Autotoday testasi: Opel Combo Van 1.4 CNG – kaasulla, kaasulla…

15.8.2017 11.20

Opelin Combo Van on mielenkiintoinen tuttavuus. Se perustuu Fiat Doblòon, joka vuosikymmenen alussa valittiin Vuoden pakettiautoksi.

Otimme koeajoon kaasukäyttöisen pakettiautoversion, joka sopii näppärästi myös yksityiskäyttöön. Eteen mahtuvat ihmiset ja taakse tavarat ja vaikkapa eläimet.

Opel Combo Van on tarjolla monenlaisena mallina, lyhyenä, pitkänä ja korotettuna. Auton kantavuus suurimmillaan on jopa tuhat kiloa, ja pitkään malliin saa kyytiin kaksi eurolavaa. Voidaan siis puhua monikäyttöisestä automallista.

Opelin kaasuversio on tarjolla vain yhtenä versiona. Auton kori on pitkä ja normaalin korkuinen. Moottorina on 1,4-litrainen kaasu-bensa, jossa tehoa on 120 hevosvoimaa.

Vaihdelaatikko on kuusivaihteinen manuaali. Yhteenkään Combo Van -malliin ei ole tarjolla automaattia.

Henkilöautomainen pakettiauto

Opel Combo Van on selvästikin henkilöautomainen pakettiauto. Ajon aikana ei aina muistu mieleen, että alla onkin pakettiauto. Ohjaamo on hyvin selkeä ja tarkoituksenmukainen.

Ohjaamossa on piensäilytystilaa riittävästi. Tuulilasin yläpuolella on koko leveydeltä iso lokero ja kojelaudan päällekin saa tavaraa. Hanskalokero ei ole ihan pienimpiä, ja penkkien välissä on vielä mukiteline.

Penkit tuntuivat aluksi hiukan kovilta, mutta niihin tottui yllättävän nopeasti.

Kuljettajan ajoasennon säätö onnistuu helposti, ellei pituutta ole reilusti yli 190 senttiä. Penkin pituussuuntaista säätöä rajoittaa nimittäin ohjaamon ja tavaratilan väliseinä.

Koeajolenkin aikana istuimen pito korkeimmassa asennossa tuntui mukavalta, koska silloin näki normaalikorkuisten henkilöautojen yli.

Auto on jo perusolemukseltaan hiukan henkilöautoja korkeampi, joten autoon nouseminen käy sujuvasti. Näkyvyys eteenpäin on hyvä ja taakse sivupeileistä erinomainen. 

Mallissa on kaksiosaiset sivupeilit, joitten avulla näkyvät myös takapyörät ja niiden kulkureitti. Peilien avulla peruuttaminen on erittäin helppoa.

Sen sijaan sisäpeilistä näkyvyys taakse on melko rajoittunut, johtuen sekä väliseinän ikkunasta että kaksiosaisesta takaovesta. Esimerkiksi pyyhkijä on vain toisen puolen takaovessa.

Autossa oli lisävarusteena vakionopeudensäädin. Sen vipu oli melko lähellä vilkun katkaisijaa, ja muutaman kerran ajon aikana tuli käytettyä vilkkua, kun piti käyttää vakionopeudensäätimen katkaisijaa.

Tavaratilaa runsaasti

Tavaratila on erittäin käyttökelpoinen ja helppokäyttöinen. Tavaratilan lattiassa on kumimatto ja kuusi kiinnityslenkkiä. Tavaratilaan on kaikkiaan kolme ovea, yksi oikealla puolella ja pariovet takana. 

 Takaovet aukeavat ensiksi 90 astetta, ja sen jälkeen vapautuskytkintä painamalla ovet saadaan aukeamaan 180 astetta. Sivuovi on liukuovi ja sen aukko on vain 70 senttiä. Saatavana on sivuovi myös vasemmalle puolelle.

Tavaratilan sisäkorkeus on 1,31 metriä, ja leveyttä on kapeimmassa kohdassa 1,23 metriä. Pituutta on 2,17 metriä, eli sisään saa esimerkiksi kaksi eurolavaa. Nostokorkeus on 55 senttiä auton ollessa tyhjä. Tilavuus on 4,2 kuutiometriä.

Tavaratilassa ei valitettavasti ole minkäänlaista pientavaran säilytystilaa esimerkiksi kiinnityshihnoille.

Kaasumallin kantavuus on 855 kiloa.

Perusvarustelu melko karu

Opel Combo Van ei ole mikään loistoluokan auto, vaan karu työjuhta. Ohjaamo on toki melko nykyaikainen, eikä niin peltinen kuin pakettiautot muinoin. Koeajoyksilön ohjaamon hallitseva väri on arkisen harmaa.

Perusmallissa ei ole turhia lisävarusteita eikä ylimääräisiä herkkuja kuljettajalle. Tämä on hyvä asia, sillä joillekin ammattikäyttäjille perusversio riittää hyvin.

Ulkopeilit ovat sähkösäätöiset ja lämmitettävät.

Lisävarusteina on saatavana muun muassa etusumuvalot, nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, peruutustutka, sivuturvatyynyt, vakionopeudensäädin ja liukuovi vasemmalle puolelle.

Koeajoautossa oli lämmitettävät takaikkunat, vakionopeudensäädin ja manuaali-ilmastointi.

Ajo vakaata

Ajo oli vakaata ja sujuvaa sekä maantiellä että kaupungissa. Kuormana oli enimmillään 200 – 300 kiloa, joten täyteen kuormattuna tätä autoa ei kokeiltu. Ohjaus on tarkka ja vaihteet toimivat sujuvasti. Vaihdekeppi on sopivasti käden ulottuvilla, kun käyttää kuljettajan penkin kyynärnojaa.

Etuturvatyynyjen lisäksi autoon saa lisävarusteena sivuturvatyynyt.

Moottorin teho riitti kevyellä kuormalla. Jos auton lastaa aivan täyteen, on varmaa, että tehoa kaipaisi lisää.

Kaasulla ympäristöystävällisesti

Koeajoauton varsinainen erikoisuus on kaasukäyttöisyys. Autoa voi ajaa bensiinillä tai bio/maakaasulla.

Combossa on vakiovarusteena neljä kaasusäiliötä, joihin mahtuu 16,5 kiloa paineistettua kaasua.

Autoon on mahdollista tilata lisävarusteena viides säiliö, jolloin kaasun määrä säiliöissä nousee 22,1 kiloon. 4,9 kilon keskikulutuksella se mahdollistaa Combo Vanille 450 km:n toimintasäteen kaasulla ajettaessa.

Kaasusäiliöiden lisäksi Combossa on 22 litran bensiinitankki, joka Opelin mukaan pidentää kokonaistoimintasädettä noin 290 kilometrillä.

Koeajolenkin aikana tankattiin ympäristöystävällistä mutta hieman kalliimpaa biokaasua.

Ympäristöystävällisyyden lisäksi kaasun käyttö on edullisempaa kuin bensiinin tai dieselin käyttö. Kaasun suurin ongelma on edelleen hyvin rajoittunut tankkausverkosto.

Teimme kiertomatkan Helsingistä Imatran, Parikkalan, Savonlinnan, Mikkelin ja Lahden kautta takaisin Helsinkiin.

Kaasusäiliö oli täynnä lähdettäessä, ja tankkasimme itäisen suunnan viimeisellä kaasuasemalla Imatralla. Savonlinnan seudulla tuli ajeltua sen verran, että pelkästään kaasulla ei päästy reitin seuraavalle kaasuasemalle Lahteen.

Polttoaineen vaihtoa kaasulta bensiinin ei huomannut ajossa muuten kuin mittarista. Mittaristo varoitti pitkään kaasun loppumisesta, ja lopulta vaihto tapahtui täysin huomaamattomasti.

Kenelle sopii?

Opel Combo Van -pakettiauto sopii pääasiassa ammattikäyttöön, mutta kyllä se on vaihtoehto myös yksityiskäyttöön. Se on kuitenkin pienempi ja selvästi henkilöautomaisempi kuin perinteinen pakettiauto.

Koeajettu auto maksaa runsaat 30 000 euroa. Lisävarusteita oli kaikkiaan noin 2 500 euron verran.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän