Tällaiset autot Lexus tuo Geneveen Euroopan ensiesittelyyn

Lexus LC Convertible. Kuva: Lexus.

Lexus esittelee vuoden 2019 Geneven autonäyttelyssä kaksi uutta mallia, joista toinen edustaa designin tulevaisuutta ja toinen jatkuvasti kasvavaa kokemusta kansainvälisiltä autourheiluareenoilta.

Uusi Lexus LC Convertible –konseptimalli on näyte Lexuksen luovasta intohimosta ja siitä, miltä useita palkintoja kerännyt LC-coupe voisi avoversiona näyttää.

Detroitin autonäyttelyssä aiemmin tammikuussa tänä vuonna ensimmäistä kertaa nähty konsepti kertoo uudesta suunnasta LC-mallille, joka on muotoilullaan nostanut Lexuksen tyylin uusiin ulottuvuuksiin.

Lexus LC Convertible. Kuva: Lexus.

Konseptimallin muotoilu on polveutunut hyvin luonnollisesti alkuperäisen LC:n muotokielestä, mutta sillä on silti oma, selkeästi tunnistettava identiteettinsä.

Lyhyet ylitykset edessä sekä takana ja 22 tuuman kevytmetallivanteet kertovat, että luvassa on myös suorituskykyä ulkonäön lisäksi.

Kua: Lexus.

Lexus LC Convertible –konseptimallin tärkeimmät mitat: pituus 4 770 mm, leveys 1 920 mm ja korkeus 1 340 mm akselivälin ollessa 2 870 mm.

Lexus RC F Track Edition

Uusi Lexus RC F Track Edition –erikoismalli vie Lexuksen coupe-mallin täysin uudelle tasolle.

Kehityskohteissa on kuunneltu tarkasti kansainvälisissä GT-kilpailuissa kilpailevien tiimien kokemuksia, sarjojen ulottuessa Pohjois-Amerikan IMSA-sarjasta eurooppalaisen Blancpain-sarjan kautta Japanin Super GT –sarjaan.

Lexus RC F Track Edition. Kuva: Lexus.

Uskollisena Lexuksen F-mallien suorituskykykeskeiselle perusajatukselle RC F Track Edition hyödyntää hiilikuitumateriaaleja niin painonsäästön vuoksi kuin aerodynaamisten ominaisuuksien parantamiseksi.

Vapaasti hengittävän V8-moottorin kehittämän nopeuden hillitsemiseksi jarrulevyt ovat keraamiset. Lisäksi titaaniset pakoputket sekä punainen nahkasisusta alleviivaavat suorituskyvyn huipentumaa tyylille uskollisena.

Kaiken ytimessä oli painon vähentäminen. Arvioiden mukaan auton omamassa on normaalimalliin verrattuna laskenut yli 70 kg, ja prioriteettina on ollut jousittamattoman massan vähentäminen.

Kuva: Lexus.

 

Track Edition –malleissa onkin Brembon keraamiset jarrulevyt, jotka eivät ole ainoastaan teräksisiä kevyemmät vaan omaavat erinomaisen lämmönvaihtelun sietokyvyn.

Jarrulevyjen ympärille tiensä ovat löytäneet RC F GT3 –kilpurin inspiroimat 19-tuumaiset BBS:n takoalumiinivanteet. Jo yksin nämä muutokset ovat keventäneet auton keulaa 25 kg.

Onttoja tukivarsia käytetään umpinaisten sijasta, imusarjaa sekä ilmastointilaitteen kompressoria on kevennetty.

Kuva: Lexus.

Autoa on kevennetty monin eri tavoin, mutta kaikkea ei tarvitse muuttaa: kaikissa RC F –malleissa on keulalla 5,0-litrainen V8, joka tuottaa 341 kW (464 hv) huipputehon sekä 520 Nm huippuväännön. Riittävän sähäkkää irtautumista lähtöviivalta silmälläpitäen perävälitys on pidempi kuin aiemmin (3,13 vrt. 2,93).

Edellämainittua liikkeellelähtöä silmälläpitäen kaikissa RC F –malleissa on liikkeellelähtöavustin vakiona.

Kyseisen järjestelmän avulla kiihtyvyys 0 – 100 km/h sujuu 4,3 sekunnissa. Muut pienet muutokset RC F –mallissa ovat mm. erityisesti RC F –mallia varten suunnitellut Michelin Pilot Sport 4S –renkaat.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here