Autotoday tutustui: Tesla Model Y Long Range — kuin Model 3 ja osittain jopa parempi

Valtavan maailmanlaajuisen suosion saavuttanut Tesla Model 3 on monella mittarilla mitattuna täyssähköauto vailla todellista haastajaa.

Teslan uusin malli Model Y on monilta osin kuin kopio Model 3:sta, mutta tiloiltaan Model Y nostaa auton käytettävyyttä etenkin taka- ja tavaratilan osalta seuraavalle tasolle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tesla luokittelee täyssähköisen uutuutensa kooltaan keskiluokan SUV:ksi. Istumapaikkoja on saatavilla peräti seitsemän kappaletta tai istuimet kaadettuina tavaratilaa löytyy tarvittaessa yli 2,1 kuutiota.

Katso tästä muita Tesla-koeajoja.

Model 3:een verrattuna Model Y:n suurempi tavaratila ja takaluukku tekevät autosta käytännöllisemmän perhekäytössä, ja lisäksi takaistuinten syvempi jalkatila tekevät autosta miellyttävämmän takamatkustajille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Herkullinen ajaa

Ensimmäisen Model 3 koeajon yhteydessä suurta hämmennystä herätti auton erinomaiset ajo-ominaisuudet, olihan Model 3 ensimmäinen laatuaan, pohjautumatta mihinkään edeltävään malliin tai kymmenien vuosien tuotekehittelyyn. Model Y:n ajettavuus on monilta osin hyvin lähellä Model 3:a, eli matka taittuu jämäkästi ja määrätietoisesti.

Model Y:n korkeampi painopiste on havaittavissa vauhdikkaammassa ajossa etenkin mutkaisella tiellä kevyenä kallisteluna, mutta korkeampi istuinkorkeus parantaa erinomaista näkyvyyttä ulos entisestään.

Kuva: Antti Järveläinen.

Alusta on jämäkkä. Reilun 2000 kilon omamassaa ei huomaa ajossa, kun auto liikahtaa nollasta sataan viidessä sekunnissa ja pienikehäinen ohjauspyörä tekee ohjauksesta tarkan ja nopeasti reagoivan.

Sisätiloiltaan ohjaamo on silminnähden identtinen Model 3:n kanssa. Erittäin minimalistinen ja riisuttu ohjaamo koostuu hallintalaitteiltaan 15-tuumaisesta keskinäytöstä, ohjauspyörästä kahdella rullasäätimellä sekä vilkku- ja vaihdeviiksistä. Keskinäytön alapuolella on langattomat latauspaikat kahdelle kännykälle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mittariston puuttuminen ohjauspyörän takaa on saanut paljon kritiikkiä, lähinnä ihmisiltä jotka eivät ole ajaneet autoa.

Nopeusnäyttö on keskinäytön vasemmassa yläreunassa suurena lukuarvona, ja on käytettävyydeltään moninkertaisesti helpommin luettavissa kuin perinteinen pienen nopeusviisarin omaava hämärä mittaristo. Muuta välttämätöntä tietoa nopeuden lisäksi ei sitten tarvitakaan.

Käytettävyydeltään keskinäyttö vaatii kokemattomalta totuttelemista ja ajonaikainen näytön ”räplääminen” kiinnittää huomion helposti väärään paikkaan pois ajamisesta – etenkin jos näytöltä pitää alkaa etsimään jotain. Käyttöliittymältään näytön järjestelmän toiminta on kuitenkin nopeaa, saumatonta ja vailla vertaansa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton oma nettiyhteys mahdollistavat karttapohjana ja navigaattorina Googlen käyttämisen, ja lempimusiikit saa soimaan suoraan Spotifysta. Auton ollessa paikoillaan näytölle saa pyörimään esimerkiksi Youtuben tai Netflixin.

Sähköpihi kaveri

Täyssähköautoille yksi merkittävimmistä ja arimmista puheenaiheista on sähkönkulutus tavallisessa arkikäytössä etenkin kylmissä olosuhteissa.

Sähkönkulutukseen ja autojen lataukseen vaikuttaa moni seikka, jotka oppii tuntemaan vasta ajan kanssa. Akkujen rajalliset varaustasot yhdistettynä Suomen pitkiin välimatkoihin ja keskeneräisen kasvavaan latausinfraan, astuu täyssähköauton kulutuslukemat tärkeään rooliin toimintasädettä laskettaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yhden päivän koeajojen perusteella syvällisempää analyysiä Model Y:n todellisesta sähkönkulutuksesta on hankala sanoa, mutta lukuarvot näyttivät varsin lupaavilta reilun 300 kilometrin ajolenkin aikana.

Sekalaisessa kaupunki- ja maantieajossa nopeuden vaihdellessa 0-80 km/t välillä keskikulutus vaihteli 14-18 kWh/100 km välillä. Moottoritiellä 120 km/t nopeudessa keskikulutus näytti noin 20-21 kWh/100 km. Koeajon aikana lämpötila oli 10 astetta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Valmistaja ilmoittaa auton toimintasäteeksi 507 kilometriä. Todellisuudessa kilometrejä täydellä akulla taittaa noin 300-400 kappaletta riippuen ajonopeudesta, ulkoilman lämpötilasta, ”kylmäkäynnistysten” määrästä ja monesta muusta tekijästä.

Kovemmilla talvipakkasilla toimintasäde jää todennäköisesti alle 300 kilometriin, mikäli kylmällä autolla lähdetään useamman kerran liikkeelle ja sisätilan lämmittimien imiessä virtaa lämmitykseen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajon aikaista sähkönkulutusta verraten muiden valmistajien vastaavan kokoisiin malleihin, asettuu Model Y:n sähkökulutus aivan kärkipäähän.

Model 3:een verrattuna Model Y näyttäisi kuluttavan noin 5-20 % enemmän sähköä ajonopeudesta riippuen. Suurempi sähkökulutus selittyy suurilta osin varmasti fyysisesti suuremmasta koosta aiheuttaen suuremman ilmanvastuksen nopeuden kasvaessa.

Sähkömoottoreiden ininää

Nelivetoinen Model Y Long Range saa voimansa kahdelta sähkömoottorilta, jotka ovat sijoitettuna molemmille akseleille. Jatkossa Model Y:stä on saatavilla myös tehokkaampi Performance malli.

Teslan laadukkuudesta on ollut paljon puhetta osittain syystä, osittain tietämättömyydestä ja mittasuhteiden paisuessa median myllerryksessä. Tarkemmin koeajoautoa tutkien päältä päin, vaikuttaa Model Y laadukkaalta peliltä sisältä ja ulkoa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Model 3:een verrattuna ulkopuolella tuotekehitystä on tapahtunut maalipinnan suojaamisen osalta. Suuremmat roiskeläpät edessä sekä metallin sijaan mustaksi muoviksi vaihdettu alahelma ja takaoven alakulman suojakalvo suojaavat korin maalipintaa kiveniskuilta, mikä on ollut Teslan aran maalipinnan heikko lenkki.

Monelta kantilta katsottuna Model Y on yksi kuumimmista uutuuksista tämän hetken sähköautomarkkinoilla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Model Y:stä on hankala löytää selviä heikkouksia. Lyhyen koeajopäivän aikana suurimmiksi heikkouksiksi nousivat sähkömoottoreiden aiheuttama ikävä ininä autoa peruutettaessa ja noin 80 km/t nopeudella sekä toimintamatka, joka jää Model 3 Long Range -mallia pienemmän akun takia kuitenkin kohtuulliseen 300-400 kilometrin lukemaan arkiajossa.

Tesla Model Y Long Range

  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 507 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 300-400 km.
  • Kiihtyvyys: 5,0 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 16,9 kWh/100km.
  • Kulutus koeajossa: 14-22 kWh/100km.
  • Omamassa: 2003 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: jopa 2158 l.
  • Vetokyky: 1600 kg.
  • Alkaen hinta: 64 400 euroa

Päivitetty 21.10. (Poistettu maininta Model 3:n ja Model Y:n samasta pohjalevystä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

7 KOMMENTIT

  1. Model Y:ssä on kylläkin täysin erilainen pohjalevy kuin kolmosessa. Yyssä tesla käyttää Gigapressiä, joka tuottaa rakenteellisesti hyvin erilaisen pohjalevyn.

    Sen sijaan sisustus ja tekniikka on Yyssä pitkälti samaa.

    Myöhemmin Tesla varmaan päivittää myös Model 3:n siten että pohjalevy tehdään samalla tyylillä Gigapressillä, mutta se nyt odottaa structural battery pack teknologian valmistumista. Se tulee kuitenkin Yyhyn ensin ja vasta myöhemmin kolmoseen.

    • Kiitoksia tarkkaavaisuudesta, tarkistetaan asia ja korjataan! Nyt on toimittaja ymmärtänyt faktat väärin Teslan esitellessä autoa luovutuksessa. Tarkemmat speksit tuntuvat välillä olevan hyvin haudattuna firman omiin arkistoihin, piilossa kuluttajalta.

    • Teslan edustajan mukaan akku on kapasiteetiltaan hieman pienempi kuin Model 3 LR mallissa. Tarkkaa kWh määrää Tesla ei ilmoita, ainoastaan WLTP mukaisen toimintamatkan.

  2. Pakittaessa kuuluva moottorin ”ininä” on myös Model 3:ssa kuulemma ja joidenkin mukaan se on uusia EU-vaatimuksia, jalankulkijoille.

    • Viittaamani sähkömoottorin ininä on kuultavissa tietyllä nopeudella, sähkömoottorin teholla ja kun rengasäänet ovat alhaiset tasaisella tiellä. EU-vaatimuksilla viittaat ilmeisesti esimerkiksi AVAS-järjestelmään, jonka tarkoituksena on varoittaa jalankulkijoita hiljaisilla nopeuksilla. Tästä ei ollut sähkömoottorin ininän kohdalla kyse, kun sähkömoottorin ääniä oli kuultavissa mm. noin 80 kilometrin tuntinopeudessa. Monissa sähköautoissa pientä ääntä sähkömoottoreista kuulee ajoittain, mutta Model Y:ssä ääni oli poikkeuksellisen voimakas ainakin koeajoyksilössä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!