Tila-autosta Ford Tourneo Custom -mallista tulee ladattava hybridi

Fordin uuden strategian mukaisesti yhtiö tulee tarjoamaan eurooppalaisille asiakkailleen yhden laajimmista sähköistettyjen autojen valikoimista.

Luokkansa ensimmäinen ladattava hybridi, Tourneo Custom ladattava hybridi (PHEV), on ensimmäisiä uuden strategian mukaisia malleja.

Auton voi ladata sähköverkosta päästötöntä ajoa varten, mikä vähentää paikallisia päästöjä ja antaa mahdollisuuden ajaa tällä kahdeksan hengen tila-autolla myös eri puolilla Eurooppaa perustettavilla vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille (ULEV) varatuilla vyöhykkeillä.

Tourneo Custom ladattavan hybridin etupyöriä käyttää sähkömoottori, joka saa virtansa 14 kWh:n litiumioniakusta. Fordin moneen kertaan palkittu 1.0 Ford EcoBoost ‑bensiinimoottori lataa tarvittaessa akkua.

Järjestelmä hyödyntää lisäksi jarrutusenergian talteenottoa, jonka avulla myös ladataan akkua. Tämän edistyksellisen ladattavan hybridin lasketaan pystyvän jopa 50 kilometrin päästöttömään ajomatkaan tai 500 km:n ajomatkaan, kun apuna käytetään myös bensiinimoottoria.

Tourneo Customin dieselmallien tavoin myös ladattavassa hybridimallissa on luokassaan ainutlaatuinen mahdollisuus järjestää kaksi takaistuinriviä kokousmuotoon – jolloin matkustajat voivat kätevämmin keskustella keskenään – tai normaaliin tapaan kahdeksi kolmen istuimen riviksi, joissa istutaan kasvot menosuuntaan.

Neljä ajotilaa

Uudessa Tourneo Custom ladattavassa hybridissä käytetään sarjahybridivoimansiirtoa, jossa etupyörien voimanlähteenä on sähkömoottori polttomoottorin sijaan. Pienikokoinen nestejäähdytetty akusto on matkustamon lattian alla.

Neljä sähköisen ajon toimintatilaa antavat kuljettajalle mahdollisuuden valita, miten ja milloin he haluavat käyttää akun varausta:

  • EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Auton toiminnan ohjausjärjestelmät valvovat akuston energiatasoa ja nykyistä ajotilannetta – esimerkiksi onko kyseessä moottoritie vai pysähtelevä ruuhkaliikenne – ja määrittävät sen perusteella, onko bensiinimoottori syytä ottaa käyttöön.
  • EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa päästöttömän ajon vähimmäisrajan.
  • EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarrutusenergian talteenottoa.
  • EV Charge lataa akun täyteen polttomoottorin avulla seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.

Etupuskurissa olevan latausliitännän kautta Tourneo Custom ladattavan hybridin (PHEV) akun voi ladata tavallisesta 240 V / 10 A -pistorasiasta täyteen viidessä tunnissa tai yleisestä 240 V / 16 A tai 32 A -latauspisteestä täyteen kolmessa tunnissa.

Kuljettaja voi valita vaihteenvalitsimen Drive- ja Lean-asetuksilla jarrutusenergian talteenotossa käytettävän jarrutustehon ja talteen otettavan energian määrän.

Jos asetukseksi valitaan Lean, kaasupolkimen vapauttaminen hidastaa auton vauhtia tehokkaammin ja sytyttää jarruvalot takana tulevien varoittamiseksi. Suurempi hidastuvuus lisää talteen otettavan ja akkuun varastoitavan liike-energian määrää ja siten pidentää sähköllä ajettavaa matkaa.

Mittaristossa teho-/latausmittari korvaa perinteisen kierroslukumittarin ja pienempi akun varaustilan osoittava mittari moottorin jäähdytysnesteen lämpötilailmaisimen.
Osamatkamittarin toiminnot on säädetty hybridivoimansiirtoa ajatellen.

EV-tilan ilmaisimet, huoltoilmoitukset ja ajoneuvon kytkemistä latauspisteeseen koskevat ilmoitukset tulevat näkyviin mittaristoon. Näytössä näkyvät myös tiedot jäljellä olevasta ajomatkasta sekä pelkällä akkuenergialla ajaen että polttomoottoria käyttäen.

Langaton nettiyhteys kaikille matkustajille

Premium-tason vakiovarusteluun kuuluvat automaattinen ilmastointi ja Fordin ääniohjattava, ilman lisämaksuja Apple CarPlay- ja Android Auto ‑yhteensopiva SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jonka 8 tuuman värikosketusnäyttöä voi käyttää älypuhelimista tutuilla pyyhkäisy- ja nipistysliikkeillä.

Vakiovarusteena oleva FordPass Connect -modeemi mahdollistaa langattoman verkkoyhteyden kaikkien matkustajien käyttöön ja WiFi-yhteyspisteeseen voi liittää jopa 10 laitetta.

Älypuhelimeen ladattava FordPass-sovellus tarjoaa monenlaisia auton omistajan ja kuljettajan käyttökokemusta ja tuottavuutta parantavia ominaisuuksia, kuten Ajoneuvon tila, Ajoneuvon paikannus ja etälukitus/-avaus.

Varusteluun kuluu myös monipuolinen valikoima edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita:

  • Perävaunun hallintajärjestelmään yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jonka tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudelta
  • Aktiivinen vakionopeudensäädin ja älykäs nopeudenrajoitin, joka yhdistää liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja aktiivisen vakionopeudensäätimen järjestelmäksi, joka auttaa kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia
  • Kaistanpitoavustin, joka seuraa edessä olevia tiemerkintöjä ja auttaa aktiivisesti kuljettajaa ohjaamaan auton turvallisesti oikealle kaistalle
  • Aktiivinen pysäköintiavustin, joka auttaa tasku- ja rinnakkaispysäköinnissä ohjaamalla autoa kuljettajan käyttäessä vain kaasu- ja jarrupoljinta
  • Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, joka tunnistaa ajoradalla olevat ihmiset etukameran ja tutkan avulla ja jarruttaa automaattisesti, jollei kuljettaja reagoi varoituksiin. Järjestelmä pystyy nyt tunnistamaan jalankulkijat myös pimeällä heidän ollessaan ajovalojen valaisemina.

Ladattavilla hybrideillä on positiivisia vaikutuksia kaupunkiympäristöjen ilmanlaatuun, ja Ford antaa prototyyppiautoja koekäyttöön kuluttajille ensin Lontoossa ja myöhemmin vuonna 2019 Kölnissä ja Valenciassa.

Tourneo Custom ladattava hybridi (PHEV) arvioidut CO2 –päästöt alkaen 75 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 3,3 l/100 km

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän