Mercedes-Benz esitteli vuoden 2017 Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä Concept EQA:n ja osoitti samalla, kuinka sähköistämisen EQ-strategia toteutetaan kysytyimmässä kompaktimallien kokoluokassa.
Konseptin pohjalta kehitetty, uudistuneen GLA:n täyssähköinen sisarmalli EQA esitellään tuotantovalmiina vielä tämän vuoden aikana.
Sitä ennen Mercedes-Benz täydentää ladattavien kompaktikokoluokan hybridien valikoimaansa kolmella uudella mallilla, jotka esitellään Geneven autonäyttelyssä 3.3. alkaen.
Estradille nousevat ensimmäistä kertaa uudistunut GLA sekä ladattavat plug-in-hybridimallit GLA 250 e ja CLA 250 e, joka nähdään sekä Coupe- että Shooting Brake -versioina.
Täyssähköistä EQA:ta testataan parhaillaan talviolosuhteissa Ruotsin Lapissa.
Testisarjassa kiinnitetään erityistä huomiota akun ja auton sisätilojen lämmönhallintaan sekä latauksiin kylmissä olosuhteissa.
Huomion kohteena ovat lisäksi ajoturvallisuus, pito- ja kitkaominaisuudet sekä energian talteenoton tehokkuus myös äärimäisissä olosuhteissa jäällä ja lumella.
Kompaktien hybridien järjestelmäteho yli 200 hv
Mercedes-Benzin kompaktin hybridimalliston kehityksessä pääpaino on ollut ajamisen ilossa ja auton vaivattomissa sähköisissä käyttöominaisuuksissa.
Voimanlähteenä hyödynnetään 1,33 litran nelisylinterisen bensiinimoottorin ja 75 kW:n tehoisen sähkömoottorin tuottamaa yhteisvoimaa.
Järjestelmäteho on 160 kw (218 hv) ja kokonaisvääntö 450 Nm. Sähkömoottorin EQ Power -avustuksen ansiosta autot reagoivat herkästi kaasupolkimen painallukseen.
Uudet CLA Coupé – ja CLA Shooting Brake plug-in-hybridit sekä uudet AMG-versiot saapuvat Suomeen 3. vuosineljänneksen aikana.
GLA-pistokehybridi saapuu Suomeen 4. vuosineljänneksen aikana. Mercedes-Benz tarjoaa jo nyt laajan pistokehybridimalliston, ja vuoden loppuun mennessä vaihtoehtoja on jo reilusti yli 20.
Uudesta GLA:sta myös suorituskykyiset Mercedes-AMG-versiot
Mercedes-Benz esittelee Genevessä myös viisi uutta Mercedes-AMG-mallia: 3.0 litran kuusisylinterisellä rivimoottorilla ja EQ- Boost-sähkömoottorilla (320 kW/435 hv) varustetut E 53 4Matic sedan- ja farmarimallit, GLE 63 Coupén 4.0 litran V8-biturbomoottorilla ja EQ Boost -sähkömoottorilla (420 kW/571 hv, S-mallissa 450 kW/612 hv) sekä GLA 45 4Matic+ – ja GLA 45 S 4Matic+ -mallit.
Katso tästä muita Geneve-juttuja.
GLA:n 2-litrainen AMG-voimanlähde on voimakkain sarjatuotannossa oleva nelisylinterinen turboahdettu moottori, ja se on tarjolla kahtena tehoversiona: 285 kW/387 hv sekä 310 kW/421 hv (S-versio).
Teknisiin hienouksiin moottorin rinnalla kuuluvat muun muassa aktiivinen AMG Performance 4Matic+ -neliveto, AMG Torque Control -pidonhallinta sekä AMG Speedshift DCT 8G -automaattivaihteisto.