Autotoday tutustui: BMW X5 xDrive45e — tässä paketissa riittää kokoa ja tehoa!

X-sarjan katumaastureita löytyy BMW:n mallistosta jo numerojärjestyksessä X1:stä X7:ään. Nyt koeajossa ollut X5-lataushybridi tarjoaa 24 kWh akkujen ansiosta todellisessa elämässä jopa yli 60 kilometrin toimintamatkan pelkällä sähköllä, ja kookkaat tilat suuremmallekin seurueelle.

Perinteitä kunnioittaen

X5 45e on sähköistyksestä huolimatta saanut pitää konepellin alla kolmilitraisen suorakutosen, joka on kautta aikojen ollut yksi BMW:n tunnetuimmista tavaramerkeistä. Moottorista ei olla siis lähdetty tinkimään, vaikka rinnalle on tullut sähkömoottori tuomaan lisätehoa ja erityisesti laskemaan polttoaineen kulutusta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Bensiinimoottorin maksimiteho on 286 hevosvoimaa ja sähkömoottorin 113 hevosvoimaa. Maksimi yhteisteho moottoreilla on 394 hevosvoimaa ja vääntö 600 Nm. Nollasta sataan kiihtyvyys tälle 2500 kilon ”möhkäleelle” on kiitettävät 5,6 sekuntia.

Polttoaineen kulutus edellä mainittuihin lukuihin peilattuna pysyy maltillisella tasolla. Yhdistetty polttoaineenkulutus sekalaisessa ajossa pelkällä polttomoottorilla ajettaessa pyöri koeajon aikana yhdeksän litran tuntumassa.

Kulutuslukemat romahtavat muutaman litran tuntumaan, kun autoa lataa säännöllisesti. Kiitettävä yli 60 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköllä on helposti saavutettavissa jopa hieman reippaammalla ajotyylillä – kiitos uuden 24 kWh kapasiteetin akun.

BMW mainostaa jopa 87 kilometrin toimintamatkaa pelkällä sähköllä, mutta siihen ei koeajossa päästy edes kevyellä kaasujalalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Toimintamatka akuilla on ehdottomasti suuren ”ökymaasturin” yksi parhaita puolia. Suurin osa markkinoilla olevista lataushybrideistä kykenee tällä hetkellä 10-15 kWh akuillaan maksimissaan 30-40 kilometrin matkaan.

Bensiinimoottorin lisäksi BMW:n perinteitä kunnioitetaan ajettavuuden puolella. Ohjaus on todella tunnokas, ja ajettavuus on korkean laadukkaalla tasolla.

Alustan tuntuma on mukavuuspainotteinen. Auton painopiste on selvästi ylempänä korotetun maavaran takia, ja sen huomaa mutkissa kevyenä kallistuksena.

Mistään ongelmasta ei ole kyse, vaan X5:een on haluttu selvästi tuoda mukavuutta myös alustan pehmeyden kautta. Jämäkkyyttä ja luonnetta alustasta kyllä löytyy, jos meno yltyy kovemmaksi. Alusta on luonteeltaan tasapainoinen kompromissi sporttisuuden ja pehmeyden väliltä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurempaankin tavarankuljetukseen

Tavaratilan ovi aukeaa kahdessa osassa. Alas aukeava luukku helpottaa tavaran lastaamisessa, ja samalla pienentää myös ylöspäin aukeavan luukun kokoa. Pienempi alas aukeava luukku kestää hyvin istumisen ja siinä on helppo pitää vaikka pieni kahden hengen piknik.

Tavaratilan lattiatason korkeutta on mahdollista laskea napista painamalla. Taka-akselin ilmajousitus laskeutuu helpottamaan lastaamista tai perävaunun kiinnittämistä. Maksimi vetokyky jarrulliselle perävaunulle on kiitettävät 2700 kiloa.

Täysin automaattisesti toimiva peräkoukku tulee esiin noin kymmenessä sekunnissa nappia painamalla.

Tavaratila on tilavuudeltaan takaistuimet pystyssä 500 litraa. Kooltaan tila vaikuttaa kokoaan suuremmalta. Tavaratila on pohjan muodoltaan selkeän neliskulmainen ja korkeus mahdollistaa suurempienkin esineiden kuljetuksen. Takaistuimet käännettynä tilavuus on 1720 litraa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kahvimukin lämmitystä ja kuraisia housunlahkeita

BMW X5 on Yhdysvalloissa yksi parhaiten myyvistä SUV-malleista, eikä ihmekään, sillä uudesta X5:stä huokuu amerikkalaisille suunnatut ratkaisut.

Ohjaamosta on erinomainen näkyvyys ulos, ohjaamossa on todella tilavat oltavat, juoman saa lämmitettyä ja viilennettyä mukitelineessä, ja ohjauspyörä taittuu pois mahan tieltä auton sammuttua. Uudessa X5:ssä on edellä mainittujen lisäksi pitkä lista muita pieniä, mutta arkea helpottavia ominaisuuksia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Merkittävä parannuksen paikka olisi kuitenkin oven alapuoleinen ulkoneva helma, johon Suomen kuraisilla keleillä sotkee helposti housunlahkeensa autosta pois noustaessa.

Katso tästä muita BMW-koeajoja.

Uusi BMW X5 on selvästi parannettu painos jo vakuuttavasta edeltäjästään. Ulkoisesti muutokset ovat pysyneet jopa turhankin vähäisinä.

Tämä ei poista kuitenkaan faktaa, että X5 on erinomainen auto, joka kokonsa ja ominaisuuksien puolesta taittuu moneksi. Koeajettu 45e-malli tuo mukaan autoon vihreät arvot, ja verotuksen puolesta selvästi kevennetyn hinnan.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW X5 xDrive45e A

  • Moottori: 2993 cm³, 6-sylinterinen
  • Polttomoottorin teho: 286 hv. @ 5000-6500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 450 Nm. @ 1500-3000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 83 kW
  • Sähkömoottorin vääntö: 265 Nm. @ 0-3170 rpm.
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 290 kW, 394 hv.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 600 Nm.
  • Kiihtyvyys: 5,6 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 1,2-1,9 l/100km.
  • Ajoakun kapasiteetti: 24,0 kWh
  • CO2-päästöt: 27-49 g/km.
  • Omamassa: 2510 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 500 l.
  • Vetokyky: 2700 kg. (jarrullinen)
  • Alkaen hinta: 86 854 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

 

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!