Autotoday testasi: Volkswagen Golf Style Business eHybrid — oikein positiivinen kokemus

Golf on yksi maailman suosituimmista ja myydyimmistä autoista. Se kuten lähes kaikki automallit ovat kasvaneet mitoiltaan, sen ensimmäisestä malliversiosta 1970-luvulta huomattavasti.

Koeajo ja teksti: Juha Remes

Golf ei juurikaan erottaudu ulkonäöltään liikennevirrasta. Sisätiloiltaan, auto vaikuttaa hyvin selkeältä ja kojelaudan keskellä on 10,2 tuuman ajotietokonenäyttö jossa on pääosin auton tekniikka yhteen koottuna. Koeajossa olleen auton varustelu oli melko kattava.

Kuljettajan istuin oli varusteltu sähkösäätimillä sekä hieronnalla, mutta apukuljettaja joutui tekemään säädöt itse käsin, joka ei ehkä ole optimaalista Business-varusteltuun automalliin. Auton sivupeilit on optimoitu virtaviivaiseen ulkoasuun sovittautuviksi ja autosta löytyy paljon turvavarusteita sekä ajoa helpottavia ominaisuuksia.

Autoon istuttuani, hallintalaitteet olivat tiiviisti käsien ulottuvilla. Ohjauspyörän ympäriltä löytyivät normaalit toiminnot, vakionopeussäädin, kaistavahti, radion ja median kontrollit sekä vakio vivut. Etuistuimien lämmitys, ilmastointi sekä medioiden hallinta laitteet olivat ajotietokonenäyttöruudulla, varsin helposti löydettävissä.

Kuva: Juha Remes.

Ajotietokoneen takaa oli paljon lisämahdollisuuksia omien mieltymyksien mukaisille asetteluille. Lähtökohtaisesti istuinlämmittimien sekä myös perinteisen radion äänenvoimakkuuden säädön olisin pitänyt perinteisenä.

Näyttöruudun koko ja siihen ylettyminen oli hyvin tasapainossa, ja erityisesti navigaattorin selkeys saa kiitosta. Navigaattori antoi hyvin selkeät ennakoivat ohjeet jo hyvissä ajoin ennen risteyksiä, jolloin kuljettaja ehti tehdä ajoissa tarvittavat ryhmittymiset reittivalinnoille.

Auton digitaalinen mittaristo mahdollisti pari vaihtoehtoista sisältönäkymää, joista käy ilmi varsin hyvin kaikki olennainen. Mittaristo osuu varsin hyvin kuljettajan näkökenttään.

Kuva: Juha Remes.

Kokonaisuutena ohjaamo on saksalaisen autoinsinöörin vuosikymmenien aikaansaaman kehityksen lopputulos, joka antaa autosta hyvän ja selkeä kokonaisvaikutelman. Mikään ei herätä merkittävästi huomiota eikä säväytä, kun keskiössä on toimivuus, eikä tyylikkyys.

Auton sisustuksen ilme ja materiaalit ovat valittu hyvin aikaa kestäväksi. Sisätilaa on etupenkeillä mukavasti, mutta jos etuistuimet asetetaan väljemmäksi, jää takana matkustaville varsin rajallisesti tilaa. Lapsia sekä pienempikokoisia matkantekijöitä saattaa takapenkille sulloutua jopa kolmekin, mutta täysikokoisille aikuisille tilaa on mielestäni vain kahdelle.

Kuva: Juha Remes.

Koeauton penkit ovat tumman harmaata kangasta ja koelauta muovia. Kokonaisuutena niin kankaat kuin muovimateriaalit tuntuivat laadukkailta ja antoi tasapainoisen vaikutelman sisustuksesta. Istuimet ovat varsin jämäkät ja niissä oli hyvä sivuttaistuki. Ajoasento oli hyvä, vaikkakin keskikonsoli jäi vähän taakse, eikä se antanut riittävää kyynärtukea ajoasentoon.

Näkyvyys eri suuntiin on hyvä, vaikka autossa istutaankin varsin alhaalla. Sivupelit tarjoavat kattavan näkymän taakse, ja ajotietokone ruudulta näkyy selkeä kuva kameroiden kautta perutettaessa. Auton tutkat, varoittimet olivat äänekkäitä, ja reagoivat hyvin voimakkaasti kaikkiin liikkeisiin perutettaessa. Itselläni oli osin haastavaa tulkita, mitä varoäänet lopulta tarkoittivat, sillä perutuslinjalla ei ollut juurikaan esteitä, josta varotusääntä olisi pitänyt tuottaa.

Kuva: Juha Remes.

Tämä lienee osin tottumus ja mieltymys kysymys, mutta mielestäni tutkat ovat liian herkkiä, ja mittaavat liian suurelta alalta esteitä, jolloin varotusten merkitys epäselväksi.

Tutkien äänet ovat toki kytkettävissä pois tietokoneasetuksilla, mutta silti jäin miettimään, miksi ne olivat tehty näin yliherkiksi.

Auton tavaratila kokoluokkaan nähden oli pienehkö.

Auton varustelu ja hinnoittelu

Koeajossa olleen mallin hinta oli 44 615 euroa.
Perusvarustelu oli kohtuullisen kattava, johon sisältyivät (mm.): Sähkömekaaninen ajonopeuden säädin, sähköinen kuljettajan istuin, reisituen säätö, laajennettu elektroninen tasauspyörästönlukitus, lämmitettävä ohjauspyörä, kevytmetallivanteet, väistöliikeavustin, avaimeton lukitus, automaattisesti himmentyvä taustapeili, kaistanvaihtoavustin Side Assist ja varoitus takana risteävästä liikenteestä, digitaalinen mittaristo Digital Cockpit Pro. 10,25 tuuman mukautettava värinäyttö, navigaattori, pysäköintiavustin, kaukovaloautomatiikka, Led-Performance ajovalot, sadetunnistin, mukautuva ajonopeussäädin, peruutuskamera Rear-Assist sekä useita muita varusteita.

Kuva: Juha Remes.

Itse pidän auton hintaa hivenen kalliimpana, kun vastaavat saman kokoluokan kilpailijat markkinoilla.

Auton suorituskyky on suomalaiseen liikenteeseen riittävä. Auto kiihtyy hyvin 7,2 sekunnissa saavuttaen 100 km tuntinopeuden ja huippunopeus on 220 km/h. Näillä suoritusarvoilla auto sopii hyvin suomalisiin liikenneoloihin ja ohittaminen on sujuvaa. Hallintalaitteet ovat ajon kannalta käsien ulottuvilla.

Koeajoon valmistautuessa

Koeajon suorittamisessa pyrin toimimaan ilman manuaaleja tai käyttöopastuksia, kuten aiemmat koeajoni lukijat tietävät. Kaikki vaikuttivat heti hyvin selvältä, osa kytkimistä kuten ilmastointisäädöt sekä median ohjaukset olivat tietokoneruudun takana. Perinteikkäät kytkimet ja vivut olivat ohjauspyörän ympärillä sekä valokytkimet ohjauspyörän vasemmalla puolella konsolissa.

Kuva: Juha Remes.

Ainoa haaste oli äänen voimakkuuden säätö, joka löytyy ohjauspyörästä kuljettajalle, mutta äänen voimakkuuden säätöä ei ole apukuljettajalle helposti saatavilla vaan apukuljettaja joutuu toimimaan ajotietokoneiden valikoiden takaa.

Navigaattori oli selkeä, ja navigaattorin ennakoivat ohjeistukset olivat selkeitä.

Koeajo toteutettiin vaihtelevissa olosuhteissa

Koeajomme suoritettiin hyvin kesäisissä ja kuivissa olosuhteissa.
Koeajomme oli yhteensä 651 kilometriä, joka sisälsi niin perinteistä maantieajoa, moottoritieajoa, kaupunkiajoa sekä ajoa kuoppaisilla kelirikkoisilla hiekkateillä. Keskimääräiseksi bensiinin kulutukseksi tuli 3,54 litraa sadalle kilometrille.

