Autotoday testasi: Volkswagen ID.3 — sähköautoilun helppous, kokoaan suuremman auton mukavuus

Kun Volkswagen kertoo uuden mallin olevan Kuplan ja Golfin seuraaja, herättää se asiasta tietämättömänkin tuntosarvet pystyyn. Volkswagenin sanoin ID.3 avaa brändin historiassa strategisesti merkittävän uuden luvun.

Ennakkoon odotukset ovat kovat, mutta muotoilultaan ID.3 ei varsinaisesti herätä alkuun valtavia riemunkiljahduksia — toisaalta muotokieli on sopivasti erikoinen ja yksinkertainen sähköautoksi. Muotoilun takaa paljastuu kuitenkin fiksuja ja tilavia tilaratkaisuja unohtamatta auton aerodynamiikkaa, joka vaikuttaa lopulta sähkönkulutukseen.

Pääosin autossa on menty käyttökokemus ja helppous edellä. Täysin avaimeton auton käyttöjärjestelmä tekee liikkeelle lähdön vaivattomaksi, ja hyvät tilat antavat matkustajille mukavat oltavat.

Toimintamatkaan vaikuttaa paljon ajotyyli, ajonopeus ja -ympäristö. Syksyisissä sääoloissa sähkönkulutus koeajossa pyöri 18 kWh/100km. tuntumassa. Toimintamatkaa 58 kWh (netto) akusta riittää tällöin reilut 300 kilometriä. Vaihtelevassa ajossa toimintamatka pyörii 300-350 kilometrin tuntumassa, mutta omalla vihreämmällä ajattelulla ja käytöksellä päästään yli 350 kilometrin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ensimmäiset Suomeen tuodut ID.3-mallit ovat 1st. Edition -malleja, joissa kaikissa on sama 150 kilowatin (204 hevosvoimaa) sähkömoottori. Akun nettovaraus kaikissa 1st. Edition -malleissa on 58 kWh.

Jatkossa Suomeen tuotavissa ID.3-malleissa akkujen nettokapasiteetit vaihtelevat mallista riippuen 45-77 kWh välillä. Sähkömoottoreiden tehot vaihtelevat 93-150 kW välillä. Kaikki ID-3-mallit ovat takavetoisia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volkswagen ID.3 1st. Edition Max

  • Maksimiteho yhteensä: 150 kW, 204 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 310 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 58 kWh (netto), 62 kWh (brutto)
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 409 km.
  • Kiihtyvyys: 7,3 sek. (0-100 km/t)
  • Ilmoitettu yhdistetty kulutus: 16,1 kWh/100km.
  • Omamassa: 1794 kg.
  • Vetotapa: Takaveto

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Vaihdevipu. Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!