Autotoday testasi: BMW 320dA xDrive Sedan M Sport — vetonaulan tuorein painos

BMW 3-sarjaa on jo vuosikymmenet pidetty automaailman keskikokoisten autojen ajettavuuden suunnannäyttäjänä. Tuorein malliversio tottelee mallinimeä G20. Myynti- ja menestysodotukset tätä uutukaista kohtaan ovat kovat.

BMW 3-sarjan historia lähtee liikkeelle 1970-luvun puolesta välistä. Kaksiovinen ja nelisylinterinen E21-mallinimeä totteleva vetosi jo tuolloin etenkin nuorempaan kansaan. Ensimmäiseen korimalliin oli saatavilla myös BMW:lle tunnusomainen suorakutonen.

Kuva: Antti Järveläinen.

”Ajamisen iloa”

3-sarja on BMW:n myydyin ja näin ollen yksi BMW:n tärkeimmistä malleista. Autosta huomaa heti, että ajettavuuteen on keskitytty ja panostettu todella paljon. Ajodynamiikkaa on viritetty selvästi tunnokkaammaksi edellisestä mallista.

Katso tästä muut Autotodayn koeajot.

Mitoiltaan uusi malli on edelliseen verrattuna kasvanut vajaat 10 senttimetriä pituutta ja muutaman senttimetrin leveyttä. Vakautta on tullut pidentyneen akselivälin myötä. Ero ajodynamiikassa on tietoisesti pidetty hyvin erillään suuremmasta mukavuuspainotteisesta 5-sarjalaisesta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajossa auto on todella tarkka liikkeissään, ja ohjausta voi pitää BMW-malliston yhtenä tarkimmista. Erittäin tarkka ohjaus sopii erinomaisesti auton luonteelle, ja yhdistettynä lisävarustelistalta valittuun adaptiiviseen M Sport -alustaan, auto tuntuu siltä kuin sporttisen sedanin kuuluu tuntua.

Alusta on napakka, ja hiljaisemmassa kaupunkiajossa jopa aavistuksen turhan pintakova. Nopeus korjaa kuitenkin virheet – alustan tuntuma on erinomainen suuremmilla nopeuksilla niin maantiellä kuin huonommillakin pikkuteillä. Renkaiksi koeajoautoon oli valittu 19 tuumaiset, eteen 225/40 ja taakse 255/35 renkaat.

Erinomaisen ajokokemuksen kruunaa ”pakollinen lisävaruste”, nahkainen M ohjauspyörä, joka on tuntumaltaan ehdottomasti yksi markkinoiden parhaimpia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätiloissa muotoiluun on panostettu, materiaaleissa taas tingitty

Sisätilojen muotoilussa on onnistuttu erinomaisesti uudessa 3-sarjalaisessa. Leikkaavia linjoja ja muotoja on moneen suuntaan, mutta se ei pistä silmään katsottaessa kokonaisuutta. Linjat ovat selkeitä ja käyttölaitteet on saatu järjesteltyä loogisesti ergonomia edellä.

Ilmastointijärjestelmän säätönapit voisivat olla hieman käyttäjäystävällisemmät. Liukkaita metallisia kaksisuuntaisia nappuloita on hankala käyttää pienen koon takia. Edellisen korimallin pyörösäädin olisi ollut selvästi ergonomisempi valinta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pienet ohjauspyörän säätörullat ovat myös hankalat käyttää suurempien sormien kanssa, puhumattakaan kun kädessä on paksut talvihanskat.

iDrive-mediajärjestelmän näyttö on tuotu samalle korkeudelle mittariston kanssa, ja vaihdekepin edessä on säilytyslokero irtotavaroille. Muuten hallintalaitteet ovat tutut edellisestä mallista, ainoastaan järjestys on muuttunut.

Tietyistä kohdista ohjaamossa tulee väkisinkin hieman muovinen tunnelma. Avattavia luukkuja joutuu välillä painamaan useamman kerran ennen aukeamista ja painikkeiden materiaaleissa olisi parantamisen varaa. Ongelma ei ole suuri, mutta tämä ei ole ollut BMW:lle ominaista.

Materiaalien laadukkuudessa huomaa selkeitä eroja mallien välillä, ja ero on varsin suuri, kun hyppää suoraan 5-sarjalaisesta 3-sarjalaisen rattiin. Tämä on varmasti myös tietoinen ratkaisu BMW:ltä pitää ajettavuuden tapaan nämä kaksi myydyintä mallia selvästi erillään toisistaan myös materiaalien osalta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kulmikasta muotoilua

Uuden 3-sarjan ulkomuotoilu on saanut todella suuren parannuksen tai ainakin harppauksen eteenpäin. Ensimmäinen silmäys uuteen malliin saa miettimään, onko kyseessä edes sama korimalli. Auton sivuprofiilin mittasuhteet ovat pysyneet lähellä toisiaan, muuten yhtäläisyyksiä edelliseen malliin on vaikea löytää.

Ajovalot ovat kokeneet suuren muutoksen, ja ovat niin edessä kuin takana viirumaiset. Perinteinen BMW:n ajovalojen pyöreähkö muotoilu on saanut uutta sirompaa suuntaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusissa BMW-malleissa etugrillin ilmanottoaukkojen munuaisilla on koon puolesta kasvava trendi. Sisätilojen tapaan uuden 3-sarjalaisen ulkomuotoilussa on käytetty teräviä pokkauksia korin ulkomuodoissa, jotka ovat uusinta BMW:n muotokieltä.

Ulkonäkö vaatii hieman sulattelemista aluksi, edellisten mallien muutoksien olleen maltillisempia. Uudenlaisen muotoilun suunta tulee varmasti näkymään tulevissa malleissa, joista ensimmäisenä on päästy nauttimaan juuri esitellyn uuden 1-sarjalaisen kohdalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Saatavilla myös pistokehybridinä

Autoa on saatavilla nyt bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi myös pistokehybridinä. Mallinimeltään 330e tarjoilee kaksilitraisen ahdetun bensiinimoottorin ja reilu 100 hevosvoimaa tuottavan sähkömoottorin kanssa yhteensä 292 hevosvoimaa.

Lähtöhinnaltaan 330e kohoaa vajaan 1700 euron autoverojen jälkeenkin yli 53 000 euroon.

Edullisimmillaan uuden 3-sarjalaisen saa karvan alle 40 000 eurolla, jolloin auto on kaksilitraisella 184 hevosvoimaisella moottorilla ja automaattivaihteistolla varusteltu 320i A Business.

Malliston huipulla on tällä hetkellä 374 hevosvoimainen suorakutosella höystetty M340i A xDrive. Motorsport tehoversioiden M3 ja M4 -mallien voidaan odottaa julkistettavan jo ensi vuoden puolella.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW 320dA xDrive Sedan Business M Sport

Moottori: 1995 cm³, 4-sylinterinen
Maksimiteho: 140 kW, 190 hv. @ 4000-4000 rpm.
Maksimivääntö: 400 Nm. @ 1750-2500 rpm.
Kiihtyvyys: 6,9 sek. (0-100 km/t)
Omamassa: 1615 kg.
Vetotapa: Neliveto
Tavaratila: 480 l.
Yhdistetty kulutus: 5,7-6,0 l/100km.
CO2-päästöt: 148-157 g/km.
Alkaen hinta: 39 383 euroa (320i A Business), koeajoauto 74 777 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here