BMW:ltä tulee markkinoille kiihtyvällä tahdilla uusia täyssähköisiä malleja. Koeajettu iX1 on koriltaan mielenkiintoinen “kaikille jotakin” -korimalli, sillä täyssähköisen iX1-mallin lisäksi voimalinjaksi voi halutessaan valita lataushybridin tai pelkän bensiinin tai dieselin. Täyssähköisenä versiona auto on tämän hetkisen baijerilaismalliston pienin täyssähkömalli.
Täyssähköinen iX1 ei ole pienimmän mallin tittelistään huolimatta mikään pieni auto. Kompakti SUV kätkee sisäänsä ulkonäköään suuremmat sisätilat ja tilaa riittää kohtuullisesti myös takamatkustajille. Tavaratilaakin voi kehua suureksi – iX1:n 490 litran tavaratila on vain 10 litraa pienempi kuin BMW iX -lippulaivamallissa.

Sisätiloja ei voi olla myöskään laadun puolesta kehumatta. Materiaalit ovat brändin tapaan tässäkin mallissa laadukkaita, ja vaikka unohtaisi koeajoauton nahkaiset istuimet, on ohjaamo kauttaaltaan viimeistellyn tuntuinen.
Lue myös: Autotoday testasi: BMW iX3 — tuttua ja turvallista sähköisessä paketissa
Sen sijaan ohjaamon ergonomia ei ihan täysiin pisteisiin yllä. Kojelaudan keskinäyttö on merkille tyypilliseen tapaan suunnattu kuljettajaan päin. Keskikonsolissa kyynärnojan etuosaan on sijoitettu helposti käden ulottuville muun muassa vaihteen- ja ajotilavalitsin sekä äänenvoimakkuuden säädin.

Kyynärnoja on “kelluvaa mallia” eli alle jää tilaa tavaroiden säilyttämiseen. Kyynärnoja on kuitenkin kiinteä, mikä hankaloittaa tavaroiden säilyttämistä ja siirtelyä kyynärnojan pysyessä paikoillaan.
Samaan kategoriaan ergonomian suhteen menee kännykän latausteline keskikonsolin etuosassa, mikä kyllä tekee tehtävänsä laturina, mutta tuntuu sijainniltaan ja käytettävyydeltään vaivalloiselta.

Kojelaudan mittaristo ja keskinäyttö on muotoilultaan muista täyssähkömalleista tuttu kaareva ja kahdesta erillisestä näytöstä koostuva. Näyttö kokonaisuutena istuu tyylikkäästi viimeisteltyyn ohjaamoon, ja tarkan resoluution ansiosta näyttöjä on miellyttävä katsoa. Itse keskinäytön valikkojen käyttö mielletään monesti hankalaksi, mutta se on suurimmaksi osaksi tottumisen puutetta.
Lue myös: Autotoday testasi: BMW i7 — nautinnon multihuipentuma!
Koeajoauton nahkaiset istuimet ansaitsevat erityiskehut, ne ovat kerrassaan loistavat, sopivan tukevat ja vertaansa vailla tässä kokoluokassa. Toinen erityisen positiivinen huomio oli ohjaamon melutaso kovemmissa nopeuksissa. Suurehkojen 19 tuumaisten ja 245 leveiden renkaiden melu loisti suurelta osin poissaolollaan, eikä muutenkaan auton äänieristyksistä ollut valittamista.
Ajettavuudeltaan perustasoa
Koeajoauto oli nelivetoinen xDrive30 Charged Edition. Neliveto on toteutettu molemmille akseleille sijoitetuilla sähkömoottoreilla ja maksimi yhteisteho on 230 kilowattia eli 313 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy 494 Newtonia ja kiihtyvyys on 5,6 sekuntia nollasta sataan.

Tehojen puolesta menohaluja löytyy autosta vähintäänkin tarpeeksi ja muutenkin ajettavuus on varsin tasapainoinen, jos ei anna liikaa kevyehkön ohjaustuntuman häiritä. Ohjaustuntumaa vielä selvästi enemmän merkille pisti jämäkkä, tietyissä tilanteissa jopa kova alustan tuntuma.
Taajamanopeuksilla terävimmät epätasaisuudet tuntuivat pahimmillaan epämiellyttäviltä. Moottoritienopeuksilla olisi tilausta ripauksen hienostuneemmalle ja pehmeämmälle alustan tuntumalle.

