Autotoday testasi: BMW i4 eDrive40 – ajamisen iloa ja odotuksien lunastelua

Autoilun sähköisen vallankumouksen tuoma valmistajien ja kuluttajien yli-innostuneisuus kaikkeen uuteen ja ihmeelliseen näkyy monilla valmistajilla toimimattomina ratkaisuina, lunastamattomina lupauksina ja jopa huonona materiaalien laatuna.

BMW on uurtanut uraa jo pidemmän aikaa sähköisten mallien parissa. Ensimmäiset sähkötoimiset BMW:n prototyypit ovat peräisin jopa 70-luvulta. Nykyaikaisten sähköisten BMW-mallien alkuna voidaan pitää vuoden 2013 BMW i3 -mallia. Kapeilla renkailla, korkeahkolla korillaan ja sisutan kierrätysmateriaaleillaan auto oli aikaansa edellä monella tapaa.

i4 on kuin 4-sarja – hyvässä ja pahassa

Suuresta ja “hankalasta” harppauksesta sähköautoiluun ei voida i4:n kohdalla puhua. BMW on tehnyt siirtymisen polttomoottorisen BMW:n ratista täyssähköisen i4:n ohjaimiin niin helpoksi kuin vain mahdollista. Suurimpia muutoksia ovat kojelaudan suuri kaareva kahden näytön paneeli ja tehokas välitön sähköinen voimalinja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätiloiltaan i4 on monilta osin hyvin tuttua BMW:tä. Muotoilussa ei olla isoveljen iX-mallin tapaan lähdetty täysin uusille raiteille, vaan 4-sarjalle ominaiset tutut muotokielet löytyvät i4:stä. Ajoergonomia on ohjaamon parhaita puolia ja hallintalaitteet löytyvät tutuista paikoista.

Katso tästä muita BMW-koeajoja.

Tilojen puolesta i4 ei ole mikään suuruuden huipentuma, takana jalkatilaa on niukasti ja takaistuimille saa pidempiraajainen pujottautua. Edessä tila ja istuimen säädöt mahdollistavat hyvän ajoasennon ja näkymän ulos, mutta ei ohjaamoa voi silti liian tilavaksi sanoa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavaratila on suuruudeltaan identtinen 4-sarjan kanssa. Normaalissa koossaan penkit ylhäällä litroja löytyy 470 kappaletta ja istuimet kaadettuina 1290 litraa. Lastaamista auttaa todella suuri takaluukku.

Kojelaudan uusi kaareva kahden näytön (14,9 tuumainen kosketusnäyttö ja 12,3 tuumainen mittaristo) paneeli muuttaa ohjaamon ilmettä selvästi modernimpaan suuntaan. i4:ssä on BMW:n uusin iDrive 8 käyttöliittymä, joka tarjoaa muun muassa muotoilultaan päivittyneen mittaristoilmeen lisäksi langattoman tuen Apple CarPlay ja Android Auton käytölle.

Ajettavuudella on hintansa

BMW:n tapauksessa moneen otteeseen eri mallien kohdalla todettu, ja nyt myös i4:n kohdalla, ajettavuus on kiistatta erinomainen. Massaa polttomoottoriseen 4-sarjaan verrattuna on i4:ssä jopa yli 400 kiloa enemmän. i4:n tuoma lisäpaino ja 2100 kilon omamassa vakauttaa ajettavuutta ja kulkupuoli on erittäin vakaata.

Kuva: Antti Järveläinen.

Teknisiltä mitoiltaan i4 on 4-sarjaan nähden käytännössä identtinen – ainoastaan raidevälistä, korkeudesta ja maavarasta on löydettävissä muutaman millin eroja. Sähköautonäkökulmasta tämä luo mielenkiintoiset lähtökohdat ilmanvastukselle ja tätä kautta sähkönkulutukselle.

Siinä missä täysin uudelleen, osittain pakon sanelemana, muotoillut sähköautomallit omaavat useimmiten pienemmän ilmanvastuskertoimen, ei i4:n polttomoottorimallin muotoilu heijastu negatiivisesti ainakaan sähkönkulutukseen asti. i4:ää voi pitää vähintäänkin taloudellisena myös kovemmilla nopeuksilla matka-ajossa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kesäkelillä noin 20 asteen lämpötilassa 100 kilometrin nopeudessa keskikulutus asettui 14 kWh/100 km luokkaan ja 120 kilometrin nopeudessa 17,5 kWh/100 km lukemaan. Keskikulutus vaihteli sekalaisessa ajossa 16-19 kWh/100km lukemissa, joka on käytännössä sama, mitä valmistaja ilmoittaa (16,1-19,1 kWh/100km).

Valmistaja ilmoittaa toimintamatkaksi 492-590 kilometriä, joka on koeajokulutuksien perusteella saavutettavissa normaalissa arkiajossa. Tämä ei ole todellisuus kovinkaan usein muiden valmistajien täyssähkömalleilla.

Alusta on yllättävän napakka koeajetussa eDrive40-mallissa. Napakkaan ajettavuuteen tottunut kuljettaja nauttii alustan jopa ajoittain pintakovasta tuntumasta, mutta pehmeämpään menoon tottunutta napakkuus saattaa häiritä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuutta ja etenkin talviolosuhteita ajatellen eDrive40-mallin ainoa miinus on auton takavetoisuus.

Lisävarustelistalta ei ole saatavilla ainakaan tällä hetkellä nelivetoa, jota voisi toivoa lähtöhinnaltaan 60 000 euron autolta. i4:stä löytyy toki nelivetoinen M50-tehoversio, mutta sen teholukemat, lyhyempi toimintamatka ja reilusti korkeampi lähtöhinta eivät palvele “tavallista kuluttajaa”.

Kuva: Antti Järveläinen.

Se mikä suomalaisia lämmittää, on i4:n kokoisekseen autoksi erinomainen vetomassa. Jarrullista kuormaa voi vetää perässä jopa 1600 kiloon asti ja täysin sähköisesti toimiva koukku on vaivaton käyttää.

Suuressa kuvassa i4 on sähköistetty 4-sarja ja kiistatta erinomainen (täyssähkö)auto. Rahoilleen saa vastineeksi erinomaista laatua ja markkinoiden laadukkaimman ajettavuuden, mutta sisätiloista pitää olla koon puolesta valmis tinkimään. Valmistajan lunastamalle lupaukselle toimintamatkasta voi laskea myös oman hintansa, vaikka sekään ei riitä kaikille perusteluksi lisävarusteineen korkeaksi kohoavalle hinnalle.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW i4 eDrive40

  • Sähkömoottorin teho: 250 kW. (340 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 430 Nm.
  • Kiihtyvyys: 5,7 sek. (0-100 km/t)
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 16,1-19,1 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 492-590 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 14-19 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho (DC): 205 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: 2125 kg.
  • Tavaratila: 470 l.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Vetokyky: 1600 kg.
  • Alkaen hinta: 59 500 euroa
  • Koeajoauton hinta: 73 340 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here