Auto oli ketterä ja toki mahtuu mittojensa puolesta hyvin kauppakeskusten parkkiruutuihin. Auto oli todella hyvin hallittava ja mukava ajettava kaikissa olosuhteissa. Ohjaus on jäykähkö ja vaatii ehkä keskimääräistä enemmän voimaa, mutta mielestäni se antaa hyvä tuntuman ajoon. Auto reagoi todella herkästi pieniinkin liikkeisiin, ja autosta saa todella hyvin tuntuman eri tiepintoihin.

Kuva: Juha Remes.

Rengasmelu oli kuitenkin iso miinus. Se kuuluu voimakkaasti auton sisällä erityisesti, kun siirrytään maatienopeuksissa 100 km/h.

Auton matkasäde sähköllä on kiitettävä ja reilun 100 km ajosäteellä päästään sähköllä liikkumaan kauemmaksi, ja lisäksi tarjolla on pikalatausvaihtoehto.

Auton jousitus on jäykkä, napakka, ja se reagoi hyvin hiekkateiden kuoppiin sekä maantien epätasaisuuksiin, auton vakaus ja ohjattavuus oli todella hyvä myös hiekkapinnalla jossa oli irtosoraa.

Jarrut ovat tehokkaat. Auton kiihtyvyys kaasupoljinta painettaessa pohjaan reagoi hyvin. Vaikka auton ulkonäkö, sisustus eikä edes varusteet säväytä, niin ajettavuus on ensiluokkaista.

Kuva: Juha Remes.

Koeajossa, kaikki lisävarusteet toimivat mukavasti poikkeuksena vakionopeussäädin ja auton ”autopilot”. Se sääti nopeutta liikennemerkkien mukaisesti automaattisesti reagoiden hivenen ristiriitaisesti liikennemerkkeihin, asetettuihin nopeusrajoihin, ja toimi jotenkin poikkeavasti nopeutta hidastaen moottoritiellä. En varsinaisesti saanut kiinni, mistä nuo vähän yllättävät nopeuden pudotukset aiheutui, tulivatko syötteet kartasta, liikennemerkeistä vai muun liikenteen aiheuttamina.

Muuten kaikki oli sujuvaa, kaistavahti toimi hyvin, automaattiset valo-ohjaukset sekä muut ajoa tukevat ominaisuudet.

Kuva: Juha Remes.

Yhteenvetoa

Kokonaisuutena Golfin koeajo oli oikein positiivinen kokemus. Hyvä näkyvyys tielle ja kattavat varustelu teki ajamisesta ja matkustamisesta miellyttävän ajokokemuksen, ja auton ajettavuus eritieoloissa saa erityiskiitoksen.

Auto soveltuu varsin hyvin parin hengen taloudelle, mutta jos perhe liikkuu paljon pidempiä matkoja saattaa auton sisätilat olla riittämättömiä.

Laadukas ja hyvin ajettava, muttei ulkonäöltään säväyttävä!

Autolle myönnetään 2-vuotta ilman kilometrirajaa tehdastakuuta.

Kuva: Juha Remes.

Golf Style Business eHybrid 6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto

  • Moottorin koko/teho: 1498 cm³ (yhteisteho 150 kW/204 hv) tuottaen 350Nm vääntömomentin
  • Kiihtyvyys: 7,2 sek. (0-100 km/t) ja huippunopeus 220 km/h
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 0,3 l/100km (CO2 päästöt 7g).
  • Polttoainesäiliö: 40 litraa
  • Omamassa: 1649 kg.
  • Tavaratila: 273 l.
  • Toimintamatka sähköllä: 182 km (kaupunki) 142km (yhdistetty )
  • Akseliväli: 2629 mm
  • Pituus: 4282 mm, leveys: 1789 mm ja korkeus 1478 mm
  • Vetokyky: 1700 kg (jarrullinen) 750kg (jarruton).
  • Alkaen hinta: 41 740 euroa
  • Lisävarusteet koeajoautossa 1 680 euroa
  • Koeajoauton hinta: 44 615 euroa
  • Josta autoveroa 1 175 euroa

Lue muita Volkswagen-koeajoja.

Lue muita Golf-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Juha Remes.
Kuva: Juha Remes.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän