Autotoday tutustui: Opel Astra — polttomoottorina, hybridinä ja täyssähkönä

Uunituore Opel Astra tarjoaa erittäin mielenkiintoiset mallivaihtoehdot voimalinjojen puolesta. Nyt on tulossa kaikille kaikkea, sillä uusi Astra tulee aikanaan saataville täyssähkönä, ladattavana hybridinä ja pelkällä bensiini- ja dieselmoottorilla.

Ensimmäisenä Astra tulee markkinoille ladattavana hybridinä, josta pääsimme ottamaan ensimaistiaiset.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusi Astra ei ole pelkästään voimalinjojen puolesta mielenkiintoinen uutuus, vaan auto kokonaisuudessaan huokuu täysin uutta aikakautta. Kuudenteen sukupolveen ehtinyt Astra tarjoaa uudistuneen selvälinjaisen ja urheilullisen ulkonäön sekä voimalinjojen lisäksi erinomaisesti toimivan uuden IVI-infotainment järjestelmän ja jämäkän ajettavuuden.

Sähköllä yli 50 kilometriä

Ladattavassa hybridissä voimanlähteenä toimii tehokas bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä. Tehoa löytyy 180 hevosvoimaa ja vääntöä mukavat 320 Nm. Vaihteisto on kahdeksanvaihteinen automaatti.

Lyhyen muutaman tunnin koeajon perusteella Astran sähkönkulutus pysyi varsin maltillisella tasolla. Valmistaja lupaa sähköiseksi toimintamatkaksi (WLTP) 60 kilometriä, joka ei koeajon perusteella vaikuta mahdottomalta lukemalta saavuttaa ainakaan kesäkelissä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajon aikana ulkoilman lämpötila oli +2 astetta ja 60 km/t keskinopeudella sähkönkulutus näytti 21,5 kWh/100km. WLTP lukema edellyttää noin 14-15 kWh kulutuslukemia. Akun kokonaiskapasiteetti on 12,4 kWh.

Hyvästä akun latausnopeudesta pitää huolen auton oma sisäinen 7,4 kilowatin laturi, joka tulee vakiona kaikkiin Suomeen tuotaviin ladattaviin Astroihin. Laturi mahdollistaa nopeimmillaan akun lataamisen täyteen tunnissa ja 40 minuutissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Maantiellä 100 km/t keskinopeudella ja pelkällä bensiinimoottorilla ajettaessa kulutuslukema asettui noin viiteen litraan sataa kilometriä kohden. Alustavien lukemien perusteella uuden Astran kohdalla puhutaan varsin maltillisista kulutuslukemista. Ahkerasti lataava ja lyhyempää ajoa pääosin ajava pääsee helposti alle viiden euron sähkö- ja polttoainekustannuksiin sadalla kilometrillä.

Tummat sisätilat

Muotoilun puolesta ohjaamossa jatkuu ulkokuoren muotoilun kulmikkuus ja suoraviivaisuus. Huomio kiinnittyy mittariston paneelin jatkumiseen kojelaudan keskelle infotainment-järjestelmän näyttöön asti sekä minimalistiseen muotoiluun keskikonsolissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Astraan vakiona tuleva 10-tuumainen keskinäyttö on ensivaikutelmaltaan käytettävyyden ja käyttöjärjestelmän osalta erinomainen. Apple CarPlay ja Android Auto tulevat vakiona, mikä monipuolistaa infotainmentin käytettävyyttä merkittävästi puhelimen sovellusten kautta.

Katso tästä muita Opel-koeajoja.

Mikäli ei kokonaan halua tukeutua kännykän kautta navigointiin, löytyy lisävarustelistalta myös perinteinen navigointijärjestelmä. Lyhyen koeajokokemuksen perusteella navigointijärjestelmä toimii erinomaisesti ja selvällä suomenkielellä. Navigointipaketti tuo mukanaan autoon nähtävillä myös säätiedot, latausasemat ja jopa polttoainetiedot. Karttapäivitykset tulevat autoon pilvipalvelusta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Toimivan kosketusnäytön lisäksi autossa on säilytetty perinteisiä painikkeita lämmityslaitteille ja kotinäppäimelle helpottamaan ja yksinkertaistamaan käyttöä.

Ajoasentoa saa säädettyä istuimesta riippuen vähintään kymmeneen eri suuntaan. Pitkistä säätövaroista löytyy hyvä ajoasento pidemmällekin kuljettajalle. Ladattavassa hybridissä on aina vakiona ergonominen AGR-istuin, joka takaa erinomaisen istuintukevuuden. Koeajoauton ilmastoidut istuimet lisäävät istuinmukavuuteen ripauksen luksusta kesähelteillä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sen sijaan näkyvyydestä ulos ei voi antaa yhtä vuolaita kehuja. Pienehköt ikkunat, katon linjakkuus ja taustapeili kaikki osaltaan heikentävät näkyvyyttä ulos. Erittäin tummanpuhuva värimaailma tekee ohjaamosta pimeän.

Farmarista tilaa perhekäyttöön

Astra tulee saataville viisiovisena ja farmarimallina. Koeajettu viisiovinen malli tarjoaa kohtuulliset tilat pienelle perheelle. Tavaratilaa on kilpailijoihin nähden keskinkertaisesti eli 390 litraa. Tavaratilan lattian kynnys on noin 10 senttiä alempana, joka hieman rokottaa käyttömukavuutta ja lisää nostamisen tarvetta. Välipohjasta löytyy tilaa latauskaapeleille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Astra Sport Tourer -farmarimalli on vähänkään suuremman perheen valinta. Tavaratila kasvaa noin 550 litraan ja selkänojat taitettuna yli 1,5 kuutioon. Lisäksi farmarin 60 sentin latauskorkeus ja “kynnyksetön” tasainen lattia tekevät lastaamisesta huomattavasti helpompaa viisioviseen malliin verrattuna.

Takapenkkiläisten mukavuutta lisää oma USB-C latausportti ja koeajoautossa ollut takaistuinten lämmitys

Ajettavuudesta pääosin ruusuja

Uusi Astra on ajettavuudeltaan varsin yllätyksetön, mutta yllättävän sporttinen ja jopa nopea. Kolme eri ajotilaa muuttavat pääasiassa käytettävää voimanlähdettä. Sport-asennossa hybridivoimalinjan tehokkuus yllätti positiivisesti esimerkiksi ylämäkeen moottoritielle kiihdytettäessä, kun kaikki käytettävissä oleva teho tuli mukaan. Electric-tilassa auto lipuu äänettömästi puhtaasti sähköllä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Alustasta löytyy napakkuutta vähintäänkin tarpeeksi ja automaattivaihteisto ei juuri aikaile, vaikka kaasupolkimen painaisi syvemmälle. Jarrupolkimen tuntuma on enemmänkin tehostetun kevyt kuin tunnokas.

Ohjaustuntumaltaan Astra haastaa arvokkaampia kilpailijoitaan, ja saksalainen ohjauksen tunnokkuus on läsnä Astran ratin takana.

Kuva: Antti Järveläinen.

Opel on ensituntuman mukaan onnistunut uuden Astran kanssa erinomaisesti monella osa-alueella ladattavan hybridin kanssa. Erittäin suuren plussan voi antaa myös rohkeudesta lähteä tavoittelemaan laajalti markkinoita eri voimalinjojen kanssa. Täyssähköiset mallit ovat useimmiten alusta asti suunniteltu vain täyssähkömalleiksi – nähtäväksi jää miten Opel onnistuu upottamaan samaan koriin voimalinjojen eri versiot.

Ensimmäiset uudet Astrat saapuvat Suomeen touko-kesäkuussa. Ensimmäisenä maahan saadaan viisioviset mallit ja noin kuukautta myöhemmin tulevat farmariversiot. Viisiovisen mallin hinnat alkavat 32 900 eurosta ja farmarimalli nostaa hintaa tuhannella eurolla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Opel Astra PHEV 5 ov.

  • Moottori: 1,6-l. 4-sylinterinen, bensiini
  • Hybridjärjestelmän yhteisteho: 132 kW, 180 hv.
  • Hybridjärjestelmän yhteisvääntö: 320 Nm.
  • Kiihtyvyys: 7,6 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti: 12,4 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. sähkön kulutus: 14,2-15,1 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka sähköllä: 60 km. (WLTP)
  • Sähkön kulutus koeajossa: 21,5 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho (AC): 7,4 kW.
  • Omamassa (sis. kuljettaja): 1678 kg.
  • Tavaratila: 390 l.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Vetokyky: 1450 kg.
  • Alkaen hinta: 32 900 euroa (5 ov. Innovation-varustelu)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here