Autotoday testasi: BMW i5 Touring — makuasioista on turha kiistellä, mutta muotoilua ei voi kun taas hämmästellä

Monenlaisia tunteita herättävä BMW ei ole aristellut viime vuosina uusien suuntaviivojen etsimisessä ja toteuttamisessa, mitä tulee mallien muotoiluun. Uusin vitossarja kätkee käytännössä samojen ulkokuorien alle kaikki eri voimalinjat dieselistä täyssähköön. Selvästi muusta valtavirrasta poikkeavana, BMW antaa kuluttajalle mahdollisuuden valita auto haluamallaan voimalinjalla, ilman tarvetta tehdä kompromisseja auton muotoilun suhteen.

Muotoilun suoraviivaistaminen

Muotokielen yksinkertaistaminen voisi kuvata parhaiten valmistajan tekemistä viimeisten mallipäivitysten kohdalla. BMW:lle tutut piirteet ovat tunnistettavissa, mutta etenkin edestä ja sivulta nykyinen G60-sarja on edeltäjäänsä selvästi hillitymmän ja yksinkertaistetumman näköinen. Valot näyttävät silmämääräisesti sirommilta ja auton kevyemmin muotoiltu kylkiviiva on noussut lähelle ikkunoiden alarajaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Edessä alun perin moottorin ilman saantia varten tehdyt munuaiset ovat muiden sähköautojen tapaan nyt ummessa, mutta samalla munuaisten kokoa on sen kuin kasvatettu. Koeajoauton musta etusäleikkö on reunustettu valolla aivan kuten isommassa i7-sisarmallissa. Koeajetun farmarimallin takaosa näyttää siroa etuosaa selvästi suuremmalta – toisaalta korostaen hienosti merkille tunnusomaista voimaa ja takavetoisuutta.

Ulkomuotoilu epäilemättä jakaa voimakkaasti ainakin konservatiivisimpien bemaristien mielipiteitä. Vaihtelevien ensireaktioiden jälkeen ulkomuotoiluun oppii tottumaan ja erityisesti auton takaosa näyttää viikon jälkeen jopa herkullisen sporttiselta ja muusta massasta edukseen erottuvalta. Arvostettavaa kuitenkin on malliston ulkonäön yhtenäisenä pitäminen voimalinjasta huolimatta, joka on nykyään harvinaista.

Sisätilojen tinkimätön laatu

BMW on onnistunut jo edellisten 5-sarjan mallien kohdalla pitämään laadukkuuden selvästi korkeammalla tasolla monien muiden valmistajien saman kokoluokan kilpailijoihin tai pienempään 3-sarjalaiseen verrattuna. Materiaalien laadussa ei olla tingitty pienemmissäkään yksityiskohdissa ja rahalle tarjotaan vastinetta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajoasento on kuin laittaisi rukkasen käteen – ohjaamo ottaa 186 senttisen kuljettajan upeasti syleilyynsä. Paksu nahkainen ohjauspyörä ja tukeva istuin tarjoavat loistavat lähtökohdat jämäkälle ajokokemukselle.

Ohjaamossa säätimet ovat helposti käden ulottuvilla, joskin perinteiset painokytkimet ovat vaihtuneet haptisiin ja kosketusnäppäimiin. Kojelaudan näytön paneeli koostuu kahdesta erillisestä näytöstä ja keskinäyttöä voi ohjata joko kosketuksella tai keskikonsolin rullalla. Liukas äänenvoimakkuuden säädinrulla ei ole käyttökokemukseltaan paras kylmillä keleillä ja kuivilla sormilla.

Moderni visuaalisuus on noussut mittariston ja keskinäytön kohdalla seuraavalle tasolle. Perinteisestä “viisarimittaristosta” ei ole mitään jäljellä, vaan näkymä näytöissä on värikkään futuristinen muiden sisarmallien tavoin. Tunnelmaa on helppo vaihtaa päivän ajotavan ja fiiliksen mukaan My Modes -valikosta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Erityisesti pimeällä sisätilojen valaistuksen vaihtuessa kirkkaammista väreistä lempeämpiin, muuttuu tunne ohjaamossa selvästi. Relax-tila laittaa panoraamakaton verhon kiinni, joka tekee jo valmiiksi hiljaisen seesteisestä ohjaamosta entistäkin rauhallisemman paikan nauttia taakse jäävistä kilometreistä.

Ajotilojen vaihto vaikuttaa alkuun vähäpätöiseltä ominaisuudelta. BMW on onnistunut kuitenkin tekemään muutoksesta sen verran huomattavan, että tilojen vaihto ei todennäköisesti jää vain kuherruskuukausien innostukseksi.

Kilpailijoiden poissaolo

Suomalaisten rakastamat tilavat farmarimallit loistavat vielä poissaolollaan korkeamman hintaluokan täyssähköisten mallien kohdalla. Mercedeksellä ei ole ainakaan toistaiseksi tarjota suoraa kilpailijaa tähän kategoriaan ja Audiltakin uusi A6 Avant e-tron saatiin vasta vähän aikaa sitten markkinoille. Porschen farkkuversio Taycanista on taas tiloiltaan ja tuotteeltaan oma juttunsa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavaratilaa i5 Touring tarjoilee mukavat 570 litraa istuimet normaalissa asennossa. Kohtuullisen syvään ja leveään tavaratilaan mahtuu hienosti esimerkiksi suuret vauvan rattaat vaunukoppineen vierekkäin.

Tosin on i5:llä myös ulkoisesti kokoa ja pituutta, sillä lähimpään kilpailijaan Audi A6 Avant e-tron:iin verrattuna i5 Touring on yli 10 senttimetriä pidempi ja i5 päihittää pituudessa myös uuden 7-paikkaisen Volvo EX90 -mallin muutamalla senttimetrillä. Pituus selittynee suurelta osin pitkällä keulalla. Tavaratila i5:ssä on A6 Avant:iin verrattuna noin 70 suurempi.

Täyssähkö tuo painohaasteita

Täyssähköinen i5 on tehty monien muiden BMW:n mallien tapaan CLAR-pohjalevylle ja se on käytössä niin polttomoottori kuin sähköistetyissä malleissa. Auton yli 2200 kilon omamassa (sis. kuljettaja) tuo epäilemättä haasteita ajodynamiikan kehitystyöhön, jonka osaamisesta valmistaja tunnetaan jo vuosikymmenien ajalta.

Koeajoauto oli malliston takavetoinen ja pienitehoisin vaihtoehto. Arkiajossa tehoa riittää hienosti, mutta ripeämmissä kiihdytyksissä paino yhdistettynä takavetoon, kitkarenkaisiin ja loistavan mukavaan ajettavuuteen saa kiihtyvyyden tuntumaan vaisuhkolta. Ohjauspyörän Boost-läpyskästä saa 10 sekunnin ajaksi selvästi ripeämpää reagoimista tehoon ja “repivämpää” kiihtyvyyttä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoauto oli varusteltu M-Sport -paketin adaptiivisella alustalla. Ajotuntumaltaan alusta on erinomainen eikä autolla ole minkäänlaisia haasteita suoriutua eri tieosuuksilla, vaan kyyti on loistava yhdistelmä tunnokkuutta ja mukavuutta – juuri mitä voi toivoa BMW:n perhefarkulta. Tarkin tuntuma välittynee ohjauspyörään ja takapuolen alle kesärenkailla, mutta ajettavuuden laadukkuus oli läsnä jo alle olleilla korkeaprofiilisilla 19-tuumaisilla kitkarenkaillakin.

Koeajoauton nelipyöräohjaus pienentää noin 12 metrin kääntösädettä vain puolella metrillä, mutta takapuolituntumalta yli viisi metrinen i5 tuntuu varsin ketterältä myös korttelikurvailussa.

Assisted Driving:n tuomat kuljettajaa avustavat järjestelmät ohjailevat autoa hienosti kaistaviivojen välissä, kunhan osaa pitää kädet visusti ohjauspyörällä. Auto alkaa huomauttamaan varsin hanakasti käsien vaeltaessa muualle.

