Bosch esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä liikkumisen tulevaisuutta

Kuva: Bosch.

Bosch kehittää tavanomaisia voimansiirtoratkaisuja mutta panostaa samalla sähköistykseen. Sen tavoitteena on myös varmistaa liikkuvuuden automaatio, verkottuminen ja personointi.

Elektroniikka ja ohjelmistot ovat keskeisiä tekijöitä tässä kehityksessä: ohjelmistoalan osaamiseen Bosch panostaa vuosittain kolme miljardia euroa. Tavoitteena on varmistaa liikkumisen ekologisuus ja liikkuvuusratkaisujen saatavuus.

Tehokas voimansiirto: polttomoottoreista polttokennoihin

Bosch näyttää tietä ilmastotoimissa muun muassa tekemällä kaikista toimipisteistään hiilineutraaleja ensi vuodesta lähtien.

Boschin toiminta sähköisen liikkuvuuden alalla on huomattavasti muita yrityksiä laajempaa: sen aluevaltauksiin kuuluvat monenlaiset ratkaisut polkupyöristä hyötyajoneuvoihin ja 48 voltin hybrideistä täysin sähköisiin voimansiirtojärjestelmiin.

Vuoden alussa Bosch ennusti henkilöautoissa ja kevyissä hyötyajoneuvoissa käytettävien sähköliikkuvuuskomponenttien myynnin kasvavan viiteen miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä. Nyt se arvelee lopullisen myynnin ylittävän alkuperäiset odotukset.

Uusi teknologia: vähemmän pienhiukkasia, vähemmän jarrupölyä

Vuonna 2030 kolme neljästä uudesta autosta tulee edelleen kulkemaan polttomoottorilla – osa kuitenkin 48 voltin akkujärjestelmän tai ladattavan hybridiratkaisun tukemana.
Tästä syystä Bosch on panostanut myös diesel- ja bensamoottorin tehokkuuden parantamiseen.

Uusimmissa moottorimuutoksia sekä nykyaikaista pakokaasun käsittelyä hyödyntävissä ratkaisuissa bensamoottoreiden pienhiukkaspäästöt on saatu nipistettyä jopa 70 % Euro 6d -standardin vaatimuksia alemmiksi myös aidoissa ajo-olosuhteissa.

Bosch pyrkii myös minimoimaan jarrutuksen aiheuttamat hiukkaspäästöt.

Yksi edistysaskeleista on iDisc, jonka hiukkaspäästöt jarrutuksen yhteydessä ovat vain 10 % tavallisen jarrulevyn vastaavista.

Toinen uusista ratkaisuista on regeneroiva jarrujärjestelmä, joka voi vähentää sähköajoneuvojen muodostamaa jarrupölyä jopa yli 95 %.

Virstanpylväs automatisoidun liikenteen saralla

Tällä alueella Bosch saavuttaa kuluvana vuonna 12 prosentin kasvun ja kahden miljardin euron myynnin.

Seuraavat kehitysaskeleet saavuttaakseen Bosch aikoo investoida neljä miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä.

Yhdysvaltain ja Aasian markkinoilla Bosch kehittää tällä hetkellä tason 2 järjestelmiä, joiden avulla kuljettajat voivat irrottaa kätensä ratista moottoritiellä.

Saksassa Boschille ja Daimlerille myönnettiin hiljattain maailman ensimmäinen hyväksyntä tason 4 järjestelmälle, eli Stuttgartissa sijaitsevan Mercedes-Benz-museon automaattiselle pysäköintijärjestelmälle.

Verkottuneita liikennepalveluita ja autonominen alusta

Liikkuvuusalan mullistukset ovat tuoneet markkinoille uusia toimijoita, joiden kanssa Bosch pyrkii virittelemään yhteistyötä.

Sen kumppaneihin kuuluvat jo nyt esimerkiksi kolme suurinta henkilökuljetuspalvelua DiDi, Lyft ja Uber, jotka tarjoavat 50 miljoonaa kuljetusta päivässä maailmanlaajuisesti.

Kiinan suurin liikkuvuuspalveluiden tarjoaja DiDi käyttää Boschin pilvipohjaisia akkupalveluja ajoneuvoakkujen käyttöiän pidentämiseen.

Jatkossa vastaavat palveluiden tarjoajat tulevat käyttämään sukkula-ajoneuvoja räätälöityjen tilauspalvelujen tarjoamiseen.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here