Autotoday testasi: Volkswagen ID. Buzz — markkinoiden trendikkäin sähköauto!

Volkswagenin sähköisen ID.-malliston uusin tulokas, ID. Buzz, on lievästi kuvailtuna energiaruiske Etelä-Suomen talvisen loskan ja harmauden keskelle.

Auto ei pelkästään kerää pirteällä ulkonäöllään huomiota ja peukkuja, vaan on monilta osin yksi jännittävimpiä täyssähköuutuuksia, mitä markkinoilla on vähään aikaan nähty.

Volkswagenin historia bussin valmistuksessa ulottuu kauas taakse aina 50-luvulle asti, jolloin useampaa lempinimeä kuten Combi, Splittie, Bulli ja Microbus kantanut Volkswagen Type 2 tuli markkinoille alkuvuodesta 1950.

Hippibussi nimikään ei ole tyhjästä keksitty, sillä auto oli erityisen suosittu muun muassa hippien keskuudessa Yhdysvalloissa 50-luvulla. Ei ollut myöskään tavatonta, että tuohon aikaan auto oli ylimaalattu näyttävillä kuvioilla tai että edessä oleva VW-logo olisi vaihtunut rauhan symbolin merkkiin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Oman ajan edelläkävijänä ID. Buzz on taas jotain uutta ja rohkeaa, mitä automaailmaan on kaivattu. Sympaattinen ja söpö muotoilu ei voi olla kiinnittämättä ihmisten huomiota, ja kännykkäkameroiden salamavaloihin saa Buzzin ratissa tottua.

Ulkomuotoilultaan auton keula laittaa katsojan hymyilemään samalla mitalla takaisin, mitä auton etuosa hymyilee leveällä hymyllä ja viirusilmän muotoisilla ajovaloillaan. Sivuprofiilissa tummat kiiltävät muoviosat ikkunapuitteissa hämäävät silmää niin, että katto näyttäisi leijuvan.

Sivuprofiilissa katse kiinnittyy myös takaikkunoiden takana oleviin kolmeen “vauhtiviivaan”, jotka todennäköisesti symboloivat ensimmäisen Volkswagenin bussin moottorin ilmanjäähdytysaukkoja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takaosan kuutiomainen muotoilu antaa vihiä suuresta lastausaukosta ja auton takaosa onkin muotoilultaan perinteisempää ja hillitympää Volkswagenia. Takavalot yltävät puolelta toiselle ja takaluukun keskellä komeilee Volkswagenin logo ja mallimerkintä.

Ensimmäisiin ID. Buzz Launch Edition -malleihin koeajoautostakin löytyvä kaksoisvärillinen maalaus tulee vakiovarusteena, mutta jatkossa tilattaviin malleihin kaksoisväristä joutuu pulittamaan jopa rapeat 2 900 euroa. Siitä ei tarvitse kiistellä, etteikö kaksoisväri olisi hyvän näköinen.

Perheen tai koiraihmisen unelma?

Tarkemmin auton mittoja tutkiessa, huomataan Buzz:n olevan lyhyempi kuin esimerkiksi farmari Passatin. Sen sijaan akseliväli on peräti 20 senttimetriä Passatia pidempi, mikä luo hyvät lähtöasetelmat tilaville sisätiloille ja vakaalle ajettavuudelle.

Ohjaamossa ja sisätiloissa on tilaa ja hengitettävää ilmaa riittää. Korkealla istumista voisi verrata moneen katumaasturimalliin, mutta Buzz:ssa avaruutta ja ulos näkyvyyttä tuntuu olevan vielä roppakaupalla katumaastureita enemmän.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuskin penkillä näkyvyyden ja tilan puolesta tulee selvästi pakettiautomainen fiilis, missä hyvän näkyvyyden lisäksi tuntuu istuvan selvästi muiden yläpuolella.

Lapsiperheelle ja harrastustavaroille tilaa autossa riittää vaikka kuinka ja paljon. Takaistuimilla on tilaa joka suuntaan perheen suurimmillekin, etuistuinten selkänojista aukeaa lentokoneesta tuttu pöytä ja puhelimen tai pienen pädin saa laitettua pöydän yläpuolelle etuistuimen ylätaskuun. Usb-c-latauspistokkeita on ripoteltu useampia eteen ja taakse.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takaistuimille pääsee nousemaan auton molemmin puolin. Sähköllä toimivia takaovia voi availla ja sulkea edestä kojelaudasta ja takaistuimilta.

Tavaratila on litroiltaan noin kaksi kertaa keskimääräisen henkilöauton tavaratilan kokoinen ja vetää yhteensä 1121 litraa. Ilman koeajoautossa olevaa tavaratilan irrotettavaa välipohjaa, pienempikin koira pääsee helposti hyppäämään kyytiin 63 sentin lastauskorkeuden ansiosta.

Koeajoauton välipohja taas mahdollistaa vaikka autossa nukkumisen tai suurempien tavaroiden kuljettamisen, kun takaistuimet kaatamalla lattiasta tulee täysin tasainen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavaratilan luukku ja lastausaukko on lähes neliön muotoinen, eikä tavaratilan kuution muodosta olla kaukana. Lastausaukko on metrin korkuinen ja leveydeltään tavaratilaan mahtuu 1,2 metriä leveä tavara.

Auton tavarankuljetukseen tarkoitetussa versiossa, ID. Buzz Cargo -mallissa, lastausaukko pysyy käytännössä samana, mutta tavaratilan syvyys kasvattaa tilavuutta peräti 3 900 litraan.

Takaveto, pakettiauto ja talvikeli

Ajettavuuden suhteen ulkonäkö hämää Buzz:n kohdalla pahasti ja ennakkoluulot voivat asiaan perehtymättömällä olla kovat. ID. Buzz on rakennettu muiden Volkswagenin ID. -mallien tapaan MEB-pohjalevylle, joten auto on takavetoinen ja ajoakun koko on 77 kWh (netto).

Kuva: Antti Järveläinen.

Korkea painopiste ja suurehko koko asettaa vahvoja ennakkoajatuksia ajettavuuden suhteen, mutta pienemmätkin ennakko-odotukset muuttuvat positiivisiksi nopeasti liikkeelle päästyä. Lyhyesti sanottuna kyyti on vakaata ja eteneminen sähkömoottorin avulla vähintäänkin jouheaa.

Näkymät ohjaamosta ovat, kuten todettu, pakettiautomaiset, mutta ajaminen autolla on kokonaisuudessaan erittäin mukavaa ja vaivatonta. Sääolot antoivat testimielessä parasta antia, mitä Etelä-Suomen talvisilla sohjokeleillä on tarjota.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköinen voimalinja toimii myös Buzz:n kohdalla vaivattomasti, eikä takavetoisuutta normaalissa ajossa tule juuri huomanneeksi. Takavetoisuuden mahdollistaman pienen kääntösäteen ja istuinkorkeuden ansiosta Buzz tuntuu selvästi kokoaan ketterämmältä menopeliltä.

Ajettavuuden vakauteen vaikuttavaa paljon myös noin 2 400 kilon omamassa sekä pitkähkö akseliväli, jonka voi huomata renkaiden olevan varsin lähellä puskureita.

Pientä pintakovuutta on alustassa havaittavissa tietyissä ajo-olosuhteissa, mutta se jopa osaltaan muistuttaa positiivisessa mielessä etäisesti perinteistä “pakua” ja erottaa Buzz:n ajettavuuden tavallisista henkilöautoista ja katumaastureista.

Suuremmalle akulle ja latausnopeudelle olisi käyttöä, vai olisiko?

Sähköinen toimintamatka ja latausnopeudet ovat aina kuumia puheenaiheita etenkin talvella, kun tarve olisi päästä ilman latauksia ja pysähtymättä Lappiin yhdellä istumalla.

ID. Buzz:n ajoakku ei ole missään nimessä suurimmasta päästä eikä toimintamatkaa helpota se, että sisätilassa on paljon enemmän lämmitettävää ilmaa kuin pienessä henkilöautossa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jatkuvasti kylmäkäynnistyksiä starttaava ja lyhyitä ajoja ajava saa Buzz:n akun tyhjenemään selvästi alle 200 kilometrissä.

Maahantuojankin peräänkuuluttama sisätilojen esilämmitys ulkoisesta virtalähteestä tiputtaa sähkönkulutusta talvisemmissa olosuhteissa, mihin kuitenkaan koeajon aikana ei ollut mahdollisuutta.

Katso tästä muut Volkswagen-koeajot.

Kylmäkäynnistyksineen ja sekalaisessa ajossa kulutus pyöri 25-35 kWh/100 km lukemissa.

Matka-ajossa 100 km/t. nopeudessa ja muutaman asteen pakkasessa kulutus oli noin 28 kWh/100 km. Tällöin toimintamatka asettuu täydellä akulla noin 275 kilometrin tuntumaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jatkossa uusiin malleihin tulee ilmalämpöpumppu, jota koeajoautossa ei ollut ja joka omalta osaltaan todennäköisesti laskee vähän sähkön kokonaiskulutusta.

Enemmän matkaa ajavalle ja pikalatureita käyttäville suuremmaksi ongelmaksi toimintamatkan sijaan tulee latausteho.

Latausteho ei ole MEB-pohjaisissa autoissa aiemminkaan päätä huimannut, eikä Buzz ollut poikkeus. Maksimiteho joka pikalaturista saatiin koeajon aikana irti oli 70 kW, kun akussa oli varausta noin 30 prosenttia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Talven lämpötilat vaikuttavat latausnopeuteen, mutta silti jäädään kauas valmistajan mainostamasta 170 kW (akun varaus alle 30 %) tehosta.

Brändin markkinakikka vai todellinen myyntimenestys?

ID. Buzz on monella tapaa erikoinen auto ja puhuttelee varmasti tietynlaisia käyttäjiä omine tarpeineen. Voisi hyvin kuvitella, että normaali 5-paikkainen malli kiinnostaa paljon lapsiperheitä, kun taas ID. Buzz Cargo -pakettimallille tulee käyttöä yrityksissä.

Molempia käyttäjäryhmiä yhdistää arjen rutiinit ja päivästä toiseen samanlaiset arkiauton käyttötarpeet, jolloin yllättäviä pitempiä matkoja ei tule jatkuvasti ja näin toimintamatka ja lataustehot ovat täysin toissijaisia asioita.

Kuva: Antti Järveläinen.

Buzz:n kohdalla vanhan kulttiauton sielun henkiin herättämisessä on onnistuttu täydellisesti.

Volkswagenilla ollaan varmasti ja syystäkin ylpeitä auton muotoilusta ja siitä miten paljon auto herättää positiivista huomiota.

Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!

Volkswagen on onnistunut tuomaan ID. Buzz:lla sähköisen autoilun trendikkyyden nyt myös perhe- ja pakettiautoiluun. ID. Buzz:n seitsemänpaikkaista ja mahdollista matkailumallia siis odotellessa…

Kuva: Antti Järveläinen.

Volkswagen ID. Buzz 150 kW “Launch Edition” 77kWh

  • Sähkömoottorin teho: 150 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 310 Nm.
  • Kiihtyvyys: 10,2 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 82 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 77 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 21,7 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 424 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 25-35 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 220-308 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 170 kW. (akun varaus alle 30%)
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Tavaratila: 1 121 l.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Vetokyky: 1 000 kg.
  • Alkaen hinta: 71 540 euroa (Launch Edition)
  • 67 250 euroa (Pro Business)

 

Teknikens Värld -lehden vuoden valinta julkistettiin — voittajaksi tuli täyssähköinen todellinen perheauto!

Vuoden pakettiauto on täyssähköinen!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän