Näiden kolmen urheilullisen Volkkarin ensi-iltaa Genevessä ei toteudu

Volkswagenin piti esitellä Genevessä peräti kolme uutta Golf-versiota. Näyttely kuitenkin peruuntui, eikä isoa julkistusta järjestetä — ainakaan Genevessä.

Tässä kuitenkin ennakkotietoa ja kuvia autoista, Golf GTI, Golf GTD ja Golf GTE.

Volkswagen kehitti urheiluautoikonin Golf GTI:n 44 vuotta sitten. Sitä seurasi ensimmäinen Golf GTD vuonna 1982 ja Golf GTE ladattava hybridi saapui markkinoille vuonna 2014.

  • Golf GTI: ketterä, suorituskykyinen ja nopea, huipputeknologinen kompaktin kokoluokan ja digitaalisen ajan urheiluauto tuottaa tehoa 180 kW (245 hv).
  • Golf GTE: tehoa 180 kW (245 hv) – uusi GTE on nyt yhtä tehokas kuin GTI. Dynaamisuus on yhdistetty ladattavaan hybridiin ja toimintamatka sähköllä on noin 60 km.
  • Golf GTD: uusi Golf GTD on todellinen kestävyysurheilija, auton 147 kW (200 hv) on yhdistetty todella pitkään toimintamatkaan
VW GTI. Kuva: Volkswagen.

Volkswagen Golf GTI

Jo 44 vuoden ajan Volkswagen on kehittänyt aina uudelleen ja uudelleen tätä ikonista kompaktin kokoluokan urheiluautoa – sukupolvesta toiseen. Kahdeksannen sukupolven Golf GTI on nyt valmis.

Uusi Golf GTI saa voimansa 180 kW:n (245 hv) 2,0-litraisesta turboahdetusta suoraruiskutusmoottorista. Sen maksimivääntö on 370 Nm. Suomen maahantuontiohjelmassa Golf GTI:n nelisylinterinen bensiinimoottori on aina kytketty 7-vaihteiseen DSG-automaattivaihteistoon.

VW GTE. Kuva: Volkswagen.

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf GTE ladattavan hybridin voimanlähteenä on 110 kW:n (150 hv) nelisylinterinen TSI-bensiinimoottori ja 85 kW:n (115 hv) sähkömoottori, yhdistettynä 6-vaihteiseen DSG-automaattivaihteistoon.

Golf GTE on saanut myös uuden litiumioniakun. Maksimiteho on 180 kW (245 hv) ja maksimivääntö 400 Nm.

Verrattuna edelliseen sukupolveen toimintamatka sähköllä on kasvanut merkittävästi ja on nyt noin 60 kilometriä.

Toimintamatkan lisäys on saatu aikaiseksi parantamalla Golfin aerodynamiikkaa ja kasvattamalla akun energiakapasiteettia 50 % 13 kWh:iin. Golf GTE:n maksiminopeus sähköllä ajettaessa on 130 km/h.

VW GTD. Kuva: Volkswagen.

Volkswagen Golf GTD

Volkswagen esitteli ensimmäisen Golf GTD:n vuonna 1982. Siihen aikaan Volkswagen toi uudenlaista jännitystä kompaktiin kokoluokkaan turbodieselmoottorillaan ja muilla yhtä urheilullisilla ominaisuuksilla, kuten ensimmäisen sukupolven Golf GTI, Golf GTI Mk 1.

Melkein neljä vuosikymmentä myöhemmin sama dynaaminen konsepti elää yhä voimakkaana: jälleen Volkswagen esittelee yhden ekologisemmista mutta samalla urheilullisimmista malleista tuomalla markkinoille uuden Golf GTD:n.

Merkittävä lisäys suorituskyvyssä yhdistettynä alhaisempiin päästöihin: TDI-dieselmoottorin taloudellisuutta on optimoitu merkittävästi ja CO2-päästöjä on alennettu vielä lisää, samalla parantamalla ajo-ominaisuuksia.

Tämän pitkänmatkan urheiluauton voimanlähteenä on 2,0-litrainen, nelisylinterinen TDI-dieselmoottori, jonka maksimiteho on 147 kW (200 hv).

Golf GTD:n dieselmoottori vakuuttaa 400 Nm:n maksimiväännöllään. TDI-dieselmoottori päästää voiman valloilleen jo hyvin alhaisilla nopeuksilla.

Uusi moottori on tehokkain ja puhtain TDI-dieselmoottori, joka on koskaan asennettu Golfiin – kiitos uuden SCR-järjestelmän.

Kuten kaikki uudet dieselmoottorit uusissa Volkswagen Golfeissa, Golf GTD:n voimalinjaan on kytketty kaksi SCR-katalysaattoria peräkkäin. Kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus vähentää huomattavasti NOx-päästöjä verrattuna edelliseen sukupolveen. Volkswagen Golf GTD on aina varustettu 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.

VW GTI. Kuva: Volkswagen.

Kolme luonnetta

Kolmen uuden, urheilullisen Golf-mallin vakiovarusteiset led-ajovalot on sijoitettu alhaalle ja ne dominoivat huomiota herättävää etuosaa yhdessä jäähdyttimen säleikön kanssa.

Konepellin alapuolella sijaitseva kapea nauha, joka ulottuu reunasta reunaan, on suunniteltu kolmelle eriväriselle tunnukselle – punainen GTI:ssä, sininen GTE:ssä ja hopea GTD:ssä.

VW GTE. Kuva: Volkswagen.

Kun auton päiväajovalot aktivoituvat, kaksi yhtenäistä led-valoa korostavat tätä linjaa. Tämä luo täysin uudenlaisen, tunnistettavissa olevan valomuodon kaikkiin kolmeen Golf-malliin. Yhtä erottuva ja tunnistettava on myös ilmanohjainsäleikön hunajakennokuvio, joka on näille kaikille malleille tyypillinen.

Kaikki kolme Volkswagen Golf -mallia – GTI, GTE ja GTD – siirtyvät myös digitaaliseen aikaan ja tarjoavat uusimman sukupolven liitettävyyspalvelut mutta perinteisiä GT-tunnuksia ei ole unohdettu.

VW GTD. Kuva: Volkswagen.

Kuitenkin vanhaa kunnioittaen menneen ajan ohjauspyörä on esimerkiksi muutettu uuteen nahkaiseen monitoimiohjauspyörään.

Kolme hopeanväristä raitaa ohjauspyörässä ovat kuitenkin säilyttäneet paikkansa – GTI:ssä keskimmäinen raita on punainen, GTE:ssä sininen ja GTD:ssä hopeinen.

Katso tästä muita juttuja VW Golfista.

Urheiluistuinten klassinen ruutukuvio on säilytetty mutta muokatun ruutukuvion nimi on Scalepaper. Harmaan ja mustan kuvion tikkaukset ovat GTI:ssä punaiset, GTE:ssä siniset ja GTD:ssä harmaat.

Suomeen Volkswagen Golf GTI, GTE ja GTD saapuvat vuoden toisella vuosipuoliskolla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE // 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän