Tällainen Peugeot 508 SW tulee Suomeen ensi vuonna!

Peugeot

 

6.6.2018 17.59

Uusi Peugeot 508 SW esitellään Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2018.

D-segmentin markkinat Euroopassa edustavat 1 400 000 autoa. Jo kymmenen vuoden ajan ovat farmarimallit hallinneet tätä kokoluokkaa siitäkin huolimatta, että tarjonta on jatkuvasti laajentunut uusilla auto- ja korimalleilla, erityisesti SUV-malleilla.

Euroopan markkinoilla joka kolmas D-segmentissä myyty auto on farmarimallinen.

Segmentti jakaantuu perinteisten, isot tavaratilat omaavien farmariversioiden – joista useimmat ovat yleisautonvalmistajien valmistamia – sekä sellaisten premium-autojen kesken, joissa farmariversion käytännöllisyys yhdistyy dynaamiseen muotoiluun.

Kehyksettömät ovet

Käytännöllisten integroitujen kattokaiteiden ansiosta uusi 508 SW on lähes yhtä matala kuin uusi 508 Sedan – korkeutta sillä on vain 1,42 m.

Uusi 508 SW on lähes 6 cm matalampi kuin edeltäjänsä. Pituutta on 4,78 m (vain 3 cm enemmän kuin uudella 508 Sedanilla ja 5 cm vähemmän kuin edeltäjällään).

Uusi Peugeot 508 SW on ainoa yleisautonvalmistajan D-segmentin farmari, jossa on kehyksettömät ovet.

Full led -ajovalojen ja led-päivävalojen omintakeisen muotoilun ansiosta uusi Peugeot 508 SW on yksilöllinen identiteetiltään, mitä korostaa entisestään etusäleikön keskellä komeileva leijonalogo ja konepellin etuosaan sijoitettu 508-logo.

Sähköinen takaluukku

Tavaratilan luukku avautuu sähköisesti käsin koskematta. Tavaratilan kynnys on matala – 6 cm matalampi ja 2,4 cm leveämpi kuin uudessa 508 Sedanissa – nostokynnys on vain 63,5 cm.

Tavaratila on suuruudeltaan 530 l (tavaratilan peite paikallaan) ja lähes yhtä suuri kuin edeltäjällään (560 l).

Ruostumattomasta teräksestä valmistetut kynnyslistat helpottavat lastaamista. GT-versiossa on alumiiniset kiskot tavaratilan lattiassa.

 

Lue tästä muita Peugeot-juttuja.

Muunneltavuus on farmarimallin tärkeimpiä ominaisuuksia. Uudessa Peugeot 508 SW:ssä on 2/3 – 1/3 taittuva takaistuin.

Takaistuimen molemmat puolet voidaan vaivattomasti taittaa alas tavaratilaan sijoitettujen painikkeiden avulla ja näin aikaansaada lähes tasainen tavaratilan lattia. Tavaratila on laajimmillaan, takaistuin kokonaan taitettuna 1780 litran suuruinen.

Paljon säilytystilaa

 

Uuden Peugeot 508 Sedanin tapaan myös uusi 508 SW on varustettu viimeisimmän sukupolven Peugeot i-Cockpit -ohjaamolla.

Uudessa 508 SW:ssä on nahkapäällysteinen ohjauspyörä (rei’itettyä nahkaa GT Line – ja GT-versioissa), elektroninen automaattivaihteisto integroituna keskikonsoliin, keskikonsoli ja ovipaneelit varustetasosta riippuen ovat päällystetty joko hiilikuidulla tai luonnonpuuta muistuttavalla materiaalilla (harmaa tammi GT Line/GT-versioissa ja Zebrano GT-versiossa).

Ohjauspyörä, ovipaneelit, ilmanottoaukot, seitsemän keinukytkintä ja kosketusnäyttö ovat reunustettu kromilla.

Säilytyslokeroiden sijaintiin ja kokoon on kiinnitetty erityistä huomiota. Viilennettävään hansikaslokeroon mahtuu 1,5 litran virvoitusjuomapullo ja ovilokeroihin yhden litran pullo.
Keskikyynärnojan alla sijaitsevaan säilytyslokeroon mahtuu kaksi puolen litran pulloa.

Vaihdekepin vieressä on tilaa suurikokoisellekin älypuhelimelle aina silloin, kun puhelin ei ole lataantumassa langattomasti induktiolatauspisteessä keskikonsolin alla.

Etuistuimet ovat AGR-sertifioidut ja niissä on viisi monipistehierontavaihtoehtoa.

Tarjolla on laaja valikoima ylellisiä sisustus- ja verhoilumateriaaleja kuten Alcantara tai Nappanahka, joka on tarjolla kahtena eri sävynä, mustana ja tumman punaisena.

Pääntilaa takaistuimella on 4 cm enemmän kuin 508 Sedanissa. Valoa ja avaruutta matkustamoon tuo avattava panoraamalasikatto.

Uusi Peugeot 508 SW on varustettu Focal Hi-Fi -järjestelmällä, johon kuuluu 10 kovaäänistä.

Viimeisimmän sukupolven ajoavustinjärjestelmät

Uusi Peugeot 508 SW on varustettu useilla viimeisimmän sukupolven ajoavustinjärjestelmillä, jotka kaikki täyttävät Euro NCAP:n aiempaa tiukemmat kriteerit:

  • Night Vision -pimeänäköjärjestelmä ensimmäisenä tässä kokoluokassa. Järjestelmä käyttää infrapunakameraa auton edessä liikkuvien elävien olentojen havaitsemiseksi yöaikaan tai huonoissa olosuhteissa 200 metrin päähän.
  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla (Eat8-automaattivaihteiston yhteydessä)
  • Kaista-avustin, joka tarkkailee kuljettajan kaistavalintoja (yhdistettynä ACC Stop & Go -toimintoon)
  • Park Assist -pysäköintiavustin Flankguard-toiminnolla (Eat8-automaattivaihteiston yhteydessä). Järjestelmä hallitsee automaattisesti ajamista, kiihdyttämistä ja jarruttamista pysäköitäessä ja pysäköintipaikasta poistuttaessa.
  • Full led -ajovalot ja staattiset kaarreajovalot
  • Takavalot mukautuvat valomäärän mukaan

 

Edellä mainittujen uusien, ensi kertaa Peugeot-mallistossa esiteltävien ajoavustinjärjestelmien lisäksi uusi Peugeot 508 SW on varustettu muun muassa uusimman sukupolven hätäjarrutusjärjestelmällä, aktiivisella kaistavaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonnalla, automaattisilla High Beam -valoilla, nopeusrajoitusten valvontajärjestelmällä, laajennetulla liikennemerkkien havainnointijärjestelmällä sekä aktiivisella kuolleen kulman varoittimella.

 

Uuteen Peugeot 508 SW:hen on tarjolla mittava valikoima erilaisia yhteydenpitojärjestelmiä, kuten 3D -navigointi ja Mirror Screen sekä älypuhelimen langaton induktiolataus.

 

Kuusi moottorivaihtoehtoa

 

EMP2 -perusrakenteen ansiosta auto on 70 kg kevyempi kuin edeltäjänsä ja polttoaineen kulutukseltaan alhaisempi.

 

Uuden 508 SW:n tuotannossa on otettu käyttöön uusi vahvistettu korin hitsausmenetelmä.

 

Uuden Peugeot 508 SW -mallistoon on tarjolla useita viimeisimmän sukupolven PureTech-bensiini- ja BlueHDi -dieselmoottoreita samaan tapaan kuin uudessa 508 Sedanissa:

 

Kaksi uutta bensiinimoottoria, jotka molemmat on kehitetty 1.6 l PureTech – moottorin pohjalta:

 

  • PureTech 180 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
  • PureTech 225 S&S EAT8 -automaattivaihteisto

 

Neljä dieselmoottoria, jotka perustuvat joko 1,5 l tai 2.0 l BlueHDi – moottoreihin ja jotka on varustettu laajennetulla SCR-teknologialla:

 

  • BlueHDi 130 S&S BVM6 (6-vaihteinen manuaalivaihteisto)
  • BlueHDi 130 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
  • BlueHDi 160 S&S EAT8 -automaattivaihteisto
  • BlueHDi 180 S&S EAT8 -automaattivaihteisto

 

Kaikki yllä mainitut moottorit ovat tammikuussa 2020 voimaan astuvien Euro6.d temp -standardin mukaisia.

 

ECO-ajotavalla EAT8-automaattivaihteistolla varustetut PureTech-moottorit vaihtavat automaattisesti vapaalle 25 – 130 km/h nopeudella ajettaessa ja olosuhteiden niin salliessa.

 

Toiminto käynnistyy, kun kuljettaja ei paina mitään poljinta. Vaihteiston sisäisen kitkan vähenemisen ansiosta kulutus alenee Peugeotin mukaan noin 3%.

 

Vuoden 2019 toisella puoliskolla uusi Peugeot 508 SW -mallisto laajenee ladattavalla hybridillä, jonka toimintasäde on noin 50 km (WLTP-mittauksen mukaan). Auton akut on sijoitettu toisen istuinrivin alle riittävän suuren tavaratilan varmistamiseksi.

 

Uusi Peugeot 508 SW tullaan valmistamaan PSA Groupen Mulhousen tehtailla Ranskassa, jossa myös uusi 508 Sedan valmistetaan.

 

Uusi Peugeot 508 SW on ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2018. Markkinoille eri puolilla Eurooppaa uutuus tulee tammikuusta 2019 alkaen ja muualla maailmassa vuoden 2019 toisella puoliskolla.

 

Suomeen uuden 508 SW:n odotetaan rantautuvan vuoden 2019 alkupuolella.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here