Autotoday testasi: Opel Corsa-e — paukkupakkaset imivät virtaa

Ennen kuin kannattaa vetää liian suoria johtopäätöksiä Opelin laadukkuudesta pienten sähköautojen maailmassa, voidaan todetta, että Corsa-e ei ole selvästi kasvavan sähkön kulutuksen kanssa yksin lämpötilojen laskiessa.

Koeajo osui viikolle, jolloin pakkasta oli parhaimmillaan yli 20 astetta, ja Etelä-Suomen lumitilanne oli maamme ”paras”. Kylmyys tekee kiusaa sähköautoille, jos niiden ”oikeaoppiselle käytölle” ei haluta antaa yhtään ajattelua.

Corsa-e on oiva kaupunkiauto. Kuva: Antti Järveläinen.

Loistava talviauto etenkin kaupungissa

Talviautona Corsa-e on muidenkin sähköautojen tapaan miellyttävä useammastakin syystä. Auton sisätilat lämpenevät nopeasti. Akkujen tuoma lisämassa, jota Corsan tapauksessa on noin 500 kiloa enemmän polttomoottorimalliin verrattuna, tuo ajettavuuteen rauhallisuutta ja määrätietoisuutta teiden sohjoontuessa.

Sähkömoottorin antama katkeamaton voima liikuttaa hienosti toimivan luistoneston kanssa etuvetoista autoa selvästi polttomoottoriautoa vaivattomammin.

Koeajo-olosuhteet olivat niin lumiset, kuin Etelä-Suomessa voi toivoa olevan. Keliolosuhteet antoivat oivan tilaisuuden Corsalle näyttää, miten auto toimii talvisissa oloissa, joita etelässä on viime vuosina ollut enää harvakseltaan.

Corsaa voi parhaiten kuvailla helpoksi autoksi ajaa. Kuva: Antti Järveläinen.

Edellä mainittujen hyvien talviominaisuuksien listaa voisi jatkaa, mutta myös haasteita on havaittavissa.

Kapasiteetiltaan 50 kWh akulla varustetulle Corsa-e:lle Opel lupailee jopa 337 kilometrin toimintasädettä. Olosuhteet tietysti vaatisivat edes puhtaita teitä, jotta päästäisi lähellekään näitä ”laboratoriomittaustuloksia”.

Normaalissa taajama-/kaupunkiajossa sähkönkulutus vaihteli 23-30 kWh/100 km lukemissa. Todellista talvikulutusta tuntui olevan haastava mitata, kun lunta tuli enemmän, mitä aura-autot ehtivät tieltä putsaamaan pois. Sääolot huomioiden, erittäin haastavissakin olosuhteissa sähkö-Corsalla ajaa parhaimmillaan 200 kilometriä täydellä akulla.

Tiloiltaan ohjaamo on avara. Kuva: Antti Järveläinen.

Kovilla pakkasilla ja lyhyillä ajomatkoilla auton sisätilojen ja akun lämmitykseen menee huomattavasti energiaa, jolloin pelkkää kaupungin kadunvarsipaikkaa käyttävälle talvioperointi voi koitua hankalaksi. Sähkön kulutus lyhyillä muutaman kilometrin matkoilla ja paukkupakkasilla tiputtaa toimintamatkan pahimmillaan sadan kilometrin tuntumaan.

Kotilataus mahdollistaa auton esilämmittämisen verkkovirralla, jolloin kovaan sähkön kulutukseen liittyviä ongelmia ei ole, ja matkaa taittuu yhdellä latauksella leppoisasti 200 kilometriä kelissä kuin kelissä.

Etumatkustajien hyvät tilat syövät senttejä etenkin takamatkustajien jalkatilojen osalta. Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuudeltaan jämäkkä

Corsaa voi parhaiten kuvailla helpoksi autoksi ajaa. Ohjauksessa ja jarrupolkimessa on mukava vaste, monelle pienelle autolle ominaiselta liialta tehostukselta ollaan vältytty. Ohjauksessa on keskialueella havaittavissa pientä tunnottomuutta, muuten ajettavuudesta ei ole juuri naputettavaa.

Sähkömoottorin 136 hevosvoiman teho liikuttaa Corsa-e:tä pirteästi eteenpäin, ja kulkupuolessa ei ole valitettavaa. Viiveetön sähkömoottorin teho ja 260 Nm vääntö tuntuvat tämän kokoisessa autossa, vaikkei puhuta kuin 8,1 sekunnin nollasta sataan kiihtyvyydestä. Sähköautoilu pääsee taas yllättämään hauskuudellaan aina kerta toisensa jälkeen.

Katso tästä muita Opel-koeajoja.

Tiloiltaan ohjaamo on avara. Muotoilun puolesta ohjaamossa on jääty luvalla sanottuna muutama vuosi kilpailijoiden jälkeen. Käytännössä kokonaan musta ohjaamo ei juuri ruoki näköhermoja. Käytettävyydeltään ohjaamossa ei ole vikaa, ja vakiovarustelista on tämän kokoluokan autoksi varsin kattava.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vakiona Corsa-e sisältää aina sadetunnistimen, Apple CarPlay & Android Auto -liitettävyyden, 7-tuumaisen kosketusnäytön kojelaudassa, avaimettoman käynnistyksen ja liikennemerkkien tunnistuksen muutamia vakiovarusteita lueteltuna.

Etumatkustajien hyvät tilat syövät senttejä etenkin takamatkustajien jalkatilojen osalta. Näkyvyys ulos on hyvä myös olan yli kuolleeseen kulmaa katsottaessa. Tavaratila sähkö-Corsassa jää 267 litraan. Polttomoottorilla varustetussa Corsassa tavaratila on 309 litraa.

Keskinäytössä näkyy muun muassa navigaattori. Kuva: Antti Järveläinen.

Laturilta lisää virtaa — tarvittaessa nopeastikin

Auton sisäinen laturi vastaanottaa vaihtovirtaa maksimissaan 11 kW:n teholla, jolloin akun täyteen lataaminen kestää noin 5 tuntia. Pikalatausasemilta (CCS) Corsa-e vastaanottaa parhaimmillaan 100 kW:n teholla virtaa, jolloin 80%:n varaus saadaan jopa 30 minuutin latauksella ja täyteen lataaminen kestää noin tunnin.

Corsa-e ei pääse pahemmin yllättämään millään osa-alueella, mutta tarkemmin mietittynä varsinaisia huonoja puoliakaan autosta ei nouse esille neljän päivän koeajossa. Corsa-e on tasainen suorittaja, jolla pääsee vaivattomasti paikasta A paikkaan B sähköistyvässä autoilun maailmassa.

Ainoastaan hinta tuntuu monella pienellä sähköautolla karkaavan korkeaksi. Koeajoauton hinta paremmalla Innovation Plus varustelulla nousi vajaaseen 39 000 euroon.

Tavaratilaa on 267 litraa. Kuva: Antti Järveläinen.

Opel Corsa-e Innovation Plus

  • Sähkömoottorin teho: 100 kW / 136 hv
  • Sähkömoottorin vääntö: 260 Nm
  • Ajoakun kapasiteetti: 50 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 337 km
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 150-200 km (pakkaskelissä)
  • Kiihtyvyys: 8,1 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 16,5-16,8 kWh/100 km
  • CO₂-päästöt: 0 g/km
  • Kulutus koeajossa: 23-30 kWh/100 km
  • Omamassa: 1530 kg
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 267 l
  • Alkaen hinta: 35 251 euroa (Comfort varustelu: 33 712 euroa)
  • Koeajoauton hinta: 38 818 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Keskikonsolia hallitsee vaihdekeppi. Kuva: Antti Järveläinen.

Tarjolla on myös pikalataus. Kuva: Antti Järveläinen.

Autossa on sähköinen käsijarru. Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!