkkien selkänojissa olevista taskuista. Lisäksi selkänojissa on perinteinen pieni avattava pöytä.
Henkilökohtainen puheella ohjattava avustaja toimii hyvin. Avustaja käynnistetään komennolla Hei Ida, minkä jälkeen voidaan esittää kysymys tai pyytää avustajaa vaikkapa käynnistämään haluttu reitti navigaattorilla.

Yksilölliset GTX-varusteet
Kaikissa Volkswagen ID. Buzz Pro -malleissa on muun muassa ilmalämpöpumppu, led-ajovalot ja led-takavalot, monitoimiohjauspyörä, kaistanvaihtoapu sekä kaistallapitoavustin.
Volkswagen ID. Buzz GTX eroaa Volkswagen ID. Buzz Pro -malleista sekä visuaalisesti että varusteiltaan.
Vakiovarusteina ID. Buzz GTX -malleissa on Pro-mallin varusteiden lisäksi 20 tuuman kevytmetallivanteet. Vakiovarusteena on myös IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot ja urheilullinen sisusta: musta sisäkaton verhous, punaiset tikkaukset istuimissa ja GTX-logolla somistettu monitoimiohjauspyörä. Uusi kirsikanpunainen ulkoväri on tarjolla vain GTX-malleille.
Kallis
Tila-autoa havittelevalle auto on hyvinkin käyttökelpoinen, mutta hintaa tulee sen verran, että kaikille se ei sovi. Perusmalli on tosin selvästi edullisempi, mutta kun tällaista autoa havittelee, mukaan haluaa yleensä kaikki herkut.
Normaaliakselivälisen ID. Buzz Pron hinta on alkaen 61 990 euroa ja vastaavan GTX-malliversion 74 190 euroa. Pitkäakselivälisen auton vastaavat hinnat ovat alkaen 65 990 euroa ja 77 490 euroa.

Volkswagen ID. Buzz GTX
- Sähkömoottorin teho: 250 kW (340 hv)
- Vääntömomentti: 560 Nm
- Kiihtyvyys: 6,4 s (0 – 100 km/t)
- Ajoakun kapasiteetti (netto): 86 kWh
- Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus: 21,3 kWh/100 km
- Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 420 km (WLTP)
- Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 350 – 400 km
- Sähkön kulutus koeajossa: 23 kWh/100 km
- Maksimi latausteho (DC): 200 kW
- Latausteho (AC): 11 kW
- Omamassa: 1810 kg
- Suurin kokonaismassa: 2935 kg
- Tavaratila: 406 – 1878 l
- Vetotapa: Neliveto
- Vetokyky maksimissaan: 1800 kg
- Koeajomallin hinta alkaen: 77 400 euroa
- Koeajoauton hinta lisävarustein: 89 200 euroa
Lue tästä muita juttuja VW ID. Buzzista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //






