Autotoday testasi: BMW 630d xDrive GT – suurenmoinen herrasmiessportti

2.5.2018   22.25

Autolle uskaltaa asettaa jo kättelyssä suuret odotukset, kun pituutta on yli viisi metriä, omamassa liki 2000 kiloa, hintalapun eurojen määrä täytyy kirjoittaa kuudella numerolla ja konepellillä komeilee BMW-logo.

Koeajossa tällä kertaa BMW:ltä mielenkiintoinen tuore uutuus haastamaan tilaratkaisuillaan perinteisiä luksus sedan malleja.

6 GT tarjoaa valtavan suuret tilat edessä, edustusauton tilat takaistuimilla ja 610 litrainen tavaratila on lähes sata litraa 7-sarjalaista suurempi.

Edustusluokan kyytiä

Uusi 6-sarjan GT on ehdottomasti parhaimmillaan matka-ajossa moottoritiellä. Mallinumeroltaan 6 GT:n mieltää helposti olevan jotain nykyisen 5- ja 7-sarjan välimaastosta.

Todellisuudessa 6 GT muistuttaa olemukseltaan kuitenkin hyvin paljon enemmän BMW:n 7-sarjan lippulaivamallia. Pohjautuuhan 6 GT 80 prosenttisesti 7-sarjalaiseen.

Takamatkustajilla on herkulliset oltavat. Jalkatilaa on rutkasti, selkänojaa saa taitettua hieman makuuasentoon ja ikkunoiden aurinkosuojat nousevat nappia painamalla.

Katso myös: Autotoday tutustui: BMW Alpina D3 Touring Allrad – 350 hv, 270 km/h

Lisävarusteena taakse on saatavilla myös viihdejärjestelmä, jonka 10,2 tuumaisista näytöistä voi katsella tv-ohjelmia, surffailla netissä tai näyttöihin voi liittää pelikonsolin.

BMW:llä on ollut muutamien mallien kohdalla tapana tehdä takapenkille myös keskikonsoli, joka rajoittaa takatilat vai kahdelle matkustajalle.

6 GT:n kohdalla keskikonsolia ei kuitenkaan ole, joka on hyvä ratkaisu ajatellen asiakkaita, joilla on perhettä. Suuren tavaratilan ja viiden istuimen ansiosta reissuun pystyy lähtemään suuremmallakin porukalla kaikkine kantamuksineen.

Sisätilat kruunaa kauniin ruskeat Comfort-istuimet. BMW on ehdottomasti markkinoiden huipulla puhuttaessa istuinten suunnittelusta. Erittäin hyvin muotoillut istuimet on säädettävissä moneen suuntaan niska- ja kylkituesta lähtien. Esteettisesti kauniisti tikatut istuimet antavat tuen lisäksi myös silmänruokaa.

Massan tuntee ratin takana

Jos on hyvät oltavat takamatkustajilla, niin ratin takana kyydistä on myös helppo nauttia. Lähes kahden tuhannen kilon omamassa ei jää huomaamatta kuljettajan penkillä. Kyytiä voisi kuvailla mahtipontiseksi.

Koeajoauto on mallinimeltään 630d, joten moottorina toimii kolmilitrainen rivikuusi. Maksimiteho 265 hevosvoimaa ja maksimivääntö 620 newtonia kuljettavat autoa paperilla rivakasti eteenpäin. Kuuden sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan jättää taakseen suurimman osan muista kanssa-autoilijoista.

Auton massa ja koko aiheuttavat selvästi vauhtisokeuden. Rivakamminkin ajettuna meno kuljettajan penkillä tuntuu varsin rauhalliselta, vaikka todellisuudessa nopeusmittari kertoo jotain muuta. Suurta kokoa ja nopeutta kuvaava Gran Turismo -nimitys onkin täysin ansaittu.

BMW:n ajodynamiikan uusia puolia

BMW:n yksi peruspilareista on aina ollut hyvä ja tunnokas ajettavuus. Hyvää ajodynamiikkaa on yleensä helppo arvostella hyvällä ohjaustuntumalla, ja millä tavalla kuljettaja tuntee tien muodot polkimien takana verrattuna silmien aistimuksiin tiestä.

Suurempien autojen kohdalla hyvä ajodynamiikka vaatii valmistajalta myös suuren massan huomioimisen. Koeajoauton kohdalla lisävarusteena valittu ilmajousitus muuttaa auton luonnetta tarpeen mukaan äärilaidasta toiseen.

Normaali Comfort-asetuksella ilmajousitus toteuttaa pehmeää edustusautomaista tyyliä erinomaisesti. Kyyti on juuri niin hienostunutta kuin sopii odottaa.

Vaihdekepin ja kuljettajan välissä on kuitenkin M-Sport nappi, jota painamalla saa lääkettä kuljettajan sisäiselle urheiluautomielelle. Etuistuin muuttaa muotoaan kuppimaisemmaksi tukien kuljettajaa paremmin, kaasun vaste herkistyy ja alusta tukevoituu merkittävästi.

On hieno huomata, miten ilmajousitus saa auton tuntumaan perinteiseltä ja jämäkältä BMW:ltä. Tottuessaan 6 GT:n mukavuuspainotteiseen luksusomaiseen tunnelmaan, ei BMW:lle ominaista tunnokkaampaa alustaa tule kuitenkaan heti ikävä 6 GT:n kohdalla.

Arkea helpottavia asioita

Sähköistyvässä maailmassa peruutustutkat ja ajoa auttavat elektroniset apuvälineet alkavat olla arkipäivää edullisemmissakin malleissa.

Kehitystyö ei ole kuitenkaan jäänyt jurraamaan paikalleen, vaan 6 GT on hyvä esimerkki siitä, miten elektroniikan kehitystyö jatkuu ja asiakkaat odottavat käyttämiltään tuotteilta aina entistä helpompaa käytettävyyttä.

Suuret sisätilat tarkoittavat suuria ulkomittoja. Parkkitutkat ja -kamerat on toteutettu visuaalisesti erittäin tyylikkäästi 6 GT:ssä auttamaan kuljettajaa hahmottamaan ulkomittoja ja auton ympärillä olevia esteitä.

Kamerat ympäri autoa kuvaavat erittäin tarkasti ympäristön ja antavat hyvän 360 asteisen kuvan kuljettajalle kojelaudan iDrive näytön kautta. Tämän kokoluokan autossa parkkeeraaminen on melkein jopa helpompaa luottamalla kameroiden kuvaan ja peruutustutkien antureihin.

Tarpeeksi lähelle estettä ajettaessa auto siirtyy näyttämään estettä lintuperspektiivistä. Etu- ja takakamerat kääntyvät sivuttaissuunnassa käännettäessä ohjauspyörää, jolloin näkökenttä laajenee käännyttävään suuntaa.

BMW-malleihin on saatavilla myös eleohjaus, joka on kovaa vauhtia yleistymässä esimerkiksi kännyköissä. BMW Gesture Control tuo mahdollisuuden esimerkiksi vastata ja sulkea puheluita heilauttamalla kättä kojelaudan edessä. Volumea pystyy säätämään pyörittämällä etusormea myötä- tai vastapäivään.

BMW 6 GT on varma valinta laadukkuutta arvostavalle ja pulleamman kukkaron omaavalle nautiskelijalle. Suuret sisätilat mahdollistavat messevästä menosta nauttimisen nyt myös silloin kun tavaraa ja ystäviä on enemmänkin kyydissä.

Plussat:

  • Sisätiloiltaan edustusauto ja perheauto samassa paketissa
  • Erinomainen ajodynamiikka suurelle autolle
  • Rohkea konsepti ja kilpailijoiden puuttuminen

BMW 630d xDrive GT

Moottorin maksimiteho: 265 hv.
Suurin vääntö: 620 Nm.
Kiihtyvyys (0-100 km/h.): 6,0 s.
Yhdistetty kulutus: 5,9-5,7 l/100km.
Omamassa: 1955 kg.
Alkaen hinta (630d xDrive): 91 476 euroa.
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 128 733 euroa

Klikkaa kuvaa isommaksi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here