Tekniikan Maailma on testannut vuo vuosia autojen talviominaisuuksia. Viimeiset vuodet myös sähköautot ovat tulleet mukaan kuvioihin.
Tällä kertaa mukana oli kuusi täyssähköautoa, joista kaksi osoittautuivat erinomaisiksi.
Tekniikan Maailman edellisessä numerossa julkaistiin polttomoottoriautojen testin.
Parhaimmaksi talvisähköautoksi TM:n testiporukka valitsi Polestar 2 Long Range Dual Motor -mallin. Toiseksi tuli Mercedes-Benz EQA 300 4Matic Business.
Molemmat autot saivat viisi tähteä ja Polestar pistemäärän 8,9 ja Mersu pisteet 8,8.
Polestarissa hyvää on ajettavuus ja valot. Huonoa on korkeahko kulutus ja lisävarusteiden tarve.
Mersussa hyvää on ajettavuus ja eteneminen, sekä lämmityslaite. Huonoa on toimintamatka ja jarrut.
Kolmanneksi tuli Kia EV6 AWD 77 kWh kolmella tähdellä ja pistemäärällä 8,2. Neljäntenä on Volkswagen ID.4 GTX Business Max 77 kWh kolmella tähdellä ja pistemäärällä 8,0.
Viidenneksi jäänyt Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD sai kaksi tähteä ja pistemäärän 7,6.
Testin viimeiseksi jäi Tesla Model Y Long Range AWD. Tälle autolle on kaksi eri tulosta, joka johtuu vakionopeussäätimen huonosta toiminnasta. Käytettäessä vakionopeussäädintä auto saa vain yhden tähden ja pistemäärän 7,0. Jollei vakionopeussäädintä käytä on tulos kaksi tähteä ja pistemäärä 7,3.
TM:n talvisähköautotesti
- Polestar 2 Long Range Dual Motor 8,9 pist.
- Mercedes-Benz EQA 300 4Matic Business 8,8
- Kia EV6 AWD 77 kWh 8,2
- Volkswagen ID.4 GTX Business Max 77 kWh 8,0
- Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD 7,6
- Tesla Model Y Long Range AWD 7,3/7,0
Testi on julkaistu Tekniikan Maailmassa 5/2022. Juttu on myös katsottavissa verkosta digitilauksen avulla.