F3-kuljettaja William Alatalo pisteille kauden päätöskisassa Monzassa

William Alatalo ajoi kauden parhaan aika-ajonsa sekä kilpailulähtönsä kauden viimeisessä osakilpailussa, Italian Monzassa. Sunnuntain lähdössä Alatalo oli tuloksissa kolmas, mutta putosi aikasakon johdosta seitsemänneksi.

Odotukset Alatalolla kauden päätösviikonloppuun olivat korkealla. Monzan rata on yksi Alatalon suosikeista, jossa hän otti ensimmäisen voittonsa jo Italian F4-sarjassa.

Perjantai-aamun harjoitukset ajettiin sateen liukastamalla radalla. Ja vastaavasti iltapäivän aika-ajossa rata oli kuiva, mikä aiheutti päänvaivaa monelle kuljettajalle.

Katso tästä muita juttuja William Alatalosta.

Lauantain kilpailulähtö oli haastava, vaikka odotukset olivat korkealla hyvin menneen aika-ajon jälkeen, oli lähtö kokonaisuudessaan iso pettymys.

– Ensimmäinen kisa oli todella hankala. Vauhti kisassa oli ehkä kauden huonointa. Tuntui vain, että renkaat luistaa joka suuntaan. Ei pitoa alla. Oma ajaminen ei ollut kovin hyvää, tein tyhmiä virheitä ja ajoin huonosti. Ennen maalia meni vielä etusiipi rikki ja sijoitus 14.

Sunnuntaina viivalla oli täysin eri mies. Alatalo osoitti kuuluvansa sarjan kärkitaistoon ja yhdeksi parhaimmista ohittelijoista. Alatalo oli hetken tuloksissa kolmas, eli podium-paikalla, mutta pudotettiin aikasakon myötä listalla seitsemänneksi.

Kauden 2022 yhteenveto

FIA F3 -sarja on tämän kauden osalta nyt paketissa. Alatalo saavutti 24 pistettä ja oli sarjassa 18:s. Tavoitteeksi asetettu sijoittuminen 12 parhaan joukkoon ei toteutunut, mutta osoittautui enemmän kuin realistiseksi vauhdin puolesta. Kilpailu sarjassa, joka on vain yhden sarjan päässä F1-sarjasta on kovaa, eikä anna yhtäkään epäonnistumista anteeksi.

– Monta kertaa tein omia virheitä, ja monta kertaa tiimi teki. Omat virheet vieläkin painaa mieltä. Bahrainista asti muistan kaikki pienetkin virheet mitä olen tehnyt. Niiden takia on huonosti tullut nukuttua.

Jo etukäteen oli tiedossa, että Jenzer Motorsport ei välttämättä taistele sarjan kärkisijoista suuria tiimejä, kuten ART, Prema, Trident, MP Motorsport, vastaan – mutta onnistumisiakin kauden edetessä tuli ja parhaimmillaan Alatalo vakiinnutti paikkansa kymmenen parhaan joukossa.

Tulevaisuus Alatalolla on vielä täysin auki. Päällimmäisenä tavoitteena on luonnollisesti jatkaa formuloissa, mikä tarkoittaisi toista kautta FIA F3 -sarjassa tai nousua FIA F2 -sarjaan. Mutta kaikki on kiinni budjetista ja sen kasaan saamisesta. Ennen kautta 2023 on Alatalolla myös varusmiespalvelus hoidettavanaan.

https://www.williamalatalo.com/

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän