Ford Fiesta Van -mallistoon kevythybridi — tilattavissa alkusyksystä

Kuva: Ford.

Ford Fiesta Van -pakettiautomallisto kasvaa uudella sähköistetyllä mallilla yhtiön esitellessä EcoBoost Hybrid -kevythybridimallin.

Alkusyksystä alkaen tilattavissa oleva Fordin 48 voltin kevythybridivoimansiirrolla varustettu uusi Fiesta Van -malli tarjoaa pienen kaupunkipakettiauton omistajille ja kuljetusalan yrityksille on hyvin reagoivaa bensiinimoottorin suorituskykyä ja pienemmät käyttökustannukset. Suomen hinnat julkaistaan myöhemmin, todetaan Fordin tiedotteessa.

Fordin 125 hv 1.0 EcoBoost -kevythybridi on vaihtoehdo asiakkaille, jotka haluavat bensiinimoottorin ajettavuuden ja säästää polttoaineen kulutuksessa.

Polttoainetaloudellisuus paranee ja matalilla kierroksilla hyödynnetään sähkömoottorin koko 50 Nm väätö. Fiesta Van EcoBoost -kevythybridillä voi ajaa myös alueilla, joissa dieselautojen käyttö on kielletty.

Kevythybridijärjestelmä ei vie tilaa Fiesta Vanin 1.0 m³ tavaratilasta, ja auton kantavuus on 531 kg.

Fiesta Vanissa on lisäksi edistyksellisiä yhteysominaisuuksia ja kuljettajaa avustavia teknologioita.

Polttoainesäästöjä sähköistetyn voimansiirron avulla

Fiesta Van EcoBoost -kevythybriditeknologia on samanlainen kuin vuoden pakettiautoksi (International Van of the Year) vuonna 2019 valitussa Transit Custom EcoBlue -kevythybridissä.

Mallissa oleva hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori/generaattori (BISG), jonka avulla voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakustoa.

Tehokkaamman BISG:n avulla Fiesta Van EcoBoost -kevythybridin Auto-Start-Stop teknologia pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 25 kilometrin tuntinopeudella ja auton ollessa paikallaan vaihde päällä kytkinpoljin painettuna.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.

Älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää.

Teknologian ansiosta Fiesta Van -kevythybridin polttoaineen kulutus on alkaen 5,1 l/100 km ja CO2 päästöt alkaen 115 g/km (WLTP). Polttoaineenkulutus laskee Fordin tiedotteen mukaan jopa 6 prosenttia verrattuna perinteiseen polttomoottoriin (NEDC).¹

Fiesta Van kevythybridissä on myös sylinterin lepuutustoiminto, joka parantaa auton polttoainetaloudellisuutta poistamalla automaattisesti käytöstä yhden moottorin sylintereistä, kun moottorin täyttä tehoa ei tarvita esimerkiksi vaihteen ollessa vapaalla tai ajettaessa tasakaasulla. Järjestelmä voi ottaa sylinterin käyttöön tai poistaa sen käytöstä 14 millisekunnissa ilman vaikutusta suorituskykyyn ja ajo-ominaisuuksiin.

Fiesta Van -kevythybridi on saatavana Trend ja Sport -malleihin, ja se korvaa 85 hv 1,5 litran TDCi-dieselmoottorin.

Nettiyhteys

Fiesta Van EcoBoost -kevythybridin sisätilat sopivat hyvin nykyaikaiseen kaupalliseen käyttöön. Kuskit, jotka käyttävät mobiililaitteita reittisuunnitteluun, toimitusten seurantaan ja ajantasalla pysymiseen, hyötyvät edelleen veloituksetta Sync 3 -tietoviihdejärjestelmän yhteydessä olevista Apple CarPlay ja Android Auto -sovelluksista.²

Sync 3 -järjestelmä toimii 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, ja sitä voi käyttää nipistys- ja hipaisuliikkein. Sync 3 käyttöjärjestelmä on uudistunut, ja siinä on nyt isommat, helppokäyttöisemmät nappulat.

Internetyhteys on mahdollista vakiovarusteena olevan FordPass Connect ³ -modeemiteknologian ansiosta – tuottavuus kasvaa, kun autoon saa muodostettua liikkuvan WiFi-yhteyspisteen, ja omistajat pystyvät pitämään autonsa turvassa ja tehokkaassa käytössä käyttämällä FordPass Pro -sovellusta. ¹¹

Kuljettajaa avusta teknologiat voivat auttaa Fiesta Vanin kuljettajia ehkäisemään tai lieventämään kolareita muiden autojen, pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden kanssa. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutustoiminnolla, risteävän liikenteen varoitus aktiivisella jarrutustoiminnolla ja Fordin kaistapitoavustin¹² .

Aktiivisessa vakionopeudensäätimessä on liikennemerkkien tunnistus, mikä auttaa kuljettajia välttämään ylinopeussakot. Järjestelmä säätää auton vauhdin voimassa olevan nopeusrajoituksen mukaiseksi tarkkailemalla tien vieressä ja yläpuolella olevia nopeusrajoituskylttejä.

Fordilla useampia kevythybridejä

Uudistetussa Fiesta Van -mallistossa – mukaan lukien uusi kevythybridimalli – on useita parannuksia, joihin kuuluvat uudet led-heijastinajovalot vakiovarusteena Trend-malleissa, led- projektoriajovalot Sport-malleissa. Molemmissa varustetasoissa on uudet vanteet; Trend-mallissa 16-tuumaiset teräsvanteet ja Sport-malleissa 17-tuumaiset seitsemänpuolaiset kevytmetallivanteet.

Fiesta Van EcoBoost kevythybridi liittyy Fordin laajaan hyötyajoneuvojen kevythybridien ja ladattavien hybridien joukkoon. Ford esitteli viime vuonna 48 voltin kevythybridimallit Transitiin, Transit Customiin ja Tourneo Customiin sekä ladattavat hybridit Transit Customiin ja Tourneo Customiin.

# # #

¹ Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EC) 715/2007 ja (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Kevyet pakettiautot, joiden tyyppihyväksynnässä on käytetty Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP)-mittaustapaa, saavat sekä New European Drive Cycle (NEDC) että WLTP-arvot polttoaineenkulutukselle ja CO2-päästöille. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan viimeistään vuoden 2020 lopussa. Siirtymävaiheen aikana WLTP-arvot muutetaan laskennallisesti NEDC-arvoiksi. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen.

² Kaikki toiminnot eivät toimi kaikissa puhelimissa.

³ Ominaisuus saattaa vaatia aktivoinnin.

¹¹Tietyissä älypuhelimissa toimiva FordPass Pro -sovellus on ladattavissa sovelluskaupoissa. Sovellus on maksuton, mutta viesti- ja datamaksuja saattaa aiheutua.

¹² Kuljettajaa avustavat teknologiat ovat lisävarusteita. 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here