Autotoday testasi: Volkswagen Arteon – "harmonisia linjoja ja luksusomaista tunnelmaa"

Antti Järveläinen

4.12.2017 16.50

Monen Volkswagenin mallinimen takana on jokin maapallon tuuli-ilmiö tai tarina, eikä Arteon-nimestäkään puutu mielikuvituksellisuus.

”Art” viittaa taiteellisuuden tuomiin harmonisiin linjoihin ja loppuosa ”-eon” on lainaus kiinalaisille markkinoille viedyn Volkswagen Phideon -mallin laadukkuudesta ja luksuksesta. Arteon on selvästi suunnattu sporttisemmin muotoiltua Passatia hakevalle.

Leveämpää ja rohkeampaa muotoilua

Arteonissa ei ole aristeltu muotoilun suhteen. Volkswagen-malliston muotoilu etenkin etupuskurin osalta on kautta malliston todella leveää ja suoraviivaista. Arteonissa etupuskurin osalta muotoilu on entistä leveämpää.

Lue myös tämä: Autotoday tutustui: Volkswagen Arteon – VW-perheen uusi lippulaiva

Ajovalot ovat suuret ja puskurin alaosan grilli ulottuu puolelta toiselle. Ulkoasussa on ympäri auton käytetty paljon kromilistoja Elegance ja R-Line varustelluissa malleissa.

Kylkiprofiili on takaosasta sporttisen coupémainen ja katon linja laskeutuu loivasti. Takalokasuojan ja ikkunan välissä muotoilua on voimistettu. Näin on saatu Arteonille voimakkaampaa ulkoista olemusta takapäähän, vaikka autoa ei saakaan pelkästään takavetoisena.

Arteonin muotoilussa on osuttu naulan kantaan. Selvästi muusta mallistosta poikkeava ja eksoottinen malli kiinnittää huomiota. Rohkeimmille on tarjolla Arteonin mainoskuvissa monesti näkyvä Turmeric Yellow -metalliväri, jonka kurkuman keltainen väri vangitsee kanssa-autoilijoiden katseet.

Sisätiloiltaan suurennettu Passat

Kooltaan ja olemukseltaan Arteon sijoittuu Audin A5 ja A7 -mallien välimaastoon. 

Arteon on varsin suuren kokoinen sisältä, etenkin takamatkustajien jalkatilassa ei ole säästelty vaan tilaa riittää hyvin. Nätisti laskeutuva korin muotoilu ei pahemmin vie pään tilaa matkustajilta.

Edessä tilaa riittää myös hyvin molemmin puolin ohjaamossa ja näkyvyys ulos on hyvä. Arteon ei ole kooltaan paljon Passatia suurempi, mutta avaruus ohjaamossa on selvästi Passatia parempi.

Nimen tuoma ylellisyyden tunne ei valitettavasti kuitenkaan täysin seuraa ohjaamon laadukkuuden tuntuun. Kuljettajan näkymä on lähes kopio Passatin ohjaamosta ja ulkonäöltään suuret odotukset ladannut Arteon ei pysty lunastamaan odotuksia ohjaamon puolella.

Ohjaamo tuntuu materiaalien puolesta laadukkaalta, mutta yllätyksiä ei tule hyvässä eikä pahassa. Volkswagenilla olisi ollut Arteonin kanssa selvä paikka iskeä rajusti kampoihin Audi A7, Mercedes CLS ja BMW 6-sarjan malleille tarjoten selvästi edullisempaa vaihtoehtoa.

Vakaata ja yllätyksetöntä menoa

Ajettavuudeltaan Arteon on mukava peli ja kulkupuoli on yllätyksetöntä. Koeajoautoa kuljettaa kaksilitrainen diesel ja seitsemän pykäläinen dsg-automaatti.

Moottorivaihtoehdot vaihtelevat varustetason mukaan. Koeajoauton 150 hevosvoimainen on malliston pienin diesel. Saatavilla on myös kaksi tehokkaampaa versiota, 190 ja 240 hevosvoimaiset mallit, joiden yhteydessä tulee myös 4Motion-neliveto.

Bensiinipuolella valittavissa on 1,5-litrainen tai kaksilitrainen TSI-moottori. Pienempi on 150 hevosvoimainen malli ja kaksilitraisesta moottorista on 190 ja 280 hevosvoimaiset mallit. Kaikki Arteoniin valittavat moottorit ovat nelisylinterisiä.

Arteonin hinnat alkaen -malleihin on saatavilla perinteinen kuusivaihteinen manuaali, mutta suurimmassa osassa malleista löytyy tuo koeajoautossakin oleva dsg- automaattivaihteisto.

Automaatti vaihtaa hanakasti suurempaa vaihdetta silmään ja pitää kierrokset jatkuvasti hyvin alhaalla. Kierrokset saattavat pysyä jopa alle 1200 kierroksen. Koeajoauton pienimmällä dieselillä ajomukavuuden puolesta tällä ei ole vaikutusta, mutta pienempitehoisilla bensiineillä asia saattaa olla toisin.

Ajossa auto on hyvin vakaa ja varma ajettava. Meno on varsin vaivatonta pienimmälläkin dieselmoottorilla. Volkswagenin ajoa avustavat varusteet, kuten kaistallapitoavustin ja mukautuva vakionopeudensäädin toimivat mallikkaasti ja helpottavat pidemmän matkalaisen matkantekoa.

Ohjaustuntuma on hyvin perinteistä Volkswagenia. Arteonin urheilulliseen ulkonäköön sopisi terävämpi ja tarkempi ohjaustuntuma. Ajoasetusten vaihtaminen ei juuri tunnu muuttavan tuntumaa suuntaan tai toiseen.

Työsuhdeautoksi vai vanhan Passatin tilalle?

Voisi kuvitella Arteonin olevan oiva valinta monelle laadukkaampaa työsuhdeautoa hakevalle varsin kilpailukykyisen hintansa ja huomiota herättävän muotoilunsa ansiosta. Vannoutuneille Volkswagen-faneille Arteon tuo Volkswagen-mallistoon vaihtoehdon, joka poikkeaa persoonallisuudellaan selvästi muusta massasta.

Monesti myös Arteonin kokoluokan kilpailijoiden sporttiset coupét karkaavat hinnoittelultaan nopeasti yli sadan tuhannen euron. Kilpailukykyisen hintansa puolesta Arteon on varmasti tarkoituksella suunnattu tähän markkinarakoon hengittämään kiivaasti kalliiden kilpailijoiden niskaan.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI SCR DSG R-Line

  • Moottori: 2,0-litrainen 4-syl.
  • Maksimiteho: 150 hv.
  • Maksimivääntö: 340 Nm.
  • Kiihtyvyys 0-100km/h: 9,1 sekuntia.
  • Lähtöhinta (Arteon 1,5 TSI Evo): 39 916 euroa
  • Lähtöhinta (koeajoauto): 49 082 euroa
  • Koeajoauton hinta: 59 184 euroa

Plussat:

    • Edukseen erottuva muotoilu

    • Kilpailukykyinen hinta

    • Tuttua ja turvallista Volkswagenia

Parannettavaa:

    • Sisältä kuin Passat

    • Plug-in hybridiä ei ole toistaiseksi saatavil

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here