Autotoday testasi: Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – perheautoksi kasvanut

Clas von Bell

31.7.2018 21.55

Autot sen kuin kasvavat koko ajan. Kun istahtaa nykyiseen VW Poloon, voisi luulla, että on Golfissa.

Polo on ehtinyt jo kuudenteen sukupolveen ja on hyvin varteenotettava auto pienten perheautojen joukossa. Poloa on myyty kaikkiaan yli 14 miljoonaa kappaletta.

Uusi Volkswagen Polo on suurin Polo koskaan. Nyt Polo on 4 053 mm pitkä ja akseliväli on 94 mm pidempi edelliseen malliin verrattuna. Tavaratila on kasvanut 280 litrasta 351 litraan.

Polo on rakennettu Volkswagen-konsernin uudelle MQB A0 -alustarakenteelle. Samalle pohjalle on rakennettu myös Seat Ibiza.

Suomen maahantuontiohjelmassa on neljä bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria teholuokissa 55 kW (75 hv) – 147 kW (200 hv).

Koeajoautossa oli yksilitrainen kolmisylinterinen moottori, jossa tehoa on 95 hevosvoimaa. Polttoaineen kulutukseksi luvataan NEDC-standardin mukaan 4,7 litraa /100 km, ja hiilidioksidipäästöt ovat 107 g/km.

Kuljettajan paikalla kaikki on hyvällä mallilla. Penkin ja ratin säädöt saa helposti kohdalleen ja kaikkiin kytkimiin yltää helposti.

Auton digitaalinen mittaristo on hyvin selkeä ja korostaa auton nykyaikaisuutta.

Etupenkeissä on melko hyvä sivuttaistuki ja säätöjen avulla penkit saa itselleen sopivaksi.

Kojelaudan keskustaa hallitsee iso näyttö, jossa on muun muassa radion tiedot ja navigaattorin näyttö. Hauskana yksityiskohtana ovat keskikonsolin ilmastoinnin säätönappulat. Ulkoasu on suunniteltu niin, että se muistuttaa perinteistä autoradiota.

Uusin Polo kulkee hyvin vakaasti ja ohjaustuntuma on hyvä. Auto kiihtyy kevyellä kuormalla riittävän hyvin, vaikka konehuoneessa hyrrää vain 1,0-litrainen moottori. Auton pitkä akseliväli tuo ajoon vakautta ja jousitus on sopivan kova. Autossa on selvästikin nyt isomman auton tuntua.

Autossa on dsg-automaattivaihteisto, joka vaihtaa sopivan huomaamattomasti.

Tavaratilaan mahtuvat pienen perheen tavarat, kunhan käyttää hyväkseen alemman lattiatason. Pitämällä tavaratilan pohjakantta ylemmässä tasossa saa lattian samalle korkeudelle kuin takapenkki kaadettuna.

Koeajoautossa oli mukana vararengas. Ilman sitä saa tavaratilan kasvatettua vielä hieman isommaksi.

Takapenkille mahtuu aikuinenkin, mutta parhaiten se sopii perheen lapsille. Koeajoauton tummennetut takasivuikkunat tuovat mukavaa yksityisyyttä.

Laaja varustevalikoima

Uusi Polo tarjoaa laajan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Trendline-varustelun vakiovarusteita ovat muun muassa halogeeniajovalot led-päiväajovaloilla, hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella varustettu ympäristönvalvontajärjestelmä, Start-Stop-automatiikka, ilmastointi ja 6,5 tuuman värinäyttö.

Lisävarusteina on saatavilla muun muassa led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin ja kuolleesta kulmasta varoittava katvealueen varoitin sekä navigointijärjestelmä 8 tuuman kosketusvärinäytöllä.

Uusi Volkswagen Polo on ensimmäinen Volkswagen-malli, johon on saatavilla toisen sukupolven digitaalinen mittaristo. 10,25 tuuman digitaalinen mittaristo on vakiovaruste Highline- ja GTI-varustelutasoissa.

Varustelutasot ovat Trendline, Comfortline, Highline ja GTI. Lisäksi saatavilla on laaja valikoima yksilöintimahdollisuuksia, kuten 14 ulkoväriä ja useita erivärisiä kojelaudan koristepaneeleita.

Ambient-valaistus on vakiovarusteena Highline- ja GTI-varustelutasoissa. Saatavilla ovat myös avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, ajoprofiilin valinta ja äänentoistojärjestelmä ”beats” sekä urheilulliset istuimet edessä.

Lisää personointimahdollisuuksia tarjoavat ulkonäköpaketit. Uuteen Poloon on saatavilla langaton lataus ja viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmä, sisältäen Mirror Link, Apple Carplay ja Android Auto -älypuhelinliitännät.

Koeajoauton Highline-varustetasossa on jo melkoinen määrä varusteita, mutta lisäksi koeajoautossa oli runsaasti lisävarusteita.

Highline-varusteisiin kuuluu muun muassa digitaalinen mittaristo, kuljettajan vireystilan valvonta ja mäkilähtöavustin.

Koeajoautossa lisävarusteena on muun muassa musta katto, joka samalla tuo tummennetut takaikkunat.

Mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto, kuolleen kulman varoitin, navigointipaketti pysäköintiavustin ja parkkitutkat edessä ja takana ovat myös lisävarusteita.

Uuden Volkswagen Polon hinnat alkavat 15 704 eurosta (Volkswagen Polo Trendline 1,0 55 kW (75 hv). Koeajoauton hinta on kaikkine lisävarusteineen hieman yli 27 000 euroa.

Kenelle Polo?

Polo sopii hyvin esimerkiksi nuoren perheen ensimmäiseksi autoksi. Polosta ei ole tarjolla muunlaista korimallia, joten farmaria haikailevan on VW:n valikoimasta harkittava Golfia.

Autossa on kuitenkin riittävästi tilaa pienelle perheelle, eli perheen kasvaessa ei heti tarvitse vaihtaa isompaan autoon.

Polo voi olla näppärä vaihtoehto myös eläkeläiselle, joka hyötyy kaikista autoon saatavista avustimista.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here