Autotoday 10 vuotta sitten: Tällainen on Opelin Geneven herkku

Kuva: Matti Sulanto.

Opel esitteli jo kymmenen vuotta sitten sähköisen konseptiauton Geneven autonäyttelyssä. Tästä mallista ei kuitenkaan tullut tuotantomallia.

Tällainen on Opelin Geneven herkku

Opelin osaston vetonaulana on täysin uuden Opel Meriva -tuotantoauton ohella Flextreme GT/E -konseptiauto, jonka muotoilussa hyödynnetään Insignian, oviratkaisussa uuden Merivan ja voimapaketissa laajennetun käyttösäteen sähköauto Amperan innovaatioita.

Flextreme GT/E:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 1,6 l/100 km ja toimintamatka 500 kilometriä.

Opel Flextreme GT/E on esimerkki siitä, että vähäpäästöinen liikkuminen sähkön voimalla ei rajoitu pelkästään pieniin autoihin eikä toimintamatkankaan tarvitse olla ongelma. Opelin Geneven autonäyttelyssä esiteltävän konseptiauton pituus on 4,7 metriä eli kyseessä on Insignian kokoluokkaa oleva auto.

Viisiovinen coupé

Aiempien Opelin konseptiautojen tapaan Flextreme hätkähdyttää muotoilullaan. Auto näyttää ensisilmäyksellä coupe-mallilta, mutta lähempi tarkastelu paljastaa, että Flextreme on viisiovinen ja nelipaikkainen. Vain 1,3 metrin korkuiseen autoon kulku on helppoa, sillä takaovet ovat mukaelma uudessa Merivassa käyttöön otettavasta FlexDoor-järjestelmästä. Ovet on saranoitu takaosastaan ja ne avautuvat laajasti kaapparimallisesti.

Flextreme GT/E:n keula on urheiluautomaisen matala ja pitkä. Konepellin voimakkaat muodot vaikuttavat niin ulkonäköön kuin aerodynamiikkaan. Matalaan keulaan sijoitetun Opel-logon yläpuolinen osa ottaa moottoritilaan perinteisten autojen tapaan jäähdytysilmaa, mutta alempi osa on peitetty läpinäkyvällä levyllä, mikä vähentää ilmanvastusta.

Opelin logoon on piilotettu myös pistoke, josta Flextreme GT/E:n akut voidaan ladata. Konseptin LED-ajovalojen ja -takavalojen nuolimaiseen muotoiluun on otettu vaikutteita muun muassa Opel Insigniasta sekä uudesta Astrasta.

Opelin uutuuskonseptiauton olkalinja on jykevä nousten takana C-pilarin kohdalla. C-pilari vaikuttaa kelluvan ilmassa, sillä sivulasi jatkuu sen ja katon välistä aivan auton taakse saakka. Flextreme GT/E:n takaosa on erittäin viisto ja takaluukku ulottuu Insignia Sports Tourerin tapaan auton sivuille saakka.

Yhtenä konseptin erikoispiirteenä on katon kapea edestä taakse kulkeva lasi, joka päästää talvella lämmittävän auringon paisteen matkustamoon, mutta tummenee kuumalla ja kirkkaalla kesäsäällä pitäen matkustamon sopivan viileänä.

Ilmanvastus on ollut erittäin tärkeässä roolissa tulevaisuuden autoa suunniteltaessa. Jo auton päämuodot ovat erittäin virtaviivaiset, minkä lisäksi ilmanvastusta alentavat muun muassa tasainen pohja ja konepellin viirumaiset ilman ulostuloaukot.

Flextreme GT/E:n ilmanvastuskerroin on vain cD 0,22. Konsepti on varustettu peräti 21-tuumaisilla pyörillä, mutta ilmanvastuksen pitämiseksi alhaisena ne ovat vanteeseen nähden kapeat – 195/40. Opel tutkii konseptillaan myös mahdollisuuksia aktiiviseen ilmanohjaukseen, josta esimerkkinä on yli 50 km/h nopeudessa esiin tulevat sivuspoilerit.

Urheiluauton suorituskyky, erittäin pienet päästöt

Opel Flextreme GT/E:n voimanlähde on sama kuin ensi vuonna markkinoille tulevassa Amperassa. Autolla voi ajaa 60 kilometrin matkan pelkällä litiumioniakkuihin ladatun sähkön voimalla ilman minkäänlaisia ajonaikaisia päästöjä, mikä riittää monille arkikäyttöön. Akut ladataan normaalista sähköpistokkeesta.

Sähkömoottorin lisäksi autossa on bensiinimoottori tai laturi, jonka avustamana Flextreme GT/E:n käyttösäde kasvaa 500 kilometriin. Opelin ratkaisulla vältetään pelkällä sähkömoottorilla varustettujen autojen lyhyestä toimintamatkasta syntyvät ongelmat.

Perinteisistä pistokehybrideistä poiketen Flextreme GT/E kulkee aina sähkömoottoreiden voimalla ja bensiinimoottoria tarvitaan akkujen latauksen loppuessa vain tuottamaan sähköä.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Flextreme GT/E:n yhdistetty polttoaineenkulutus jää kokonaisuudessaan 1,6 litraan sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa 40 g/km CO2-päästöjä. Flextreme GT/E:n suorituskyky on pienistä päästöistä huolimatta huippuluokkaa. Auton huippunopeus on yli 200 km/h ja kiihdytys nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin onnistuu alle yhdeksässä sekunnissa. Sähkömoottorin suurin teho on 120 kilowattia ja heti käytettävissä oleva vääntömomentti 370 Nm.

Juttu oli Autotodayssa 21.2.2010.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here