Autotoday testasi: Ford Mustang Mach-e — nimeämisessä käynyt virhe?

Täyssähköinen Ford Mustang Mach-e kätkee legendaarisen brändinimen alle hienon kokonaisuuden hyvää ajettavuutta, varsin energiatehokasta sähkön kulutusta ajossa ja ennen kaikkea täysin uuden konseptin ja suunnan Mustangin historiassa.

Mutta onko tämä oikea Mustang vai ei, siitä ollaan monta mieltä.

Mustang Mach-e on tällä hetkellä saatavina Suomessa kahdella eri voimalinjalla ja kahdella akkukoolla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takavetoisesta mallista löytyvät 269 ja 294 hevosvoimaiset mallit, joiden maksimivääntö on 430 Nm. Nelivedossa vastaavasti maksimitehot ovat 269 ja 351 hevosvoimaa, maksimiväännön ollessa 580 Nm. Mallisto täydentyy myöhemmin tehokkaammalla GT-mallilla.

Mallista riippuen auton omamassa pyörii reilussa 2000 kilossa, joka yhdistettynä matalaan painopisteeseen ja mukavan napakkaan alustaan takaa sporttisen ajokokemuksen – yhdistelmä amerikkalaisen auton mukavuutta ja Mustangin urheilullista jämäkkyyttä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tällä hetkellä valittavissa olevat akkukoot ovat 75 kWh ja 98 kWh. Voimalinjasta riippuen Ford lupaa kantamaksi yhdellä latauksella pienemmälle akulle 400-440 kilometriä ja suuremmalle Extended range akulle 540-610 kilometriä.

Todellinen kulutus koeajossa yllätti positiivisesti. Koeajoauton Fordin lupaamaan 540 kilometriin on hyvät mahdollisuudet normaalissa seka-ajossa. Parhaimmillaan keskikulutuslukemat pyörivät pidemmällä testilenkillä 15 kWh/100 km. lukemissa.

Koeajetulla kulutuksella ja 88 kWh käytettävissä olevalla akkukapasiteetilla pääsisi teoriassa siis jopa 580 kilometriä. Vajaan 2000 kilometrin keskikulutus näytti mittarissa 22,0 kWh/100km lukemaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätiloiltaan auto on tummanpuhuva, ja suurin häiritsevä tekijä oli erilaisten materiaalien yhdistely, joka laskee laatuvaikutelmaa. Materiaalit itsessään tuntuvat kohtuullisen laadukkailta.

FordPass sovellus tuo auton toiminnot kännykkääsi, mikä mahdollistaa muun muassa auton ominaisuuksiin tutustumisen ja asetuksien räätälöimisen ennen auton luovutusta, pitkien matkojen suunnittelemisen latauspisteet huomioiden sekä latauksien ja sisälämpötilan hallinnoimisen. Sovellus toimii myös avaimena autoon ja auton käyttöön oikean avaimen kadotessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kokonaisuutena Ford on onnistunut Mach-e:n kanssa kiitettävästi. Pientä kankeutta ja hitautta esiintyy kosketusnäyttöjen käytettävyydessä, mutta muilta osin Mustang Mach-e tarjoaa miellyttävän sähköautokokemuksen. Ulkonäöltään persoonalliset ja pyöreät muodot saattavat jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ford Mustang Mach-e AWD Extended range

  • Maksimiteho yhteensä: 258 kW, 351 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 580 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 98 kWh (netto 88 kWh)
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 540 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 380-580 km.
  • Kiihtyvyys: 5,1 sek. (0-100 km/t)
  • Kulutus koeajossa: 15-23 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho: 11kW (AC) ja 150kW (DC). Pienempi akku 115 kW (DC)
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 402 l. (etutavaratila lisäksi 81 l.)
  • Alkaen hinta: 58 472 euroa (50 591 euroa RWD Standard range)

Katso tästä muita Ford-koejoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

2 KOMMENTIT

  1. Hieno auto! Tämä Fordin perhe on tehnyt autoja jo yli 130 vuotta, niin eiköhän heillä ole oikeus käyttää Mustang nimeä vaikka kottikärryihin, jos niin päättävät tehdä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!