Autotoday tutustui: Opel Insignia Grand Sport – uudistunut lippulaivamalli

Autotoday

21.4.2017 15.00

 

 

Opelin lippulaivamalli Insignia on uudistunut ja saapuu kauppoihin toukokuun aikana. Ensimmäisenä markkinoille tulee viisiovinen Opel Insignia Grand Sport.

Sports Tourer -farmarimalli on luvassa alkusyksystä ja korkeammalla maavaralla varustettu Country Tourer loppuvuodesta.

Opel Insignian ensimmäinen sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2009, jolloin se valittiin saman tien Vuoden autoksi Euroopassa.

Uusi Insignia on ensimmäinen Opel, joka on varustettu aktiivisella konepellillä. Konepelti nousee mahdollisessa jalankulkijatörmäyksessä millisekunneissa ja lisää näin ollen etäisyyttä moottorin koviin osiin, mikä parantaa jalankulkijan suojausta.

Insignian akseliväli on pidentynyt edeltäjäänsä nähden 92 milliä, ja etu- ja takaylityksiä on lyhennetty. Raidevälejä on kasvatettu 11 milliä, ja auto on 29 milliä edeltäjäänsä matalampi.

Uudet mitat hyödyntävät pääasiassa takamatkustajia. Lantion kohdalle on tullut lisätilaa 32 milliä ja hartioille ja polville 25 milliä. Pääntilakin on kasvanut 8 milliä.

Tutustumisajossa Grand Sport

Pääsimme kokeilemaan lyhyesti Insignia Grand Sport -mallia.

Insignia on selvästikin Opelin lippulaiva, ja koko auto antaa laadukkaan vaikutelman. Sisusta on kauttaaltaan hyvin viimeistellyn oloinen ja pinnat ovat pääosin pehmeää materiaalia.

Kuljettajalle on hyvät säädöt. Pitkäkin kuljettaja saa hyvän ajoasennon, ja silti myös takamatkustajalle jää riittävästi jalkatilaa.

Etupenkkiläisiä hemmotellaan lisävarusteena saatavilla AGR-sertifioidulla ergonomisella istuimella 8-suuntaisin säädöin, jatkettavalla reisituella ja 4 suuntaan säädettävällä ristiseläntuella. Kuljettajan istuimessa on lisäksi kaksi muistipaikkaa sekä hieronta- ja tuuletustoiminto.

Insignia onkin auto, jossa neljä ihmistä matkustaa pitkänkin matkan mukavasti.

Kun tähän vielä lisätään uuden Insignian monipuolinen varustus, ei ole ihme, että Opel odottaa mallista menestystuotetta.

Auto on Opelin suurin malli ja tavaratilaa on jo tässä korimallissa riittävästi (490 – 1450 l).

Auton koko aiheuttaa myös pienen ongelman – navigointinäyttöön pitää oikein kurkottaa, jos penkki on hyvin takana.

Tehokkain moottori 260 hv

Insignia Grand Sportin moottorivalikoima alkaa uudesta, erittäin taloudellisesta 1,5 litran suorasuihkutusbensiiniturbosta (140 hv tai 165 hv).

Malliston tehokkain bensiinimoottori on 2,0 litran suorasuihkutusturbo (260 hv), jonka yhteydessä on täysin uusi, kahdeksanportainen automaattivaihteisto ja älykkäällä voimanjaolla varustettu nelivetojärjestelmä.

1,6-litraista diesel-moottoria on saatavana 110 hevosvoiman ja 136 hevosvoiman tehoisena, joiden lisäksi valikoimaan kuuluu 2,0-litrainen diesel (170 hv).

Kokeilin sekä bensamoottorilla että dieselillä varustettua mallia, ja molemmat antoivat miellyttävän vaikutelman. Auto kiihtyy riittävän nopeasti ja tasainen matkanopeus on helppo ylläpitää monipuolisilla kuljettajan avustimilla.

Autossa on melkein kaikki nykyaikaiset avustimet, esimerkiksi tuulilasinäyttö on hyvin kätevä.

Tarjolla on manuaali- ja automaattivaihteisto. Molemmat toimivat hyvin. Tarjolla on myös erilaisia ajotiloja, muun muassa sporttisuutta korostava Sport.

Autossa on myös Opelin Onstar-palvelu, jonka avulla saadaan yhteys suomenkieliseen palvelukeskukseen. Sen avulla voidaan muun muassa pyytää asiakaspalvelijaa lataamaan haluttu reitti navigaattoriin.

Kaksi varustetasoa

Insignia Grand Sportissa on kaksi varustetasoa – Enjoy ja Innovation. Jo vakiovarustelu on varsin kattava. Siihen kuuluu muun muassa kuljettajan avustinjärjestelmä (muun muassa kaista-avustin), vakionopeudensäädin, tietoviihdejärjestelmä 7-tuumaisella värikosketusnäytöllä, avaimeton avaus ja käynnistys sekä henkilökohtainen avustaja Opel Onstar.

Innovation-varustetasoon kuuluu edellä mainittujen lisäksi muun muassa pysäköintiavustin, Morrocana-istuinverhoilu, navigaattori 8-tuumaisella värikosketusnäytöllä sekä 17- tai 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sekä Enjoy- että Innovation-tasoihin on saatavilla erilaisia varustepaketteja. Esimerkiksi Innovation-varustetasoon saatavaan, 930 euron hintaiseen Innovation Plus -varustepakettiin kuuluu tuulilasin heijastusnäyttö, liikennemerkkien tunnistus ja peruutuskamera.

Älykkäät led matrix -ajovalot 32 erillisellä led-yksiköllä saa 1164 euron hintaan.

Halvin Insignia-versio maksaa 28 608 euroa ja huippumallista saa maksaa melkein 45 000 euroa.

 

<b

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here