Fordin sähköistämisprojekti etenee — Fiestasta ja Focuksesta kevythybridit

Ford

Ford ilmoitti tänään, että uudet 48-voltin kevythydbriditekniikalla varustetut Fiesta ja Focus EcoBoost Hybrid –mallit esitellään ensi vuonna.

Tarkemmat tiedot uutuuksista kerrotaan Go Further –tapahtumassa Amsterdamissa 2.4.

Fiesta EcoBoost Hybrid ja Focus EcoBoost Hybrid –mallien kevythybriditekniikka on Fordin tiedotteen mukaan polttoainetaloudellisempi ja korostaa Fordin ajo-ominaisuuksia tehokkaamman ja reagoivamman suorituskyvyn ansiosta.

Hihnakäyttöinen käynnistysgeneraattori (BISG) korvaa vakiolaturin ja mahdollistaa yleensä jarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä menetettävän energian talteenoton ja varastoinnin.

Tätä energiaa käytetään 48-volttisen ilmajäähdytteisen litium-ioniakuston lataamiseen.

BISG toimii myös moottorina integroituen saumattomasti matalakitkaiseen kolmisylinteriseen 1,0-litraiseen EcoBoost-polttomoottoriin ja käyttää varastoitua energiaa tuottaakseen vääntöapua normaalissa ajossa ja kiihdytyksessä sekä ajoneuvon sähkölaitteiden toiminnassa.

Elektroninen vääntöapu auttaa tuottamaan iskevämmän ja reagoivamman suorituskyvyn erityisesti moottorin matalammilla nopeuksilla.

BISG:in ansiosta Fordin insinöörit ovat myös voineet kasvattaa 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin tehoa isomman turbolaturin avulla turboviivettä lieventämällä.

Myös hyötyajoneuvoihin sähköä

Fiesta ja Focus EcoBoost Hybridien lisäksi uusi Mondeo Hybrid Wagon julkistettiin aikaisemmin tänä vuonna.

Mondeo Hybridissä on täyshybriditekniikka, joka tuottaa hienostuneen bensiini-sähkömoottorin ajokokemuksen ja houkuttelevan vaihtoehdon dieselvoimansiirrolle.
Mondeo Hybrid Wagon on Fordin tiedotteen mukaan ainoa farmarimallinen täyshybridiauto isojen perheautojen luokassa.

Ford esittelee myös ratkaisuja kevythybridivoimansiirtoon parantaakseen myöhemmin kuluvan vuoden aikana myyntiin tulevien 2-tonnisen Transitin ja Transit Customin sekä kahdeksan- ja yhdeksänpaikkaisen Tourneo Customin polttoainetaloudellisuutta.

Aiemmin tämän vuoden aikana Ford on ilmoittanut, että jokaiseen yhtiön malliin alkaen täysin uudesta Focuksesta tulee tarjolle yksi tai useampia sähköistettyjä vaihtoehtoja.

Näihin kuuluvat sekä uudet mallit että nykymallien uudet versiot. Fiestasta Transitiin tulee tarjolle joko kevythybridi, täyshybridi, pistokehybridi tai täyssähkömalli.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Katso tästä muita Ford-juttuja.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here