Autotoday tutustui: Uusi Fiat 500 — klassikko ja tyyli-ikoni, nyt täyssähköisenä

Kaupunkiauto, sähköauto, avoauto ja tyyli-ikoni – kaikki yhdessä kokonaisuudessa. Fiat 500:n juuret ulottuvat aina 50-luvulle, jolloin Fiat loi pienen auton nimenomaan kaupunkeihin, ahtaille kujille ja kaduille.

Sama konsepti toimii mitä parhaimmin myös nykymaailmassa, nyt autoon on tuotu mukaan vielä päästöttömyys täyssähköistymisen kautta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilusta ja tyylikkyydestä ei tarvitse italialaisten kanssa väitellä. Uusi Fiat 500 kunnioittaa jo ensimmäisen 500-mallin muotokieltä. Ulkomuotoilun pyöreys ja sisätilojen kaunis minimalistisuus ovat läsnä uudessa 500-mallissa.

Uusi Fiat 500 muistuttaa ulkoisesti paljon vuonna 2007 julkistettua edellisen korimallin 500:sta. Uudessa Fiat 500:ssa on kuitenkin kaikki uutta, ja auto on suunniteltu ja saatavilla ainoastaan täyssähköisellä voimalinjalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ainoana rättikattoisena ja nelipaikkaisena täyssähköautona uusi Fiat 500 on A-segmentissä käytännössä vailla kilpailijoita. Ominaisuuksia ja varusteita on tuotu suuremmista autoista, ja autoon on saatavilla 2-tason autonominen ajaminen sisältäen mm. kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen.

Sähkö on päivän sana

Täyssähkö tekee Fiat 500:lla ajamisesta entistä hauskempaa. Välitöntä voimaa ja pieneksi autoksi valtava vääntö tekevät ajokokemuksesta vaivatonta, hiljaista ja päästötöntä. Valmistajan ilmoittama 3,1 sekunnin 0-50 km/t kiihtyvyys tekee kaupunkikruisailusta verkkaista ja korttelit vilisevät silmissä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Varustetasosta riippuen, auto on saatavilla kahdella eri akkukapasiteetilla. Pienempi noin 24 kWh akku antaa kilometrejä vajaa 200 ja suurempi 42 kWh akku riittää valmistajan mukaan reiluun 300 kilometriin. Kaupunkiajossa saatetaan päästä jopa 450 kilometrin kantamaan valmistajan mukaan.

Hyvin lyhyen testilenkin perusteella kulutuksiin ei päästy paneutumaan tarkemmin, mutta todellisuudessa lähelle valmistajan ilmoittamia lukemia saatetaan päästä, kun ajelut rajoittuvat kaupunkiin ja taajamien sisäpuolelle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vaivattomuuden lisäksi auto tuntui vakaalta eri nopeusalueilla. Ohjaus on hyvin kevyt ja tehostettu, kaasun vaste sähkömoottorin ansiosta välitön ja yhden polkimen ajotyyli mahdollistaa taloudellisen ajamisen käyttämättä jarrupoljinta lainkaan. Ajaminen on siis helppoa ja hauskaa.

Kierrätysmateriaaleja ja eco-nahkaa

Sähköisen voimalinjan lisäksi ekologisuutta on mietitty sisätiloissa, jossa on käytetty paljon kierrätysmateriaaleja. Muotoilultaan sisätilat ovat tyylikästä siroa ja pyöreää muotokieltä, jossa käytännöllisyys on mennyt osittain jopa designin edelle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Varustetasoja on kolme: Action, ICON ja La Prima. Alimmalla varustetasolla auton akku on pienempi 24 kWh malli ja autossa tulee tarvittavat perusvarusteet sisältäen ilmastoinnin ja turvallisuusvarusteet. ICON ja La Prima -varustetasot tuovat autoon suuria parannuksia, joista merkittävin on suurempi 42 kilowattitunnin akku.

ICON ja La Prima versioissa keskikonsolissa komeilee 10-tuumainen kosketusnäyttö, josta löytyy Apple car play vakiona. Perusvarustetasossa Action kosketusnäytön sijasta kojelaudassa on teline omalle kännykälle, joka sovelluksen kanssa toimii kosketusnäytön korvaajana. Ilmastoinnin painikkeet löytyvät kätevästi kosketuspainikkeina kojelaudasta. Mittaristo on täysin digitaalinen näyttö, joka on ulkoasultaan selkeä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton ulkoväreistä löytyy laaja valikoima maanläheisiä värejä aina ruusukullasta taivaan siniseen, vihreään ja mustaan.

Uusia Fiat 500:a on myyty asiakkaille jo autoa näkemättä ja koeajovarauksia on tullut kymmenittäin. Valtion sähköautojen hankintatuki huomioiden, hinnat lähtevät liikkeelle Action-varustetaso 22 990 eurosta. Hinta-laatusuhteeltaan houkuttavin vaihtoehto on ICON varusteltu malli, jonka hinnat vaihtelevat 29 990-31 990 euron välillä riippuen korimallista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Perinteisen hatchback-mallin lisäksi tarjolla on rättikattoinen avoauto sekä pienellä kaapparityylisellä takaovella varustettu 3+1 malli.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!