Autotoday tutustui: Opel Crossland X – kaupunkimaasturi kaupunkikäyttöön

Clas von Bell

 

19.6.2017 16.25

 

Opel tuo markkinoille Crossland X -katumaasturin, joka ei katumaasturiluonteestaan huolimatta ole mikään maasturi. Jos haluaa mennä enemmän maastoon, Opel tarjoaa vaihtoehdoksi Mokka X -mallin. Crossland X on ehkä enemmän tila-auto, joka sopii sekä kaupunkiin että maantielle.

Crossland X kuuluu samaan B-segmenttiin kuin Mokka X, mutta on hieman lyhyempi. Autoon ei ole saatavana nelivetoa, kuten Mokka X -malliin.

Opel Crossland X on 4 212 milliä pitkä, 1 765 milliä leveä ja 1 590 milliä korkea.

Opel kuuluu nykyään PSA-konserniin, ja Crossland X on jo aikaisemmin alkaneen yhteistyön tuotos. Myöhemmin tulee samalla alustalla varustettuja ranskalaismalleja. Crossland X:ssä on jo PSA:n alusta, moottori ja voimansiirto.

Crossland X:ään on helppo istua auton korkeuden ansiosta. Koeajoautossa oli ergonomiset AGR-istuimet, eikä niistä juuri moitittavaa löytynyt. Penkin ja ratin säädöt saa hyvin kohdalleen. Mittaristo on hyvin näkyvillä, ja kaikki tarvittavat kytkimet ja säätimet ovat helposti käytettävissä.

Siirrettävät takaistuimet

Vakiona oleva takaistuin on jaettu suhteessa 60:40. Tarjolla on myös takaistuimet, joita voidaan siirtää 15 senttiä pituussuunnassa. Nämä istuimet on jaettu suhteessa 40:20:40.

Takapenkkejä siirtämällä saadaan joko enemmän jalkatilaa takamatkustajille tai lisää tavaratilaa.

Tavaratilassa on säädettävä välipohja. Ylemmässä asennossa saadaan hieman tasaisempi lattia, kun takapenkin selkänoja on kaadettu. Varapyörää ei ole, mutta periaatteessa tilaa sellaiselle on.

 

Tavaratilan koko on 410 litraa istuimia taittamatta. Takapenkin ollessa etuasennossa tavaratilan koko on 520 litraa. Kun takaistuimet taitetaan kokonaan alas, tavaratila kasvaa 1 255 litraan.

Koeajoauto oli varustettu Innovation-varustetasolla, 1,2-litran 110-hevosvoimaisella turbomoottorilla ja automaattivaihteistolla.

Lisävarusteita oli roppakaupalla, muun muassa parkkitutkat eteen ja taakse, 180 asteen peruutuskamera, AGR-istuimet, panoraamakatto ja tuulilasinäyttö. Auton kokonaishinta näillä varusteilla on runsaat 28 000 euroa.

Ajo autolla oli vakaata ja tunnokasta. Tuulilasinäytössä näki tärkeimmät tiedot. Moottorin ääni ei kuulunut kovin paljon sisälle, mutta Suomen teillä tiemelu tietysti kantautuu ohjaamoon.

Automaattivaihteisto toimi hyvin ja vaihtoi sujuvasti. Moottorin teho oli riittävä kahden ihmisen kuljettamiseen, mutta täydellä kuormalla hieman tehokkaampi malli olisi ehkä paikallaan. Tarjolla on 130-hevosvoimainen bensiinimoottori ja 120-hevosvoimainen diesel.

Erikoinen käsijarrukahva

Crossland X:n pysäköintijarrun kahva on melko erikoisen näköinen. Kun siitä veti ensimmäisen kerran, hämmästyi melkoisesti. Toki siihen tottuu ajan mittaan. Kuljettajan kyynärnoja hankaloittaa hieman käsijarrun käyttöä, mutta onneksi kyynärnojan saa helposti kiepautettua taaksepäin.

Crossland X:n saa Opel Adamin tavoin korin väristä poikkeavalla katolla varustettuna. Värivaihtoehtoja on kolme.

Tietoviihdejärjestelmä on yhteensopiva Apple Carplay – ja Android Auto -järjestelmien kanssa. Kosketusnäyttö on 8-tuumainen.

Autoon saa mukautuvat led-ajovalot. Niiden avulla saadaan kaarrevalot, kaukovaloavustin ja automaattinen kantamansäätö.

Autossa on nopeusrajoitusmerkkien tunnistus ja kaistavahti. Jos järjestelmä havaitsee tahattoman kaistalta pois siirtymisen, se varoittaa kuljettajaa ääni- ja varoitussignaaleilla.

Viisi moottorivaihtoehtoa

Moottorit ovat tuttuja pienistä Peugeot- ja Citroën-malleista. Tilavuudeltaan pienin moottori on 1,2-litrainen (81 hv) moottori, jonka yhdistetty kulutus on 5,1 l/100 km ja CO2-päästöt 115 g/km.

 

Toinen vaihtoehto on turbolla varustettu 1,2-litrainen versio, josta on valittavana kolme vaihtoehtoa. Ecotec-versiossa on kitkaoptimoitu viisivaihteinen vaihteisto (yhdistetty kulutus 4,8 l, CO2 109 g/km) ja tehoa 110 hevosvoimaa.

 

Kun 1,2-litrainen turbomoottori yhdistetään 6-vaihteiseen automaattivaihteistoon, on yhdistetty kulutus 5,3 l/100 km ja CO2-päästöt 121 g/km.

Bensamoottorimalliston tehokkain versio on 130-hevosvoimainen 1,2 T (yhdistetty kulutus 5,0 l/100 km ja CO2 114 g/km). Kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu versio kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 9,2 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 206 km/h.

Moottorivalikoimaan kuuluu myös kaksi dieselvaihtoehtoa. Startstop-järjestelmällä varustetussa 1.6 Ecotec -mallissa on 99 hevosvoimaa, ja sen yhdistetty kulutus on 3,6 l/100 km ja CO2-päästöt 93 g/km. Tehokkaampi dieselmalli on 1,6-litrainen, 120-hevosvoimainen versio (yhdistetty kulutus 4,0 l/100 km ja CO2 103g/km).

Monikäyttöisyyttä hakevalle

Crossland X sopii hyvin korkeampaa autoa havittelevalle, esimerkiksi ikäihmiselle. Autosta on hyvä näkyvyys, ja kulku sisään ja ulos onnistuu helposti. Jos hankkii version siirrettävillä takaistuimilla, saa tarvittaessa hieman lisätilaa tavaroille tai vaikkapa lemmikille.

Jos autoon lisää kaikki mahdolliset lisävarusteet, saa jo erittäin hyvin varustetun auton. Jos tarvitsee enemmän maasto-ominaisuuksia ja nelivetoa, kannattaa katsoa Mokka X -mallin suuntaan. Se maksaa hieman enemmän, mutta siinä on tarjolla muun muassa tehokkaammat moottorit.

 

<b

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here