Mercedes-Benz esittelee Genevessä uusia pistokehybridejä ja uudet AMG-mallit

Mercedes-Benz esittelee Geneven autonäyttelyssä 3.3. alkaen uudistuneen E-sarjan lisäksi täydennystä kasvavaan kompaktimallistoonsa.

Estradille pääsevät ensimmäistä kertaa uudistunut GLA sekä ladattavat plug-in-hybridimallit GLA 250 e ja CLA 250 e, joka nähdään sekä Coupe- että Shooting Brake -versioina.

Suorituskykyistä Mercedes-AMG-mallistoa edustavat näyttelyssä GLA 45 AMG sekä GLE 63 4Matic+ Coupé.

Hybridien teho yli 200 hv

Mercedes-Benzin kompakteissa hybridimalleissa hyödynnetään 1,33 litran nelisylinterisen bensiinimoottorin ja 75 kW:n tehoisen sähkömoottorin tuottamaa yhteisvoimaa.

Järjestelmäteho on 160 kw (218 hv) ja kokonaisvääntö 450 Nm. Sähkömoottorin EQ Power -avustuksen ansiosta autot reagoivat herkästi kuljettajan tahtoon.

Poikittain asetetun moottorin jatkeena on 8G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, jonka hybridivoimayksikkö toimii samalla teknisellä periaatteella kuin vastaava yksikkö pitkittäismoottorisissa automalleissa.

Jopa 77 kilometrin toimintamatka ja 75 kW:n sähköteho pitävät huolen ajonautinnosta myös sähköllä ajettaessa.

Kompaktimalliston hybrideissä ei ole erillistä 12 voltin käynnistinmoottoria, sillä polttomoottori kytkeytyy sähkömoottorin avuksi yksinomaan sähkömoottorilta tulevan voiman avulla.

AMG-malleissa EQ Boost -sähkömoottori tukee 4-litraista V8-biturboa

Genevessä esiteltävän Mercedes-AMG GLE 63 Coupén 4,0 litran V8-biturbomoottori on saatavana kahtena tehovaihtoehtona: 420 kW (571 hv) sekä 450 kW (612 hv).

Molemmissa malleissa lisävoimaa tarjoaa EQ Boost -sähkömoottori, joka yhdistää starttimoottorin ja laturin toiminnot. Sähkömoottori on integroitu moottoriin ja vaihteistoon ja tuottaa 16 kW (22 hv) tehon ja 250 Nm:n väännön.

Kevythybridiautossa hyödynnetään myös 48 voltin sähköjärjestelmää, joka vastaa myös korin liikkeitä kompensoivan Active Ride Control -järjestelmän toiminnasta.

Aktiivinen alusta E-Active Body Control on markkinoiden ainoa järjestelmä, joka voi säätää jousitusta ja iskunvaimennusta kullakin pyörällä erikseen.

Tienpintaa tutkiva Road Surface Scan -toiminto ja kaarrekallistelutoiminto Curve varmistavat E‑ACtive Body Control -alustan poikkeuksellisen mukavuuden.

Sen ansiosta kuljettaja säilyttää täyden kontrollin ajamiseen ja auton käyttäytymiseen myös urheilullisessa ajossa ja äärimmäisissä ajotilanteissa.

AMG:n älykäs sylinterinhallintajärjestelmä mahdollista myös taloudellisen ajamisen, sillä moottorin kuormituksesta riippuen sylinterit kaksi, kolme, viisi ja kahdeksan voivat kytkeytyä pois toiminnasta.

Comfort-ajo-ohjelmalla sylinterien poiskytkentä on käytettävissä laajalla 1000–3250 käyntinopeusalueella.

Katso tästä muita Mercedes-Benz-juttuja.

Kuljettaja näkee mittaristonäytöstä, käytetäänkö parhaillaan neljää vai kahdeksaa sylinteriä. Vaihdot sylinterien lukumäärän välillä ovat huomaamattomia eivätkä vaikuta moottorin vääntöominaisuuksiin.

Suomeen loppuvuodesta

Sekä Genevessä esiteltävät uudet CLA Coupé – ja CLA Shooting Brake plug-in-hybridit että uudet AMG-versiot saapuvat Suomeen 3. vuosineljänneksen aikana, ja GLA pistokehybridi saapuu Suomeen 4. vuosineljänneksen aikana tänä vuonna.

Vuoden loppuun mennessä Mercedekseltä on tullut markkinoille yli 20 pistokehybridiä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän