Autotoday testasi: Ford Transit Custom Trail — näyttävämpi Transit Custom

Ford toi viime vuonna markkinoille Transit Custom Trail -mallit, jotka Fordin tiedotteen mukaan on suunniteltu erityisesti haastavissa olosuhteissa tapahtuvaan työskentelyyn.

Trail-malleissa on ylimääräinen musta suojaus etu- ja takapuskurien alla sekä sivupaneeleissa. Mallissa on lisäksi 16-tuumaiset alumiinivanteet . Transit Customiin on saatavana myös kattokaiteet ja astinlaudat.

Suomessa on tarjolla vain pidempi versio. Kuva: CvB.

Transit Custom Trail -mallista on tarjolla vain etuvetoinen versio. Kulkemista helpottaa vakiona oleva mekaaninen tasauspyörästön lukko, joka vähentää pyörien ei-toivottua pyörimistä erityisesti irtonaisilla tai epätasaisilla pinnoilla välittämällä voimaa pyörälle, jolla on eniten pitoa.

Katso tästä muita Ford-koeajoja.

Kori on tarjolla vain pitkänä versiona ja korkeudessa on pari vaihtoehtoa.

Keulassa on iso Ford-teksti. Kuva: CvB.

Malleissa on voimanlähteenä Fordin 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottori, joka on saatavana 130 ja 170 hevosvoiman tehoisena.

Kokeilimme 170 hevosvoiman mallia.

Ohjaamossa hyvä olla

Transitissa on nykyään ajateltu hyvinkin paljon kuljettajaa ja matkustajaa. Kuljettaja saa hyvän ajoasennon ja kahdelle matkustajallekin on hyvin tilaa. Keskipaikka tosin on hieman pieni, mutta lyhyitä matkoja siinäkin istuu hyvin.

Kuljettajalla on hyvät oltavat. Kuva: CvB.

Viihdettä ja navigaattorin saa lisävarusteena olevan Audio 24 -paketin avulla. Se tosin maksaa yli 1 500 euroa. Paketissa on mukana navigaattori, Ford Sync 3, kaksi usb-liitäntää ja 8,5 tuuman näyttö.

Navigaattori ja näyttö toimivat hyvin testiajon aikana.

Näkyvyys autosta on hyvä, mutta taakse oikealle oli ongelmia, sillä koeajomallin tavaratilassa ei ollut ikkunoita ollenkaan. Onneksi autossa on hyvät kaksiosaiset ulkopeilit, joista kuolleen kulmankin näkee osittain.

Trail-mallissa on nahkapenkit. Kuva: CvB.

Lisäksi keskellä tuulilasin yläreunassa oleva iso möhkäle haittaa hieman näkyvyyttä. Etenkin jos kuljettaja on pitkä tai istuu korkealla.

Ohjaamossa on lokeroita yllin kyllin. Kätevien kojelaudan päällä olevien lokeroiden pohja on vaakatasossa. Lisäksi on useampia pullon- tai mukinpaikkoja, perinteinen hanskalokero ja pieni avolokero katon rajassa. Myös ovissa on runsaasti säilytystilaa.

Matkustajien penkkien alla on lisäksi melko tilavat säilytystilat. Keskimmäisen matkustajan selkänojasta voidaan kaataa eteenpäin pieni työskentelytaso, johon voi laittaa esimerkiksi kirjoitusalustan.

Tilaa on kahdelle matkustajalle. Kuva: CvB.

Kuljettajan penkissä on oikean käden kyynärnoja ja sellaista kaipaisi myös vasemmalle puolelle, sillä oven tarjoama kyynärnoja on hieman turhan kaukana.

170-hevosvoimaisella moottorilla auto on melko ripeäliikkeinen. Autolla voi hyvin ylläpitää moottoritienopeutta, mutta silloin ääni sisällä on jo korkeahko.

Etupenkin selkänojasta saa pienen työtason. Kuva. CvB.

Auton vaihteisto toimii hyvin, vain kevyellä kuormalla kuusivaihteinen laatikko tuntuu hieman turhalta. Vähemmälläkin pykäliä pärjäisi. Autossa on start-stop-järjestelmä, joten moottori sammuu aina liikennevaloissa.

Automaattia ei ole tarjolla Trail-malliin

Kuljettajaa ilahduttaa autossa lisävarusteena oleva peruutuskamera. Koeajoauton tavaratilassa oli myös lisävarusteena saatavat led-sisävalot. Ne valaisivat hyvin ikkunatonta tilaa.

Lisävarusteita ovat myös kaistavahti ja vireystilan valvonta.

Matkustajien penkkien alusta on tavaratilana. Kuva. CvB.

Ilmastointi ei ole automaattinen, joten sitä pitää säätää omien mieltymysten mukaisesti. Penkinlämmittimet ovat onneksi maltillisempaa mallia, eli eivät lämmitä penkkejä polttavan kuumiksi. Lämmittimelle on käyttöä, koska autossa on nahkaiset penkit.

Toisaalta autossa on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jonka avulla ohjaamoa voidaan lämmittää ennen liikkeellelähtöä.

Autossa on runsaasti erilaisia lokeroita. Kuva: CvB.

Tavaratilan keskuslukko avataan erillisellä painikkeella, eli ohjaamon ovia avattaessa tavaratila pysyy lukittuna. Tämä on hyvä asia, jos autossa pidetään esimerkiksi arvokkaita työkoneita.

Kenelle?

Auto maksaa ilman lisävarusteita 40 824 euroa. Koeajoautossa oli Audio 24 -paketti, vetokoukku, kuormatilan ledvalot, peruutuskamera, metalliväri ja lisälämmittimen kaukosäädin.

Mukille ja vaikkapa pullolle on hyvät lokerot. Kuva: CvB.

Näillä lisävarusteilla auton kokonaishinnaksi tulee 44 862 euroa.

Auto onkin sopiva henkilölle, joka haluaa hieman näyttävämmän Transit Customin. Autossa on selvästi hieman sporttisempi ulkoasu.

Mittaristo on hyvin perinteinen. Kuva: CvB.

Ford Transit Custom Trail L2H1

  • Moottori: Diesel, 1,99 l, 170 hv, 390 Nm
  • Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
  • Vetotapa: Etuveto
  • Kokonaismassa: 3 400 kg
  • Kantavuus: 1 270 kg
  • Kulutus: 7,4 l/100 km yhd. WLTP
  • CO2-päästöt: 198 g/km
  • Mitat: pituus: 5 340 mm, leveys: 2 080 mm, korkeus: 1 956 mm, akseliväli: 3 300 mm
  • Perävaunumassa: Jarrullinen: 2 800 kg, Jarruton: 750 kg
  • Takuu: 5 vuotta / 200 000 km
  • Hinta alkaen: 40 824 €
  • Koeajetun auton hinta varusteineen: 44 862 €

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Tavaratilan koko on 6 kuutiota. Kuva: CvB.

Oikealla puolella on liukuovi. Kuva. CvB.

Koeajoautossa oli 170 hv:n moottori. Kuva: CvB.

Trail-malliin ei saa automaattivaihteistoa. Kuva: CvB.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!