Uuteen Škoda Octaviaan tarjolla AGR-hyväksytyt ergonomiset istuimet

Kuva: Skoda.

Monen tunnin istuminen väärässä asennossa liikkumatta voi aiheuttaa erilaisia kipuja kuten selkäsärkyä, lihasjäykkyyttä, niskan jäykkyyttä, väsymistä, jalkojen puutumista, olkapäiden jumittumista, keskittymisvaikeuksia ja päänsärkyä.

Hyvät istuimet pystyvät ehkäisemään tällaisten terveysongelmien syntymistä.

Uuteen Octaviaan on nyt saatavissa selälle paremmat istuimet. Ne ovat tarjolla lisävarusteena Style-varusteluversiooon, todetaan Škodan tiedotteessa.

Istuimissa on etäisyys- ja korkeussäätö sähkötoimisena, reisituen säätö, sähkötoiminen ristiseläntuen säätö sekä hierontatoiminto.

Näissä ergonomisissa istuimissa on AGR-hyväksyntämerkintä, istuintuuletus ja verhoiluna rei’itetty nahka.

Lääketieteen puolueettomien asiantuntijoiden perusteellisten testien perusteella saksalainen Terve selkä -yhdistys (AGR, Aktion Gesunder Rücken) on myöntänyt näille istuimille Testattu & suositeltava -hyväksyntämerkinnän.

Sertifioitujen istuimien sähkötoimisesti säädettävä ristiseläntuki tukee tiedotteen mukaan alaselkää optimaalisesti.

Katso tästä muita AGR-juttuja.

Ristiseläntuen voimakkuus ja korkeus ovat säädettävissä. Myös istuimen reisituki on säädettävissä, joten istuimen saa mukautettua erikokoisille kuljettajille.

Istuimen säätämisestä: miten auton istuimet säädetään selälle hyväksi?

Myös muiden Škoda-automallien istuimissa on selän hyvinvoinnin takaavat säätömahdollisuudet. Saksalainen Terve selkä -yhdistys (AGR) on jo 25 vuoden ajan keskittynyt selkäongelmien ehkäisemiseen ja hoitamiseen.

Yhdistys suosittaa

  • Kuljettajan pitää painaa selkänsä alaosaa selkänojaa vasten säätäessään istuimen etäisyyttä ja varmistaa samalla, että jalat jäävät hiukan koukkuun polkimia painettaessa.
  • Istuinosaa kallistetaan ja sen pituutta säädetään siten, että lantio saa hyvän tuen. Polvitaipeiden ja istuinosan etureunan väliin pitää jäädä 2-3 sormenleveyttä.
  • Ristiseläntuki säädetään siten, että se tukee selkää vyön korkeudella ja siten estää lantiota taittumasta taaksepäin.
  • Selkänojan kaltevuus säädetään siten, että kuljettaja ylettyy ohjauspyörään käsivarret hiukan koukistettuina ja että hartiat pysyvät kiinni selkänojassa myös ohjauspyörää käännettäessä.
  • Pääntuen korkeus on oikea, kun pääntuen yläreuna on päälaen korkeudella.
  • Istuimen korkeutta säädettäessä on syytä jättää pään ja kattoverhouksen välille tilaa kymmenen senttimetriä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here