Formulakuljettaja William Alatalo vaihtaa GT-autoihin

Kaudella 2022 täyden FIA Formula 3 -sarjan ajanut William Alatalo tekee paluun kilparadoille. Alatalo on allekirjoittanut sopimuksen Italian GT-sarjassa kilpailevan Lazarus-tiimin kanssa. Sopimus kattaa GT3-autolla ajettavat Sprint- ja Endurance-sarjat.

– Hyvä on fiilis kun taas vuoden kilpailutauon jälkeen on nimet paperissa ja pääsee ajamaan kilpaa. Kilpailuja tulevalla kaudella tulee olemaan 8 Sprintissä ja 4 Endurancessa. Sprintissä kisat ovat 50 minuutin pituisia, joita ajetaan kahdella kuskilla. Yhdessä kisaviikonlopussa on siis 2 sprintti-kisaa. Endurancessa on kisaviikonlopussa yksi 3 tunnin kisa, joka ajetaan kolmella kuskilla. Se on hyvä määrä ajamista, kertoo Alatalo.

Alatalolla oli monia vaihtoehtoja pöydällä ja tarjouksia muilta tiimeiltä myös isommista sarjoista. Kokonaisuus kuitenkin ratkaisi ja tällä paketilla on odotettavissa myös tuloksia.

– Päädyin tähän ratkaisuun monen vaiheen kautta. Paljon oli vaihtoehtoja esim. Gt World Challenge -luokassa, ja muissa sarjoissa. Mutta ei sellaisia hyviä kokonaisuuksia, jossa olisi ollut hyvä tiimi ja nopea automerkki. Eri GT-sarjoista Italian GT ei ole se kovatasoisin, mutta ainakin tällä kaudella on hyvä auto ja tiimi, mihin luotan. Ja tietysti, jos olisi ajanut parempaa sarjaa hyvässä tiimissä, niin rahaa tarvitsisi paljon enemmän. Lazarus tiimissä olin jo ennestään testannut, ja testit sujuivat hyvin.

Alatalon tiimikavereista on tällä hetkellä yksi sopimuksen allekirjoittanut ja hän on MotoGP:n kolminkertainen ja 250 cc -luokan kaksinkertainen maailmanmestari, Jorge Lorenzo. Vaikka Lorenzon tausta on kaksipyöräisistä, on viisinkertaisella maailmanmestarilla varmasti paljon annettavaa, sekä vastaavasti Alatalolta opittavaa.

Alatalon kausi alkaa Misanossa 3.5. Sprint-sarjan osakilpailulla. Aikatauluhaasteiden takia Alatalo ehtii ajamaan vain yhden testipäivän Misanossa ennen varsinaista kilpailua.

Lue myös

William Alatalo yrittää takaisin moottoriurheilun pariin — kulunut kausi kariutui rahan puutteeseen!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän