Autotoday testasi: BMW 530e xDrive A Charged Edition — taattua laatua nelivedolla varustettuna

Kasvojen kohotuksen kokenut BMW 5-sarja (G30-malli) kätkee sisäänsä käytännössä kaikki ominaisuudet, joita voi premiumlataushybridiltä tänä päivänä odottaa. Ainoastaan yksi seikka kirjaimellisesti ahdistaa.

Päivittynyt ulkokuori

BMW 5-sarja on yksi baijerilaismerkin tärkeimmistä malleista, jonka kanssa turhia riskejä ei oteta, mitä tulee ulkonäköön. Vitossarjan ollessa yksi BMW:n myydyimmistä ja uskollisimpien asiakkaiden suosikkimalleista, piilee suurissa ulkonäkömuutoksissa aina omat riskinsä.

Ulkonäöllisesti 5-sarja on päivittynyt vuosikymmenien aikana maltillisesti, eikä viimeisin facelift tuo ulkoisesti kovin paljoa uutta – hyvässä ja pahassa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurimmat muutoksen uudessa facelift 5-sarjassa on nähtävissä valojen muotoilussa. Jo pitkään BMW:n mallistossa olleet etuosan pyöreät päiväajovalot on päivitetty viirumaisiksi muistuttaen nyt enemmän 3-sarjan valoja. Sama valojen muutos voidaan havaita myös takana, jossa valot ovat nyt ikään kuin sumennetun ”maitolasin” takana.

Munuaisten muotoilu edessä sekä etu- ja takapuskurien muotoilu ovat kokeneet näkyvät muodonmuutokset. Suurimman muotoilun muutoksen on kokenut M-Sport-mallin puskurit, sillä pehmeähköistä etupuskurin muodoista on menty selvästi 3-sarjan suuntaan teräviä ja suoria linjoja kunnioittaen.

Sisällä muutokset ovat vähäisempiä. Ohjaamon painikkeet ovat pysyneet selkeillä omilla paikoillaan, ja 5-sarjan ratin takana tuntuu kaikkien hallintalaitteiden olevan juuri siellä, missä käden liikeradat helposti menevät.

Loistava ergonomia ja selvien fyysisten painikkeiden säilyttäminen ohjaamossa tekevät 5-sarjan kanssa arjesta mukavan ja käyttäjäystävällisen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajodynamiikka ja moottori

Lataushybridi nelivedolla kuulostaa herkulliselta vaihtoehdolta, ja sitähän se onkin. 530e-mallissa yhdistyvät kaksilitrainen nelisylinterinen bensiini ja 80 kW sähkömoottori. Maksimi yhteisteho on riittävät 292 hevosvoimaa ja 420 Nm vääntöä.

Neliveto ei ollut saatavilla ensimmäisiin 530e-malleihin, mutta nyt se on valittavissa sekä sedan- että farmarimalleihin lataushybridin kaveriksi.

Ajettavuudessa parasta on kulkupuoli, joka on äärimmäisen vakaata. Laadukkaiden materiaalien ympäröimänä hiljaisessa ohjaamossa matka taittuu vaivattomasti. Mukavuudeltaan uusin 5-sarja alkaa olla lähellä suurempia edustusluokan autoja. Ajettavuuden kruunaa BMW:lle ominainen tunnokas ja tarkka ohjaus.

Kuva: Antti Järveläinen.

Katso tästä muita BMW-koeajoja.

Sähköisiä kilometrejä taittuu täydellä akulla noin 40-45 kilometriä riippuen kelioloista ja ajotavasta. Ajoakun kapasiteetti on 12 kWh, ja BMW lupailee parhaimmillaan jopa 57 kilometriä pelkällä sähköllä. Sähkömoottori tuntuu maantienopeuksillakin varsin tehokkaalta välittömän kaasuvasteen ja reilun sadan hevosvoiman tehon ansiosta. Polttomoottori käynnistyy nopeasti tarjoamaan lisätehoa tarpeen tullen.

Saatavilla on nyt myös 545e xDrive, jossa sähkömoottori saa rinnalleen kolmilitraisen suorakutosen. Vajaan 400 hevosvoiman maksimiteho ja 600 Nm. vääntö liikuttavat autoa kiitettävästi kauniiden suorakutosen pakoäänien saattelemana.

Kuva: Antti Järveläinen.

Laadusta on hyvä pitää kiinni

Materiaalien laadukkuus on 3-sarjaan verrattuna aivan toisella tasolla. Pehmeämpää ja laadukkaampaa materiaalia on käytetty ohjaamossa 3-sarjaan verrattuna säästelemättä, jonka huomaa parhaiten äänieristyksessä.

Jos kuljettajalla on edessä hyvät oltavat, taittuu matka takapenkilläkin mallikkaasti. 5-sarja tarjoaa hyvät jalkatilat, ja takaistuin ottaa matkustajat hyvin syleilyynsä.

Suurin ahdistus 5-sarjan lataushybridin kohdalla tuntuu olevan tavaratila. Paperilla 410 litran tavaratila kuulostaa varsin tilavalta. Leveyttä ja syvyyttä riittää yllin kyllin, mutta korkeus tulee nopeasti vastaan. Tavaratilan lattian saa joko yhteen tasoon tai porrasmaisesti kahteen tasoon. Harvemmin porrastus juuri auttaa ongelmaan, jos on vähänkin suurempaa tavaraa tai matkalaukkua mukana.

Tavaratilaa lukuun ottamatta kokonaisuudeltaan ja ajettavuudeltaan faceliftattua 5-sarjaa voi kutsua hyvin kypsyneeksi tuotteeksi, jossa ei ole otettu riskejä. Se on aistittavissa äärimmäisenä lataushybridiajonautintona, ja baijerilaisen suoriutumista ei ole kuskin tarpeen jännittää.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW 530e xDrive A Charged Edition

  • Moottori: 1998 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 184 hv. / 135 kW. @ 5000-6500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 300 Nm. @ 1350-4000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 80 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 265 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 215 kW, 292 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 420 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 12,0 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 57 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 43 km.
  • Kiihtyvyys: 5,9 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 2,2-1,6 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 50-36 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 5,5 l/100km.
  • Omamassa: 1970 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 410 l.
  • Vetokyky: 2000 kg.
  • Alkaen hinta: 57 354 euroa (530e Charged Edition)
  • Koeajoauton alkaen hinta: 59 394 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!