Luotettavia ennusteita ja varmaa lataamista

Koeajo ajoittui kevään nollakeleille. Viileimpinä aamuina sai nauttia auton nopeasta sisätilojen lämpenemisestä. Pimeämmissä olosuhteissa vakiona autoon tulevat adaptiiviset led-ajovalot osoittautuivat tehokkaiksi ja toimivat kuin ajatus, himmentäen valoja automaattisesti vastaantulevien sektorin kohdalta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kulutus vaihteli viikon koeajojen aikana 21-26 kWh/100km. lukemissa. Maantiellä matka-ajossa kulutus oli kohtuulliset 23,1 kWh/100km. satasen nopeudessa muutaman asteen pakkasessa. Arvatenkin valmistajan ilmoittamaan 493-601 kilometrin WLTP toimintamatkaan ei päästä ainakaan nollakelissä, mutta auton ennustamat jäljellä olevat kilometrit pitivät todella luotettavasti paikkansa.

Koeajetuilla kulutuksilla nollakelissä toimintamatka pyöri 300-400 välillä, joka on varsin tavallinen lukema kilpailijoihin verrattuna. i5 on saatavilla vain yhdessä akkukoossa, jossa käytettävissä oleva kapasiteetti on reilut 80 kWh. Enemmän pidempää matkaa ajava voisi toivoa vielä hieman suurempaa kapasiteettia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Lataustestissä valmistajan ilmoittamaan 10-80% varauksen lataamiseen meni 6 minuuttia ilmoitettua enemmän (36 minuuttia), mutta arvio latauksen valmistumisesta piti alusta alkaen lähes minuutilleen paikkansa. Maksimi latausteho 200 kW. saavutettiin heti latauksen alussa, josta loivan tasainen käyrä laski kohti lopun 50 kW. tehoa. Huomioitavaa on, että latausteho pysyi yli sadassa kilowatissa puoleen akkuun asti.

Ajoakun esilämmitys on laitettavissa päälle suoraan valikosta, ja auto näyttää tarvittavan lämmitysajan ja sen hetkisen tilanteen alhaisesta tai ok lämpötilasta. Lämmitysaika-arvio näytti pahimmillaan pari tuntia väärin, akun lämmetessä selvästi auton ilmoittamaa aikaa nopeammin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tarvittavien pikalatausten lukumäärää saa laskettua reilun tuhannen euron investoinnilla 22 kilowatin auton sisäiseen laturiin, jolloin latausnopeus esimerkiksi kauppakeskuksissa tuplaantuu vakiona tulevaan 11 kilowatin laturiin verrattuna.

BMW i5 Touring tarjoilee todella paljon autoa ja rahalle vastinetta laadukkuutta, tunnelmaa ja etenkin hyvää ajettavuutta arvostavalle. Sisätilojen koon puolesta i5:ssä on täyssähköisiin kilpailijoihin verrattuna väljät oltavat ja suuri tavaratila. Sähköisiltä ominaisuuksiltaan i5 on vähintäänkin luotettavan toimiva työjuhta, joskin akun kapasiteetti ja sen myötä toimintamatka saisi olla hieman suurempi ottaen huomioon koeajoautoyksilön yli 100 tuhanteen euroon nousevan hinnan.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW i5 eDrive40 Touring

  • Maksimiteho yhteensä: 250 kW, 340 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 400 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,1 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 83,9 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 81,2 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 15,4-18,6 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka: 493-601 km. (WLTP)
  • Sähkön kulutus koeajossa: 21-26 kWh/100km. (-5 – +2 ⁰C)
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 386-312 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 205 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 22 kW.
  • Omamassa: 2255 kg. (sis. kuljettaja)
  • Sallittu kokonaismassa: 2790 kg.
  • Tavaratila: 570 l.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Vetokyky (jarruitta/jarruin): 1500 kg.
  • Koeajomallin alkaen hinta: 77830 euroa
  • Koeajoauton hinta lisävarustein: 101 610 euroa (01/2025)
  • Alkaen hinta: 73 800 euroa (i5 eDrive40 Touring Charged Edition)
  • Takuu: auto 2 v. / ilman km. raj. ; akusto 8 v. / 160 tkm.
  • Valmistusmaa: Saksa

Lue tästä muita BMW-koeajoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän