Historian havinaa: Ikoninen Jaguar E-type 60-vuotta!

Uudenkaupungin Automuseon johtaja Ilkka Ruohonen on tehnyt ansiokkaan historiakatsauksen Jaguar E-Type -mallin historiasta.

Vuonna 1961 maaliskuussa Geneven suuressa autonäyttelyssä ensiesitelty tarunhohtoinen Jaguar E-type täyttää tänä vuonna 60-vuotta.

Yhtä tarkoin kuin tuo svengaavan 60-luvun symboliksi noussut ja yhä vankkumatonta kulttimainetta nauttiva auto oli suunniteltu, yhtä hyvin oli suunniteltu myös sen julkistaminen. 16. maaliskuusta yleisölle avautuva vuoden 1961 Geneve Autosalon oli valittu julkistamispaikaksi.

Muutamat autoalan lehdet olivat jo etukäteen saaneet testata ja koeajaa auton salaa yleisöltä ollakseen heti julkistuksen jälkeen valmiina julkaisemaan koeajoartikkeleita tästä merkittävästä uutuudesta.

Jaguar E-typen ohjaamossa on mukavat, mutta ei kovin väljät tilat kahdelle matkustajalle. Ohjaamon suunnittelu, täydellinen mittarivarustus sekä siro ohjauspyörä, kielivät samaa estetiikkaa kuin auton ulkomuoto. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Näyttelyssä auto oli ennen h-hetkeä suojattu huolellisesti ulkopuolisten katseilta.

Lehdistölle järjestettiin myös päivää ennen 15. maaliskuuta ennakkoesittely lähellä näyttelypaikkaa olevassa hotellin puistossa. Aivan viime tingassa paikalle tuonne puistoon saatiin myös itse tapahtuman päätähti Jaguar E-type tehtaan markkinointipäällikön Bob Berry´n ajamana suoraan Coventry´sta Englannista Jaguarin tehtailta.

Kyseinen auto oli toinen koskaan valmistettu coupe versio, jonka rekisteritunnus oli 9600 HP. Mielenkiinto autoa kohtaan oli niin suuri, että yhtiön johtaja ja omistaja Sir William Lyons määräsi tuomaan tehtaalta vielä toisen auton lehdistön koeajoja varten.

Auton ohjaimiin tehtaalla istui yhtiön pääkoeajaja ja testi-insinööri Norman Dewis, joka taittoi matkan ennätysajassa Coventrystä Englannista Geneveen Sveitsiin. Molemmat tuossa esittelyssä mukana olleet autot ovat edelleen tallessa ja kunnostettu hienosti alkuperäiseen asuunsa.

Ainoa lisäys minkä Jaguarin johtaja Sir William Lyons halusi E-typeen oli ilmanottoaukon keskelle asetettu siro lista, jota koristaa kullanvärinen Jaguar-merkki. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Hyötyä lentokoneteollisuudesta

Auton suunnitteluun oli tehtaalla paneuduttu erityisellä huolella. Päätekijät olivat aikaisemmin mm. lentokoneteollisuudessa kannuksensa hankkinut aerodynamiikaan erikoistunut suunnittelija Malcolm Sayer sekä Jaguarin pääkoeajaja ja testi-insinööri Norman Dewis.

Tarkoitus oli hyödyntää Jaguarin aiemmin kilparadoilla C- ja D-malleillaan hankkima maine ja tekninen etumatka nyt laajemmilla markkinoilla.

Tehtäväksianto tuli suoraan samoihin aikoihin aateloidulta yhtiön pääjohtaja Sir William Lyonsilta. Lyons oli tähän saakka suurelta osin itse vastannut myös yhtiön yleisölle myytävien autojen muotoilusta.

Edeltävä suuri onnistuminen oli 1959 markkinoille tullut Jaguar Mk 2, joka menestyi hyvin onnistuneen muotoilunsa ja erityisesti tehokkaan moottorinsa ansiosta. Auto oli aikanaan markkinoiden nopein vakioauto.

E-typen suuren, koko auton keulan käsittävän konepellin keskiosaa koristi auton tehoa ja vauhtia korostava kilpa-autoille tyypillinen pullistuma, ”power bulge”. Kuva: Ilkka Ruohonen.

E-typen osalla tavoitteet olivat vielä korkeammalla. Tarkoitus oli tehdä urheiluauto, joka vastaisi ominaisuuksiltaan aikaisempia Jaguarin kilpa-autoja, mutta joka olisi sopiva myös katukäyttöön ja siten myytävissä laajoille asiakaspiireille ympäri maailmaa.

Kun päävastuussa olleen kaksikon luoma lopullinen prototyyppi oli valmis, oli automaailma saanut uuden suunnannäyttäjän ja esikuvan, jonka hohto ei ole vielä tänä päivänäkään juuri himmentynyt! Melkeinpä päinvastoin.

Kokeneena ja arvostettuna suunnittelijana tunnetulla Sir William Lyonsillakaan ei ollut muuta lisättävää kuin hienovaraisen tyylikkäästi muotoiltu kapea lista auton etupäässä olevan ovaalinmuotoisen ilmanottoauton keskelle.

Tämän listan keskellä olevaa levennystä koristaa pieni punaiselle taustalle asetettu kullanvärinen Jaguarin merkki.

Pyörät kiinnitettiin kilpa-autojen tapaan yhdellä suurella keskimutterilla, spinnerillä. Myöhemmin tuon ”spinnerin” sakarat pienennettiin turvallisuussyistä ja sen avaamiseen tarvittiin erityinen työkalu. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Tuulitunnelikokeita ja tarkkoja mittauksia

E-typen korirakenne oli tehty itsekantavaksi ja sen tehokas moottori oli kiinnitetty korin etuosaan erillisellä erikoisteräksestä valmistetulla kehikolla hieman samaan tapaan kuin monissa sen ajan lentokoneissa.

Auton korin kaikki muodot pienempiä yksityiskohtia myöten hiottiin lopullisesti tuulitunnelikokeiden ja mittausten avulla.

Korin perussuunnittelun teki Malcoln Sayerin tieteellisiin laskelmiinsa nojautuen. Hän oli aikaisemmin perehtynyt tähän tieteelliseen menetelmään ollessaan perustamassa teknillistä tiedekuntaa Bagdadin yliopistoon Irakissa.

Nuo Sayerin matemaattiset taulukot ovat yhä edelleen ainakin osittain tallessa. Jaguar E-typen muodot ovat veistoksellisen kauniit ja monet sen yksityiskohdat ovat jo sellaisenaan kuin pieniä taideteoksia.

Pakoputkiston suunnittelun sai tehtäväkseen viime tingassa juuri suunnitteluosastolle töihin päässyt nuori Graham Robson. Tilaa oli niukalti ja yhtiön kassa oli tiukilla. Lopputulos on kuitenkin hieno ja toimiva sekä tässä muodossaan monille tavoittelemisen arvoinen yksityiskohta. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Auton tekniikkaan ladattiin myös kaikki viimeisin käytettävissä oleva tietämys ja osaaminen.

Nopea urheiluauto sai jo silloin kaikkiin pyöriinsä tehokkaat levyjarrut. Ohjaus oli tarkka ja nopea hammastanko-ohjaus.

Etujousituksena toimi jo aiemmin käytetty vääntösauvoihin perustuva erillisjousitus, mutta taka-akselisto oli aivan uusi konstruktio. Erillisjousitus, jossa ylimmäisinä tukivarsina toimivat nivelletyt vetoakseli.

Kummallakin puolella oli kaksi kierrejousta ja kaksi laadukasta iskunvaimenninta. Koko taka-akselisto oli koottu kompaktisti omaan erilliseen kehikkoonsa. Tämä oivallinen akselisto hieman muokattuna oli pitkään vakiona monissa Jaguarin myöhemmissäkin malleissa.

Yksi melkein veistoksellinen yksityiskohta on auton kokonaisuuteen täydellisesti sopiva ovenkahva. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Moottorin kehitys alkoi jo maailmansodasta

Asia, joka uuden ja poikkeuksellisen muotoilun lisäksi nosti E-typen automaailman korkeimmalle korokkeelle löytyi auton pitkän konepellin alta. Jaguarin XK-moottori, joka oli itse asiassa tehtaan ensimmäinen täysin omaa valmistetta oleva moottori, oli ensiesitelty Lontoon autonäyttelyssä jo vuonna 1948. Tämän moottorin kehitys alkoi jo toisen maailmansodan aikana.

Tavoitteet asetti tässäkin itse William Lyons. Ajatuksena oli saada tuleviin sodanjälkeisiin Jaguar malleihin tehtaan itse valmistama riittävän voimakas moottori.

Jaguar, kuten yli kolmekymmentä muuta Englannin autotehdasta, oli valjastettu palvelemaan sotatarviketeollisuutta toisen maailmansodan aikana. Kaikki siviilituotanto oli ehdottomasti kielletty.

Niinpä uuden moottorin suunnittelu käynnistettiin hieman salaisesti. Asiaan nimetyt kokeneet suunnittelijat Harry Weslake ja Claude Baily tekivät moottorin suunnittelutöitä ollessaan palovartiossa sodan aikana Jaguarin tehtaalla sunnuntai iltaisin.

Takavalojen suunnitteluun on myös kiinnitetty erityistä huomiota. Alkuun takavalot sovitettiin kuhunkin autoon yksilöllisesti ennen niiden lopullista pintakäsittelyä kromaamalla. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Kun perusrakenteeksi oli valittu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja puolipallonmuotoisilla palotiloilla varustettu ratkaisu, aloitettiin kokeilut nelisylinterisellä moottorilla.

Vaikka moottorin teho ei täyttänyt asetettua 160 hevosvoiman vaatimusta, tehtiin sillä alle kaksilitraisilla moottoreilla varustettujen autojen uusi maailmanennätys 284,2 kilometrä tunnissa yksityisen kilpa-ajajan Goldie Gardnerin onnistuessa lainaamaan moottoria Jaguarilta ennätyskokeisiinsa vuonna 1948.

Lyons arvio myös, että tärkeillä USA:n vientimarkkinoilla ei nelisylinterinen moottori saavuta tarvittavaa arvostusta suurten amerikkalaismoottoreiden rinnalla.

Niinpä lopulliseksi ratkaisuksi tuli nelisylinteristä huomattavasti tasaisemmin käyvä kuusisylinterinen moottori, joka saavutti helposti myös tavoitellun 160 hevosvoiman tehon 3,4 litran tilavuudella.

Jaguar E-typeen asennettu XK-moottorin kehitysversio oli kasvanut jo 3,8 litraiseksi ja aiemman kahden kaasuttajan tilalla oli nyt kolme entistä suurempaa kahden tuuman SU-kaasuttajaa.

E-typen huippuunsa kehitetty moottori tuotti peräti 265 hevosvoimaa, joilla auto kiihtyi nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen alle seitsemässä sekunnissa. Huippunopeus oli yli 240 kilometriä tunnissa.

XK-moottori palveli hieman muunneltuna eri tehtaan eri mallien moottorina aina vuoteen 1992 asti.

Ensimmäisissä E-typen vuosimalleissa käytettyä 3,8 litraista moottoria pidetään yleisesti kaikkein hienostuneimpana XK-moottorin versiona. E-typen suoritusarvot ovat yhä edelleen kuudenkymmenen vuoden jälkeenkin varsin huomattavat ja kilpailukykyiset tavallisilla automarkkinoilla.

Kolme kuvan mukaista muuttuvakurkkuista HD8 kaasutinta vauhditti E-type Jaguarin hetkessä yli sadan kilometrin tuntinopeuteen. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Ominaisuuksiinsa nähden halpa auto

Loistavan muotokielen ja ylivertaisten suoritusarvojen lisäksi Jaguar E-type oli ominaisuuksiinsa nähden halpa auto.

Jaguar oli jo monilla aiemmilla malleillaan kyennyt tarjoamaan markkinoille autoja, jotka olivat kilpailijoitaan hienostuneempia ja ne myös ylittivät usein kilpailijoiden suoritusarvot, mutta olivat hinnoiltaan erittäin kilpailukykyisiä.

Jaguar E-typekin maksoi markkinoille tullessaan vain noin puolet vastaavan Aston Martinin ja noin kolmanneksen vastaavan Ferrarin hinnasta. Se saavutti kuitenkin helposti samat suoritusarvot kuin kilpailijansa ja osin jopa ylitti ne.

Suomessa Jaguar E-type maksoi 1960-luvun alussa noin 2,2 miljoonaa silloista markkaa. Samalla rahalla olisi saanut neljä pikku-Fiatia. Tuon ajan ylempään keskiluokkaan kuulunut Ford Taunus 17 maksoi reilut puolet Jaguar E-typen hinnasta.

Lähes täydellisestä onnistumisesta auton suunnittelussa kertoo se, että nyt jo 60-vuotias Jaguar E-type nauttii edelleen erinomaista arvostusta niin autoalan asiantuntijoiden, alan harrastajien kuin myös suuren yleisön piirissä.

Sen sulavalinjainen muotoilu erottaa sen melkein kaikkein mielestä muista autoista ja nostaa sen edelleen aivan omaan luokkaansa.

Sattumaa tai ei. Selvää yhdenmuotoisuutta vetäjässä ja vedettävässä. Suomalaistaustaisen Saab 900:n linjakkaimpana versiona pidetyn kolmiovisen mallin edeltäjä Saab 99 käytti alkuun myös englantilaisen Standard-yhtiön moottoreita, kuten myös monet varhaisemmat Jaguarin mallit ennen
E-typeä. Kuva: Ilkka Ruohonen.

Kaksipaikkainen ja 2+2-paikkainen

Jaguar E-typeä valmistettiin vuosina 1961 – 1974 kolmena mallisarjana kaikkiaan noin 72 500 kappaletta. Autoon jouduttiin tekemään muutoksia vuosien varrella mm. amerikkalaisten saaste- ja turvallisuusmääräysten vuoksi.

Saastemääräykset aiheuttivat aikanaan moottorin tehon alenemisen. Tämä ratkaistiin auton kolmanteen mallisarjaan kehitetyllä uudella 12-sylinterisellä V-lohkoisella moottorilla.

Jaguar oli jälleen kehittänyt erittäin hienon ja onnistuneen moottorin. Moottorin silkinpehmeä käynti ja lähes absoluuttiseksi arvioitu luotettavuus ovat laajasti arvostettuja.

Alkujaan Jaguar E-type oli kaksipaikkainen urheiluauto. Siitä oli tarjolla sulavalinjaisemmaksi arvioitu coupe sekä avattavalla kangaskatolla varustettu avoversio.

Myöhemmin tuli saatavaksi myös perhekäyttöön sopiva 2 + 2 paikkainen coupe. Samassa yhteydessä valinnaisvarusteeksi tuli myös automaattivaihteisto.

Viimeisen maalisarjan kaikki umpiversiot olivat 2 + 2 paikkaisia. Avomalli sen sijaan oli aiemman mukaan edelleen kaksipaikkainen.

E-type on useissa eri äänestyksissä nimetty kaikkein kauniimmaksi koskaan valmistetuksi autoksi. Ehkä ensimmäisenä asian totesi Enzo Ferrari nähtyään ensi kertaa E-type Jaguarin Geneven suuressa autonäyttelyssä maaliskuussa 1961.

Auton veistokselliset muodot ovat vieneet sen myös ensimmäisenä autona kuuluisan New York`in modernin taiteen museon MOMAn pysyviin kokoelmiin.

Suosittu harrasteauto

Jaguar E-type on nykyisin arvostettu harrasteauto ja niitä on taltioitu eri puolille maailmaa alan harrastajien toimesta. Suomessakin niitä on nykyisin muutamia kymmeniä, joista suurin osa on tuotu myöhemmin käytettynä maahan.

Maailmalla on tällä hetkellä lukuisia yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet toimittamaan E-typen varaosia tai tekemään niiden kunnostus- ja entisöintitöitä. Varaosat ovat yleisesti ottaen nykyautoihin verrattuna edullisia tai jopa halpoja, mutta laaja erikoisliikkeessä teetetty entisöinti maksaa helposti enemmän kuin auton todellinen arvo on.

Vaikka auton tekniikka oli aikanaan todella eksoottista, on sen ymmärtäminen tänään maallikoillekin selvästi helpompaa.

Jaguar E-typestä on kirjoitettu kenties enemmän kirjoja kuin mistään muusta autosta. Näiden kirjojen ja myös tarjolla olevien videoiden avulla on kohtuullisen helppo tutustua auton hienouksiin.

E-type Jaguarista on nyt myös tehty täyssähköinen versio. Sähköjärjestelmät on suunniteltu niin, että auto voidaan kohtuullisen helposti palauttaa alkuperäisen mukaiseksi. Auton toimintamatka sähköllä on 40 kilowattitunnin akuston avulla yhdellä latauksella noin 240 kilometriä.

Kaksi juhlaversiota esillä Uudenkaupungin Automuseossa

Jaguar E-typen 60-vuotisjuhlan kunniaksi Uudenkaupungin Automuseolla on esillä nyt keväällä vastaavat versiot kuin Jaguar-yhtiö esitteli Geneven autonäyttelyssä 16. maaliskuuta 1961.

Molemmat ovat tuolta ensimmäiseltä, ehkä kaikkein arvostetuimmalta mallivuodelta 1961.

Toinen on Coupe, viralliselta nimeltään Fixed head coupe, ja toinen roadster, viralliselta nimeltään Open two seater.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Covid-19 tilanteen sallimissa rajoissa autojen rinnalle tulee näytteille myös tietopaketti E-typen historiasta ja tekniikasta, asiaan liittyvää kirjallisuutta sekä valikoima pienoismalleja.

Uudenkaupungin Automuseon on yleensä avoinna joka päivä kello 11 – 17. Covid-19 rajoitusten vuoksi kulloisenkin hetken aukiolotietoja voi katsoa osoitteesta visituusikaupunki.fi/automuseo.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!