Autotoday testasi: Opel Insignia Country Tourer – erinomainen työjuhta kauppamiehelle tai lapsiperheelle

17.4.2018   20.15

Koeajossa ja syynäyksen kohteena on tällä kertaa Opel-malliston huipuinta huippua, Opel Insignia Country Tourer kahden litran dieselillä ja nelivedolla varustettuna.

Koko Insignia-mallisto on uudistunut täysin ja valittavissa on yksi sedanmalli (Grand Sport) ja kaksi farmarimallia (Sports Tourer ja Country Tourer).

Ulkonäöltään Insignia on uudistunut huimasti edelliseen malliin verrattuna. Siinä missä edellinen malli oli hieman pullea ja muodoton, uuden Insignian linjat huokuvat itsevarmaa linjakkuutta höystettynä ripauksella urheilullisuutta.

Etenkin etu- ja takavaloista on onnistuttu tekemään sirot ja näyttävät, jotka antavat määrätietoisen signaalin muotoilusta.

Enjoy ja Innovation

Lähtöhinnaltaan uutta Insigniaa voi pitää varsin kilpailukykyisenä. Insignian lähtöhinta edullisemmalla Enjoy-varustetasolla on 28 563 euroa. Kyseessä on manuaalivaihteinen ja 1,5-litrainen Ecotec Grand Sport malli.

Katso myös: Autotoday tutustui: Opel Insignia Grand Sport –uudistunut lippulaivamalli

Vakiovarustelista on mukavan kattava jo Enjoy-mallissa. Mukana tulee hyviä turvallisuutta ja mukavuutta parantavia varusteita, kuten automaattinen ilmastointi, avaimeton avaus ja käynnistys, vakionopeudensäädin, etäisyyden tunnistus edellä ajavaan, kaistallapitoavustin, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus alhaisilla nopeuksilla ja lämmitettävä ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä.

Innovation-varustellun Insignian lähtöhinta on 31 214 euroa. Enjoy-varustelun lisäksi autoon tulee automaattiset kaukovalot, pysäköintitutkat eteen ja taakse, tummennetut takaikkunat ja kromi-ikkunalistat. Lisäksi 7 tuumainen Intellilink-viihdejärjestelmä (Enjoy) on korvattu 8 tuumaisella Intellilink Navi -navigointi/viihdejärjestelmällä.

Country Tourer – 25 mm korkeammalla maavaralla maastoon

Koeajossa ollut Country Tourer on Insignian korotettu maastomalli. Varsinaisesta maastoautosta ei tietystikään ole kyse, mutta 25 millin korotetulla maavaralla mökkitie taittuu rauhallisemmin mielin.

Pohjassa on myös pohjapanssareita suojaamassa alustaa ja helmasuojukset suojaavat lokasuojia ja helmoja kevyiltä iskuilta. Helmasuojuksista erottaa parhaiten Country Tourerin normaalista Insigniasta.

Koeajoauto oli varustettu väkevimmällä dieselmoottorilla. Kahden litran tuplaturbo tuottaa 210 hevosvoimaa ja kahdeksanvaihteinen automaattilaatikko hoitaa tehtävänsä eleettömästi. Yhdistelmä liikuttaa autoa verkkaisesti eteenpäin.

Alusta on napakka ja pitoa kevään sulilla teillä löytyy hyvin, kiitos 245 leveiden kitkarenkaiden ja nelivedon. Keliolot eivät tarjonneet koeajolle nelivedon kannalta haastavimpia oloja.

Opelin uusi Twinster-nimellä kutsuma nelivetojärjestelmä hoiti tilanteet kuitenkin mallikkaasti. Neliveto on saatavilla kaikkiin Insignian malleihin tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä.

Kokonaisuudessa ajokokemus ja ajodynamiikka on uudessa Insigniassa hyvin hallinnassa, vaikkakaan aivan premium merkkien tasolle ei ylletä.

Country Tourerista on aistittavissa kokoaan suuremman auton ominaisuuksia ja meno on vakaata, jota varmasti edesauttaa vajaan 1800 kilon omamassa.

Parasta antia on sisätilat ja AGR-istuimet

Opel on selvästi satsannut auton sisätiloihin. Laadukkuus on nostettu uudelle tasolle ja ergonomiaa on mietitty.

Nykytrendistä poiketen nappuloista ohjaamossa ei kuitenkaan ole haluttu luopua. Pääasiassa nappulat on sijoitettu hyvää ergonomiaa ajatellen, mutta muutamat harvemmin käytetyt napit on sijoitettu hieman hankalasti joko vaihdekepin taakse tai mittariston alle ja ohjauspyörän viereen.

Nappuloita on paljon eri tarkoituksiin ja kokonsa puolesta niitä on helppo käyttää myös talvihanskat kädessä. Nätisti kojelautaan integroitu kosketusnäyttö tosin vaatii paljaalla sormella koskemista.

Vaaleansävyinen ohjaamo tuntuu hyvin avaralta ja tilavalta. Panoraamakattoluukku lisää ohjaamon valoisuutta. Takapenkeillä tilaa riittää erinomaisesti 185 senttiselle matkustajalle.

Sisätilojen koon kruunaa tilava ja hyvän muotoinen 560-litrainen tavaratila. Tavaran lastaaminen on helppoa, sillä tavara-aukko ei rajoita muodollaan leveiden esineiden lastaamista.

Insigniaan on saatavilla AGR Premium -varustepaketti, jonka alkaen hinta on 1 840 euroa. Varustepaketin mukana tulee muun muassa risteävän liikenteen varoitin, 360 asteen peruutuskamera ja liikennemerkkien tunnistus. Tärkeimpänä varusteena kuitenkin voi pitää paketin mukana tulevia AGR-istuimia.

AGR on lyhenne saksalaisen yhdistyksen selän terveyttä edistävälle kampanjalle, joka on lääkäreiden ja terapeuttien tukema. AGR-leima on merkkinä siitä, että istuimet on ergonomisesti sertifioidut.

AGR ei jää pelkästään leimaksi penkin kylkeen vaan istuimet todella tuntuvat erittäin ergonomisilta ja neljän tunnin yhtäjaksoinen testimatkakaan ei saanut paikkoja puutumaan. Penkkeihin on yhdistettävissä asiakkaan tarpeiden mukaan myös lämmitys, ilmastointi ja hierontaominaisuudet.

Opel Onstar tuo apua ja turvaa

Kaikissa uusissa Insignia-malleissa on vakiona Opel Onstar -palvelu. Onstarin avulla voit hoitaa hotellivarauksen, pysäköintipaikan tai ravintolan haun soittamalla palveluun suoraan painamalla taustapeilin yllä olevaa nappia aina vuorokauden ympäri.

Onstarissa palvelukielenä toimii suurin osa Euroopan kielistä, mukaan lukien suomi. Palvelualue on lähes koko Euroopan kattava.

Onstar auttaa omistajaa myös vahinko- ja onnettomuustilanteissa. Auto yhdistää automaattisesti Onstarin asiakaspalveluun esimerkiksi tilanteessa, jossa jokin auton turvatyynyistä on lauennut ja asiakaspalvelu lähettää tarvittaessa pelastushenkilöstön auton gps-sijaintiin.

Opel tarjoaa uuden auton ostajalle 12 kuukauden maksuttoman kokeilujakson Onstar-palveluun, jonka jälkeen palvelua on mahdollisuus jatkaa noin sadan euron vuosihintaan. Lisätietoja Onstar-palvelusta osoitteesta opel.fi/onstar.

Plussat:

  • Sisätilojen koko ja laadukkuus
  • Parantunut ulkonäkö edelliseen malliin verrattuna

Miinukset:

  • Hinta nousee helposti korkeaksi paljon lisävarusteita haluavalle

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo 4×4 A8

Moottorin maksimiteho:       210 hv.
Suurin vääntö:                        480 Nm.
Kiihtyvyys (0-100 km/h.):        8,2 s.
Yhdistetty kulutus:                  7,1 l/100km.
Omamassa (sis. kuljettaja):    1807 kg.
Alkaen hinta (Country Tourer 1.5 Turbo M6 165 hv.): 35 182 euroa.
Koeajoauton hinta lisävarusteineen:  61 231 euroa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here