Jostain syystä baijerilaismerkin paras osaaminen eli alusta ja ajettavuus eivät ole täysin löytäneet perille iX1:een, mutta ei iX1:n ajettavuuden kuitenkaan häpeillä tarvitse kilpailijoiden rinnalla.
Vaihteistosta löytyy asennot D ja B, mikä mahdollistaa perinteisen kaasu jarrupoljin yhdistelmän lisäksi myös yhden polkimen ajotyylin.

Valmistaja ilmoittaa toimintamatkaksi yhdellä latauksella reilut 400 kilometriä ja yhdistetyksi kulutukseksi 16,9-18,1 kWh/100km. Tiedostaen sen, ettei korimallia ole suunniteltu vain sähköiselle voimalinjalle, herää mielenkiinto etenkin moottoritienopeuksien kulutuslukemille. Perinteisen polttomoottorimallin muotoilun omaava iX1 ei ulkoisesti näytä omaavan ehkä sitä pienintä ilmanvastuskerrointa.
Viikon mittaisen koeajojakson aikana keskikulutus oli 17,8 kWh/100km, mikä sijoittuu hyvään keskiluokkaan muihin verrattuna. Moottoritiellä 120 km/t nopeudessa keskikulutus oli yllättävän maltillinen 19,8 kWh/100km.

Auton akun nettokapasiteetti on 64,7 kWh, joten varsin optimaalisissa kesän 20 asteen lämpötiloissa koeajettu toimintamatka oli noin 330-360 kilometriä ajonopeudesta riippuen.
Sähköauton käyttömukavuutta huomattavasti parantava lisävaruste, 22 kW. sisäinen laturi, on saatavilla iX1:een. Tämä helpottaa etenkin julkisilla paikoilla lataamista, kun AC-laturista akun saa täyteen reilussa kolmessa tunnissa. Edes useimpiin kalliimman pään täyssähköautoihin ei ole 22 kW. laturia saatavilla.

Maksimaalinen pikalatausteho on vain 130 kW. Auton erinomaisen latausvirran vastaanottokyvyn ansiosta päästiin kuitenkin lähelle valmistajan ilmoittamia arvoja, kun auto ladattiin 15 prosentista reiluun 90 prosenttiin 39 minuutin aikana (valmistaja: 10% -> 80% 29 min.).
Saatavilla myös etuvetoisena
iX1 sai syyskuussa mallipäivityksen, ja tarjolle tuli myös kovin odotettu etuvetoinen iX1 eDrive20 -versio.
Marraskuun alussa päivittyneestä hinnastosta paljastuu kuitenkin etuvetoisen mallin valitettavan korkea hinta. Edullisimmillaan täyssähköisen iX1:n etuvedolla varustettuna saa itselleen 55 300 eurolla. Nellivetoisen mallin hinnat alkavat 59 300 eurosta.

Tuotteena iX1 on monilta osin varsin hyvä ja laadukas kokonaisuus tarjoten tässä kokoluokassa paljon autoa hyvillä sisätiloilla höystettynä. Pidempiä matkoja taittavan ei tarvitse kohtuuttoman kauaa istuskella latausasemalla hyvän latauskäyrän ansiosta, vaikkakin maksimaalinen latausteho ei ole aivan kirkkainta kärkeä.
Hyvästä tuotteesta huolimatta iX1:n myyntilukuja vetää väkisinkin alas korkeaksi nouseva hinta – etenkin kun useamman sivun lisävarustelistasta löytyy toinen toistaan välttämättömämpiä lisävarusteita.

Viime aikojen aggressiiviseen kilpailijoiden hinnoitteluun toivoisi BMW:n pystyvän myös vastaamaan tai muuten myyntitilastoissa prosenttiosuudet jäävät pieniksi.
BMW iX1 xDrive30 Charged Edition
Maksimiteho yhteensä: 230 kW, 313 hv.
Maksimivääntö yhteensä: 494 Nm.
Kiihtyvyys: 5,6 sek. (0-100 km/t)
Ajoakun kapasiteetti (brutto): 66,5 kWh.
Ajoakun kapasiteetti (netto): 64,7 kWh.
Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 16,9-18,1 kWh/100km.
Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 417-439 km. (WLTP)
Kulutus koeajossa: 17-21 kWh/100km. (lämpötila 15-22 astetta)
Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 310-380 km.
Maksimi latausteho (DC): 130 kW.
Maksimi latausteho (AC): 22 kW.
Omamassa: 2085 kg.
Tavaratila: 490 l.
Vetotapa: Neliveto
Alkaen hinta: 60 790 euroa





