Autotoday 10 vuotta sitten: Hyundai Elantra LPI Hybrid on maailman ensimmäinen nestekaasukäyttöinen hybridi

Kuva: Hyundai.

Kaikenlaista on tehty vuosien kuluessa. Tästä Hyundain nestekaasuhybridistä ei tullut maailmanmenestystä.

Hyundai Elantra LPI Hybrid on maailman ensimmäinen nestekaasukäyttöinen hybridi

Hyundai Elantra -hybridisähkömalli (HEV) on ensimmäinen auto, joka käyttää poltto-aineenaan nestekaasua ja saa voimansa edistyksellisistä litiumionipolymeeriakuista.

Vuoden 2010 Geneven autonäyttelyssä nähty Hyundai Elantra LPI -hybridimalli toimii yhtiön Blue Drive -tuoteperheen uusien tulokkaiden ohella erinomaisena osoituksena Hyundain ottamista edistysaskeleista ympäristöä huomioivien innovaatioiden kehittäjänä.

Malli tuli myyntiin Koreassa kesällä 2009, ja se on siitä lähtien kiertänyt maailmaa antamassa mielipidepäättäjille mahdollisuuden tutustua tarkemmin Hyundain nykyaikaiseen tekniikkaan.

Elantra LPI Hybrid synnyttää CO2-päästöjä vain 94 g/km, joka on matalimpia lukemia sarjatuotantoiselle autolle missä tahansa segmentissä.

Koska nestekaasu maksaa Koreassa noin puolet vähemmän kuin bensiini, se on erittäin suosittu polttoaine. Perinteinen automaattivaihteistolla varustettu 1,6 litran Elantra pystyisi kulkemaan 15 kilometrin matkan yhdellä bensiinilitralla. Jos sama rahasumma käytettäisiin nestekaasuun, Elantra LPI Hybrid kulkisi sillä 39 kilometrin matkan.

Säästöt kertyvät ajan myötä. Yhden vuoden aikana Elantra LPI Hybrid synnyttäisi noin 800 euron polttoainesäästöt perinteiseen Elantra-malliin verrattuna olettaen, että vuodessa ajetaan keskimäärin 20 000 kilometriä. Edut ovat kilpailukykyiset mihin tahansa markkinoilla olevaan hybridiajoneuvoon verrattuna.

Elantra LPI Hybridin polttoainetaloudellisuutta parantaa entisestään ISG-toiminto, joka sammuttaa moottorin automaattisesti tyhjäkäynnillä. Ominaisuus toimii vain, kun kuljettaja jarruttaa autoa ajettuaan sillä ensin yli kahden sekunnin ajan yli 9 km/h nopeudella. Tietyissä olosuhteissa (jos esimerkiksi akkulataus putoaa alle 30 prosentin tai kaasupoljinta painetaan) ISG-järjestelmä ei aktivoidu vaan moottori pysyy normaalisti käynnissä.

Elantra LPI Hybrid saa voimansa 1,6-litraisesta LPI Gamma -moottorista, jonka suurin teho on 115 hv, ja 15 kW:n sähkömoottorista, jonka maksimiteho on 20 hv. Kokonaisteho nousee 134 hevosvoimaan. Moottorin yhteyteen on liitetty portaaton automaattivaihteisto. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 11,7 sekuntia.

Auton SuperVision-mittaristo sisältää Eco Guide -puukuvakkeen, joka opastaa kuljettajaa omaksumaan taloudellisemman ajotavan. Merkkivalo syttyy, jos kuljettaja ajaa autoa vähän kuluttavalla tavalla esimerkiksi äkkikiihdytyksiä ja -jarrutuksia välttäen. Jos kuljettaja jatkaa etenemistään samaan tyyliin, puukuvakkeeseen kasvaa pieniä vihreitä lehtiä palkkioksi hyvästä ajotavasta.

Elantra LPI -hybridimallin automaattivaihteisto on varustettu E (Eco-Drive) -vaihteella, joka maksimoi taloudellisuuden vähentämällä vääntömomentin jyrkkiä heilahteluja, lisäämällä sähkömoottorin osuutta ja hyödyntämällä jarrutusenergiaa.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Hyundai sijoitti Elantra LPI Hybridin 43 kuukautta kestäneeseen kehitystyöhön 145 miljoonaa euroa. Hyundai on asettanut auton myyntitavoitteeksi 15 000 kappaletta vuodessa Korean markkinoilla. Myynti käynnistyi maassa vakuuttavasti vuoden 2009 puolivälissä. Ajoneuvon myyntipotentiaalia pohditaan lisäksi markkinoilla, joilla on olemassa erinomainen nestekaasun tankkausinfrastruktuuri.

Elantra LPI Hybridin tekniset tiedot

Hybridityyppi: Vauhtipyörämuoto, moottori-generaattori, rinnakkaistyyppi
Pituus: 4 505 mm
Leveys: 1 775 mm
Korkeus: 1 490 mm
Akseliväli: 2 650 mm
Moottori: 4-sylinterinen 1,6-litrainen Gamma-alumiinirivimoottori
Sylinterin halkaisija x iskun pituus: 77,0 mm x 85,44 mm
Puristussuhde: 12:1
Kansi: Kaksi yläpuolista nokka-akselia, 16 venttiiliä
CVVT: Yksityyppi (imu)
Suurin teho: 115 hv / 5 800 r/min
Suurin vääntömomentti: 148 Nm / 4 200 r/min
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,7 s
Vaihteisto: Portaaton automaatti, metallinen V-hihna ja monilevyiset märkäkytkimet
Sähkömoottori: Jatkuva magneettisynkronimoottori
Suurin teho: 15 kW / 20 hv
Suurin vääntömomentti: 105 Nm
Suurin käyntinopeus: 6 500 r/min
Akut: Litiumionipolymeeri, pakotettu ilmajäähdytys
Jännite: 180 V
Kapasiteetti: 5,3 Ah
Renkaat: 185/65 R15 (STD) 195/65 R15 (OPT), matala vierintävastus
Polttoainetaloudellisuus: 17,8 km/l (bensiinivastaavuus 23,2 km/l)
CO2-päästöt: 94 g/km (yhdistetty ajo)
Huippunopeus: 188 km/h
Ohjaus: Moottorikäyttöinen ohjaustehostin
Paino: 1 335 kg
Polttoainesäiliö: 45,2 litraa
Jousitus: (Edessä) McPherson-joustintuet, (Takana) Monivarsituenta

Juttu oli Autotodayssa 7.3.2010.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here