Ford Focus oli viime vuonna Vuoden Auto Suomessa 2019, ja automalli sai ansaittua huomiota pitkin vuotta.
Focusta saa monenlaisena vaihtoehtona. Kori voi olla viisiovinen tai wagon, ja varustetasoja perusmallissa on kaksi, Trend ja Titanium. Lisäksi on Active, joka on samalla sekä versio että varustetaso.
Lisäksi Focuksesta on tarjolla luksusversio Vignale ja urheilullinen versio ST.
Active-mallilla autosta halutaan tehdä hieman katumaasturimaisempi. Auton maavara on kolme senttiä suurempi kuin perusmallissa, ja autossa istutaan hieman korkeammalla.

Tutustuimme Focus Wagon Active -malliin, jossa oli tehokas 182 hevosvoiman moottori ja automaattivaihteisto.
Active-malliston halvin versio maksaa runsaat 24 000 euroa ja kallein versio runsaat 31 000 euroa. Halvin vaihtoehto on 5-ovinen 125-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla varustettu malli ja kallein 150-hevosvoimaisella dieselmoottorilla varustettu Wagon.
Koeajomallin lähtöhinta on runsaat 30 000 euroa.
Koeajoautossa oli monipuolinen varustus ja lisäksi runsaasti lisävarusteita.
Auton vakiovarustukseen kuuluu muun muassa avaimeton käynnistys, kahdeksantuumaisella näytöllä oleva sync-multimediajärjestelmä, 17 tuuman kevytmetallivanteet, ajovaloautomatiikka, parkkitutkat eteen ja taakse, vakionopeudensäädin, kattokaiteet, pieni varapyörä sekä sähkötoimiset taittuvat ja lämmitettävät sivupeilit.

Vakiona on myös kaistanpitoavustin, törmäyksenestoavustin, älykäs nopeudenrajoitin ja törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä.
Koeajoautossa oli lisäksi neljä erillistä lisävarustepakettia: Technology Pack, Winter Pack, Comfort Pack ja Parking Pack.
Technology Pack pitää sisällään liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, kuljettajan vireystilan valvonnan, automaattiset kaukovalot, aktiivisen vakionopeudensäätimen, stop&go- ja ajolinja-avustimen, automaattiset pyyhkijät, automaattisesti himmenevän taustapeilin ja saattovalot.
Winter Pack tuo autoon lämmitettävän tuulilasin ja lämmitettävän ohjauspyörän.

Comfort Pack pitää sisällään muun muassa kaksoisautomaattisen ilmastoinnin.
Parking Pack tuo automaattivaihteisiin autoihin automaattisen pysäköintiavustimen, 180 asteen kuvalla varustetun peruutuskameran ja ovien reunasuojukset.
Lisävarustepakettien lisäksi koeajoautossa oli led-ajovalot ja led-takavalot sekä polttomoottorikäyttöinen lisälämmitin.
Autossa oli lisäksi tuulilasinäyttö, AGR-sertifioidut 18-suuntaisesti säädettävät etuistuimet sekä risteävän liikenteen varoitus- ja jarrutusjärjestelmällä varustettu kuolleen kulman valvontajärjestelmä.
Lisävarusteet nostivat hinnan melkein 39 000 euroon.

Ajotuntuma perinteistä Focusta
Lähdimme siis liikkeelle melko hyvin varustellulla ja hieman korkeammalla Focuksella, jossa oli lisäksi terhakka ja tehokas moottori.
Ajotuntuma oli taattua Focusta, eikä moitittavaa juuri ollut koko koeajolenkin aikana.
Focus Active on hyvä matka-auto ja kulkee vakaasti kovavauhtisessakin ajossa.
Auton automatiikka toimi hyvin, esimerkiksi automaattiset kaukovalot toimivat riittävän ripeästi.

Kaistallapitoavustin toimi hyvin moottoritiellä ja helpotti ajamista.
Auton ohjaamossa on kohtalaisen hyvin tilaa, mutta korkeussuunnassa ei ole maasturimaista tilan tuntua. Käytännössä Active ei tuo oikeastaan mitään merkittävää lisäarvoa tavalliseen Focukseen verrattuna. Ehkä suurin plussa on hieman korkeampi maavara.
Ajettavuudessa Focus Active ei yllätä, vaan Focuksen jo perinteinen hyvä ajettavuus on myös Active-mallissa.
Focuksen hallintalaitteisiin pääsee hyvin käsiksi, ja merkittävin yllätys on pyöritettävä vaihdevalitsin.

Koeajoautossa oli myös automaattinen vakionopeussäädin, joka toimi hyvin ja jota oli helppo käyttää ohjauspyörän vasemmasta puolasta.
Ajotilojen valintapainike on keskikonsolissa, ja tiloissa on valinnanvaraa: eco-, normal- ja sport-tilojen lisäksi tarjolla ovat myös liukas- ja maastovaihtoehdot.
Istuimien säädöt sai hyvin kohdalleen, eikä ongelmia tullut pitkälläkään matkalla.
Focus Wagonin tavaratila perusmallissa on 375 litraa, joka kasvaa 1320 litraan selkänojia kaatamalla. Tavaratilan pohjan alla on tilapäiskäyttöön tarkoitettu varapyörä. Se on monelle auton hankkijalle varmaan mieluisa varuste.

Koeajoauto on hyvä matka-auto, mutta toimii se luontevasti mutkaisemmallakin tiellä. Auto ohjautuu tarkasti ja sen käytös mutkissa on hyvin tasapainoista. Focus ei kallistele kovavauhtisessakaan ajossa.
Auton 182-hevosvoimaisessa moottorissa on riittävästi suorituskykyä. Etenkin Sport-ajotilassa maantiellä ohitukset sujuvat nopeasti.
Auton kulutus oli koeajolenkin aikana noin 7 litraa sadalla kilometrillä. Ford lupaa autolle kulutukseksi noin 6 l/100 km.

Kenelle?
Focus Activella ei oikein ole ihan selkeätä kohderyhmää. Tavallinen Ford Focus on jo perinteinen perheauto, joka täyttää useimpien ihmisten tarpeet.
Jos kuitenkin haluaa hieman korkeamman ja hieman erilaisemman Focuksen, voi valita Active-mallin. Se ei kuitenkaan tuo merkittävästi lisää ominaisuuksia käyttäjälle.
Koeajo ja teksti: Niclas von Bell, Clas von Bell.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //





