Mersun S-sarjan klassiset Coupé-mallit ensi-illassa 30 vuotta sitten

Detroitin autonäyttely 11.–19.1.1992: Mercedes-Benz esittelee kaksi ikonista automallia, jotka perustuvat S-sarjaan (W 140) ja jotka nyt, 30 vuotta myöhemmin, saavuttavat museoajoneuvon ikärajan.

Kyseessä ovat Coupé-malliset 500 SEC (235 kW/320 hv) ja 600 SEC (290 kW/394 hv), jotka Detroitin jälkeen esitellään eurooppalaisille katsojille Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa 1992.

Mallit ovat edistyksellisiä paitsi muotoilultaan, myös teknologia- ja turvallisuustasoltaan.

Matkustamon akustiikkaa parantavat kaksikerroksiset ikkunalasit ja matkustusmukavuutta automaattinen kaksialueilmastointi kuljettajalle ja etumatkustajalle (vakiovaruste 600 SEC -mallissa).

Jo kolmen vuoden kuluttua ensiesittelystä mallit varustetaan uudella, Boschin kanssa kehitetyllä ESP-ajonvakausjärjestelmällä.

Tänä päivänä S-sarjan 500 SEC ja 600 SEC ovat tavoiteltuja autoharvinaisuuksia, sillä 140-sarjan Coupé-versioita valmistettiin Sindelfingenissä kuudessa vuodessa ainoastaan 26 022 kappaletta.

Niistä noin kolmannes eli 8 573 oli V12-moottorista lippulaivamallia (600 SEC) ja 14 953 V8-voimanlähteellä varustettuja 500 SEC -versioita.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Aikajanallaan kanaa Citroen AX 1.0 E kulki 5.5 litralla 100 kilometriä. Enemmän sen olisi saanut kuluttamaan porakoneella ja 10 mm terällä, jos olisi tehnyt reiän tankkiin. Se paino 740 kg eikä ehkä ollut turvallinen, mutta toisaalta lamput sai pestyä kuskinpaikalta kun avasi ikkunan ja heilutti käsiä etusuunnassa. Kytkin siinä petti vasta 188 tkm:ssä, vaikka saikin kyytiä. Mitä, jos siinä ois ollu joku 600cm3 turbodiesel? Se oli hyvä ajaa myöskin talvella ja tykkäsin siitä niin paljon, että ostin siihen kerran uudet renkaatkin!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän