Viime vuosi oli Volkswagenin historian menestyksekkäin vuosi

Kuva: Volkswagen.

Volkswagen-henkilöautot teki uuden toimitusennätyksen vuonna 2018 ja toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti 6,24 miljoonaa henkilöautoa (+0,2 %).

Kasvua tuli erityisesti Etelä-Amerikan (+13,1 %), Yhdysvaltojen (+4,2 %) ja Euroopan (+3,6 %) markkinoilla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kiinan, Argentiinan ja Meksikon markkinat kärsivät talouden epävakaasta tilanteesta ja Länsi-Euroopan markkinatilanteeseen vaikutti WLTP-päästömittaustapaan siirtyminen.

Volkswagenin SUV-malliston laajentuminen ja muut useat uudet mallit vauhdittivat erityisesti kasvua.

Erityisesti Volkswagenin maailmanlaajuisen SUV-malliston kasvu vauhditti toimituksia. Kun maailmanlaajuiset henkilöautojen toimitukset kasvoivat viime vuonna 0,2 % edellisvuoteen verrattuna, SUV-segmentin toimitukset kasvoivat huimat 38 %.

Joka viides toimitettu Volkswagen-henkilöauto oli SUV (19,2 %).

Vuoteen 2025 mennessä Volkswagenin mallistosta löytyy yli 30 SUV-mallia, niin perinteisellä polttomoottorilla kuin sähkömoottorillakin varustettuna.

Myös Volkswagenin sähköautojen toimitukset kasvoivat. Täyssähköautoja ja ladattavia hydridejä toimitettiin asiakkaille noin 50 000 kappaletta, joka vastaa 13 % kasvua. Erityisesti e-Golfin toimitukset kasvoivat (+45 %), tehden siitä yhden Saksan ja Euroopan suosituimmista sähköautoista.

Euroopassa henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 1,75 miljoonaa (+3,6 %).

WLTP-päästömittaustapaan siirtymisen aiheuttamista toimitusvaikutuksista huolimatta Volkswagen pystyi kuitenkin kasvattamaan markkinaosuuttaan Euroopassa.

Erityisesti Volkswagenin Tiguan Allspace-, T-Roc-, Arteon- ja Polo-mallistot olivat tärkeässä roolissa. Kotimarkkinalla Saksassa autoja toimitettiin 541 200 kappaletta, joka vastaa 1,8 % kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Yhdysvalloissa Volkswagen toimitti 354 100 (+4,2 %) autoa ja Kanadassa puolestaan tehtiin uusi toimitusennätys 72 000 autolla (+3,7 %).

Etelä-Amerikassa pysyttiin hyvällä kasvu-uralla, toimitusten ollessa 474 000 (+13,1 %) autoa.

Aasian ja Tyynenmeren alueella toimitettiin 3,29 miljoonaa autoa (-1,7 %), joista Kiinassa 3,11 miljoonaa autoa (-2,1 %).

Kiinan markkinan pudotuksesta huolimatta Volkswagen kasvatti siellä markkinaosuuttaan ja pysyi Kiinan suosituimpana automerkkinä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here