Autotoday testasi: BMW 330e — sähköstä tuntuvasti lisää ärhäkkyyttä

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW 3-sarja tunnetaan jo valmiiksi ajajan autona. 330e-hybridimalli tuo ajettavuuden kannalta entisestään lisää napakkuutta ja suorituskykyä. Sähkömoottorin tuoman viiveettömän kaasunvasteen aistii ajossa.

BMW 330e -mallissa kaksilitraisen TwinPower Turbo -bensiinimoottorin apuna toimii 113 hevosvoiman sähkömoottori, joka nostaa auto kokonaistehon 292 hevosvoimaan. Maksimivääntö on riittävät 420 Nm.

Ajotiloja 330e tarjoaa kolme vaihtoehtoa. Kuljettajalla on mahdollisuus valita ajotila Sport, Hybrid ja Electric -tilojen väliltä. Kuljettajalla on itse näin valta valita, millä voimanlähteellä haluaa ajaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Autoon on luotu erinomainen ominaisuus akun varaustason ylläpitämiseen ajossa. Battery Control -asetus antaa mahdollisuuden valita, kuinka monta prosenttia akussa halutaan pitää yllä varaustasoa. Auto automaattisesti säätelee poltto- ja sähkömoottorin toimintaa, jotta haluttu varaustaso esimerkiksi 40 % tai 80 % saadaan ylläpidettyä.

Ajoakun kokonaiskapasiteetti on 12,4 kWh, josta käytettävissä on 10,4 kWh. BMW lupailee pelkästään sähköllä ajettaessa toimintasäteeksi 51-59 kilometriä. Toimintasäteeseen vaikuttaa paljon etenkin kylmemmissä olosuhteissa, onko auto valmiiksi lämmin sisältä ennen ajoa.

Koeajolla muutaman asteen lämpötilassa ja vesisateessa päästiin taittamaan parhaillaan 42 kilometrin matka, ennen polttomoottorin käynnistymistä. Huippunopeus sähköllä ajettaessa on peräti 140 km/t ja hybriditilassa 110 km/t.

Kuva: Antti Järveläinen.

Neliveto ja farmari tulossa

330e on tällä hetkellä saatavilla ainoastaan takavetoisena sedanina, toisin kuin 5-sarjan, joka on saatavilla jo nelivedolla. 330e-mallisto on kuitenkin täydentymässä tänä vuonna farmari- ja nelivetovaihtoehdoilla.

Lue myös tämä: Tällainen ladattava BMW 330e Plug-in Hybrid Sedan tulee ensi kesänä

Etelä-Suomen leudon talven johdosta sääolosuhteet koeajon aikana olivat vain vesisadetta, joten varsinaisesti nelivedolle ei ollut edes tarvetta. Takavedolla pärjäsi siis ongelmitta, ainoastaan ripeämmissä kiihdytyksissä luistonesto reagoi herkästi pehmeän kitkarenkaan pitoon rajoittaen auton menohaluja.

Voimanlähteiden jatkeena toimii aina kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Niin poltto- kuin sähkömoottorin voima välitetään aina vaihteiston kautta akselille, jolloin voimansiirron osalta ei ole huomattavissa eroa kummalta moottorilta teho tulee.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuus edelleen huippuluokkaa

Kuten jo aiemmin todettu, BMW 3-sarjalainen on lähimpien kilpailijoiden kesken ajettavuudeltaan edelleen kärkiluokkaa. Hybriditekniikka tuo autoon lisää sähäkkyyttä sähkömoottorin viiveettömän kaasunvasteen ansiosta.

Ohjaustuntuma on kokoluokassaan huippuluokkaa ja erittäin tunnokas. Alusta jopa yllättää tunnokkaalla napakkuudellaan talvirenkaista huolimatta.

BMW on pitänyt tiukasti kiinni laadukkaasta ajotuntumasta etenkin 3-sarjalaisen kohdalla, mutta samaa ei voi sanoa kaikilta osin sisätilojen materiaalien laadusta. Yksi huomattavimpia laadukkuuteen vaikuttavia asioita on myös ohjaamon melutaso.

Maantie- ja moottoritienopeuksilla melutaso nousee varsin korkeaksi, joka on usein tämän kokoluokan automallien ongelma. Hiljaisuus yhdistetään laadukkuuteen ja premium merkkien malleihin, mikä 3-sarjalaisesta jää nyt hieman uupumaan.

Sen sijaan ohjaamo tuntuu kooltaan varsin isolta. Kojelauta on pidetty erittäin yksinkertaisena ja muotoilultaan se on nuorekas verrattuna moneen muuhun BMW:n malliin. Ylimääräisiä ulkonevia paneeleita ja nappeja ei ole, vaan esteettisesti tässä on menty ulkonäkö edellä. Käytettävyys on samalla vähän kärsinyt.

Katso tästä muut BMW-koeajot.

Erinomaisen ajettavuuden ja hybriditekniikan lisäksi 330e tarjoaa hyviä vakiovarusteita. Vakiona tulee kolmen tuhannen euron arvoinen navigointijärjestelmä 10 tuuman kosketusnäytöllä ja virtuaalisella mittaristolla, sekä sähkökäyttöinen seisontalämmitys ja -tuuletus.

Tämä vuosi on jo nyt, ja tulee olemaan uusien hybridimallien kulta-aikaa. Uusia malleja tulee kymmenittäin eri merkeiltä ja kilpailu vain kovenee. BMW on 3-sarjallaan ja muilla plug-in hybrideillä hyvässä vauhdissa kehitystyössä, mutta tuleen ei voi jäädä makaamaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW 330e Business M-Sport

  • Moottori: 1998 cm³, 4-sylinterinen
  • Sähkömoottori: 83 kW
  • Ajoakun kapasiteetti: 12,4 kWh
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 215 kW, 292 hv.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 420 Nm.
  • Kiihtyvyys: 5,9 sek. (0-100 km/t)
  • Omamassa: 1815 kg.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Tavaratila: 375 l.
  • Yhdistetty kulutus: 1,9-1,4 l/100km.
  • CO2-päästöt: 42-31 g/km.
  • Alkaen hinta: 53 875 euroa (330e Business)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

6 KOMMENTIT

  1. Olisiko mahdollista liittää teknisiin tietoihin, minkälaisilla renkailla koeajettu auto oli varustettuna? Renkaistahan autojen melu käytännössä tulee tänä päivänä. Tämäntyyppisissä autoissa on usein erittäin matalaprofiilinen rengas, joka ei suodata yhtään karkeaa suomalaista asfalttia. Ja BMW:n kyseessä ollen rengas voi myös olla Run Flat, jolloin asia korostuu entisestään.

  2. BMW-jälleenmyyjien olisi syytä asennuttaa tavalliset laaturenkaat koeajoautoihinsa runflatien sijaan sekä takakonttiin pikapaikkaussetti, kuten useat järkevät uuden BMW:n ostajat tekevät. Niin, ja toimittajien olisi hyvä tiedostaa runflatien meluisuus ja pintakovuus sekä mainita asiasta koeajoartikkelin yhteydessä.

  3. Tekstinkin mukaan alla olivat kitkarenkaat ja tuskinpa run flatit, jollaiset ensiasennetut kesärenkaat saattavat olla.
    Kitkarenkaat ovat yleensäkin hiljaisemmat kuin kesärenkaat, joten luulenpa, että kesäkeleillä ei melu ainakaan vähene.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here