Volkswagen Arteonista tarjolle myös Shooting Brake -malli

Kuva: Volkswagen.

Volkswagen esitteli uuden Arteonin maailmanensi-illassa ja paljasti myös malliston toisen malliversion samaan aikaan – uusi Arteon Shooting Brake.

Tämä malli on kokonaan uusi tulkinta farmarimallista.

Arteon on ollut Volkswagenin Gran Turismo -malli vuodesta 2017 alkaen. Nyt Volkswagen julkaisi mallista uudistetun version. Uusi Arteon ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan. Suomessa saataville tulee ainoastaan Arteon Shooting Brake -malliversio.

Kuva: Volkswagen.

Arteon Shooting Brake -mallin erottuvat piirteet pitävät sisällään erityisesti etuosan uuden muotoilun, josta erottuu yhtenäinen valonauha, huomiota herättävät kromilistat ja alaosan uudet ilmanottoaukot.

Jäähdyttimensäleikkö ja pitkä, leveä konepelti on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi.

Arteon ja Arteon Shooting Brake eroavat merkittävästi toisistaan B-pilarista alkaen kohti auton takaosaa. Arteon Shooting Brake -mallin katto- ja ikkunalinjaa on venytetty kohti auton takaosaa ja takaosassa on myös uusi kattoilmanohjain.

Kuva: Volkswagen.

Myös ladattava hybridi

Arteonin molempiin malliversioihin tulee saataville ensimmäistä kertaa myös ladattava hybridi. Arteonin malliversioiden pitkä toimintamatka sähköllä mahdollistaa suurimman osan päivittäisistä ajoista pelkästään sähköllä, paikallisesti päästöttömästi.

Uusi Arteon R on malliston lippulaivamalli. Tällä mallilla Volkswagen tuo enemmän suorituskykyä premium-segmenttiin. Pelkkä teho ei ole tässä tapauksessa ainoa kiehtova asia, vaan myös se kuinka auto muuntaa voiman etenemiseen.

Katso tästä muita juttuja Arteonista.

Uuden progressiivisen teknologian avulla, R-Performance Torque Vectoring, vääntö saadaan jaettua tasaisesti sekä molempien akseleiden välillä mutta myös takapyörien välillä olosuhteista riippuen. Tämä luo täysin uudenlaista ajodynamiikkaa omassa kategoriassaan.

Maksimaalinen jalkatila takana on runsas metri. Arteon Shooting Brake -mallin ainutlaatuinen kattolinjan muotoilu tarjoaa enemmän pääntilaa niin edessä kuin takanakin.

Arteon Shooting Brake -mallin tavaratila on 590 litraa. Takaistuinten selkänojat taitettuna tavaratila kasvaa noin 1 632 litraan. Ladattavan tavaran maksimipituus on 2,09 metriä.

Kuva: Volkswagen.

Uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät

Travel Assist -järjestelmä mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen aina 0–210 km/h nopeuksissa. Travel Assist -järjestelmä tekee ajamisesta helpompaa ja mukavampaa erityisesti pysähtelevässä liikenteessä ja tietyöalueilla.

Olennainen osa Travel Assist -järjestelmää on mukautuva vakionopeudensäädin ACC ennakoivalla nopeudensäädöllä.

Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi automaattisesti nopeusrajoituksiin, kaupunkialueisiin, kaarteisiin, liikenneympyröihin ja risteyksiin sopeuttamalla nopeuden oikeaksi.

Kuva: Volkswagen.

Travel Assist -järjestelmän osana toimivat myös kaistanpitoavustin Lane Assist, joka pitää auton keskellä kaistojen välissä, sekä ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist jalankulkijatunnistuksella ja hätäjarrutustoiminnolla.

Saataville tulee myös uusi peruutuskameratoiminto joka kasvattaa infotainment-järjestelmän kamerakuvan 90 asteesta aina 170 laajakulma-asteeseen.

Sisäpuolella vakuuttaa täysin uudelleen suunniteltu ohjaamo. Ilmastointia voi säätää liukunäppäimillä ja uusi monitoimiohjauspyörä on saanut uudet kosketusnäppäimet.

Kuva: Volkswagen.

Uutta on myös lisävarusteena saataville tulevat Apple CarPlayn ja Android Auton langaton yhdistäminen, sekä Harman/Kardonin suuritehoinen 700 watin korkealaatuinen äänentoistojärjestelmä, joka on räätälöity erityisesti Arteonin malleja varten.

Valaistusta voidaan säätää jopa 30 eri värillä ja uutuutena myös kojelaudan ja ovien somisteet on valaistu – näin valosta tulee uusi kromi.

Uudet Arteon Shooting Brake -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Volkswagen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here