Autotoday testasi: BMW iX — sähköautoilun parhaimmistoa

Täyssähköinen BMW iX on täysin uusi korimalli ja ensimmäinen laatuaan. iX:ssä saa rahoilleen vastineeksi parasta osaamista, mitä valmistajalla on tarjota sähköautomaailmassa. Lopputuloksena saadaan nauttia kokonaisuudesta, joka on kiistatta yksi hienoimmista tällä hetkellä markkinoilla olevista täyssähkömalleista.

Muotoilussa BMW on lähtenyt uusille raiteille viimeisten vuosien aikana, eikä iX poikkea tässä muista malleista. Rohkeat, suuret, jopa kolkot muodot tekevät iX:stä muotoilultaan hyvin trendikkään, eikä autoa ei voi olla huomaamatta lehtien mainoskuvista.
Ulkokuori on mielenkiintoinen sekoitus teräviä linjoja ja leikkauksia yhdistettynä suuriin varsin pyöreisiin pintoihin. Mielipiteet ulkonäöstä jakautuvat herkästi puolesta ja vastaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Täyssähköautoissa aerodynamiikka on suuri osa onnistunutta kokonaisuutta ja ilmanvastusta on iX:ssä pyritty pienentämään pienillä yksityiskohdilla muun muassa upottamalla ovenkahvat koriin. Sähköautoissa ovenkahvojen erilaisia ratkaisuja on moneen lähtöön, mutta BMW on mennyt käytännöllisyys edellä. Leveyttä ja syvyyttä kahvasta löytyy ja niistä saa hyvän otteen.

Edessä huomiota hakee valtavan kokoinen ja kulmikas etugrilli. Takana virtaviivaista ulkonäköä lisää BMW Groupin kapeimmat takavalot yhdistettynä kulmikkaisiin diffuusoreihin. Ilmanvastuskerroin iX:lle on 0,25.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilojen muotoilultaan moderni, tunnelmaltaan rauhallinen

Oli ulkonäkö sitten omaan makuun tai ei, sisälle hypättäessä huomio kiinnittyy ensin paksuihin oviin sekä korirakenteen hiilikuitupaneeleihin, jotka jäävät ovien taakse. Pelkistetyn moderni ohjaamo kätkee sisäänsä lukemattoman määrän yksityiskohtia, jotka ruokkivat näköhermoja tyylikkäällä muotoilullaan.

Alas laskevaa ja massiivista kojelautaa koristaa leveä kahdesta erillisestä näytöstä koostuva kaareva näyttöpaneeli. Keskinäyttö vaikuttaa alkuun turhan levältä ja liian matalalta, mutta nopeasti uuteen iDrive-käyttöjärjestelmään totuttua, mielipide näytöstä muuttuu positiiviseksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kosketusnäytön käyttämiseen tottunut kuljettaja joutuu totuttelemaan keskikonsolissa olevan iDrive-säätimen käyttöön, sillä keskinäyttö on käyttömukavuuden äärirajoilla kojelaudan etäisyyden takia. Valmistaja kutsuu säädintä iDrive-monitoimisäätimeksi, joka tuntuu ajoittain liiankin monitoimiselta.

Pyörivä säädin on toisinaan liian herkkä ja tarkka reagoimaan pyörittämiseen ja painamiseen, ja virheliikkeitä säätimen kanssa tulee päivän aikana useita jopa turhautumiseen asti. Itse säädin on lasipinnoitettu – kuin ohjaamon timantti – ja tuntuu kädessä todella hyvältä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ilmassa “leijuvasta” keskikonsolista löytyy aitoon puupaneeliin upotettuna iDrive-järjestelmään liittyvät muut navigoinnin ja medialaitteiden säätimet sekä käynnistys ja vaihdevipu. Keskikonsolin alapuolelle hieman hankalasti sijoitettuna löytyvät kännykän langaton latausteline sekä paikat juomapulloille.

Katso tästä muita BMW-koeajoja.

Keskikonsolin ja kojelaudan väliin jää tyhjä tila ja etumatkustajien lattiat ovat yhtä lattiatasoa tehden etuosasta avaramman. Koeajoautossa olleet vakioistuimet olivat moniin muihin BMW:n istuimiin verrattuna pettymys ja jättivät tukevuuden puolesta paljon toivomisen varaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ohjaamon “epäkohdat” ovat kuitenkin hyvin pieniä ja kokonaisuutena iX:n ohjaamo on todella hieno materiaaleiltaan ja muotoilultaan. Karmittomista ovista huolimatta melutaso ohjaamossa on hyvin alhainen. Korkea istuinkorkeus yhdistettynä suuriin ikkunoihin takaavat erittäin hyvän näkyvyyden ulos. Talviajoa mukavoittaa istuinlämmityksen lisäksi molempien käsien lämpenevät kyynärnojat.

Sähköjuna maantiellä

Ajettavuus on ollut kiistatta BMW:n parasta osaamista. iX:n kohdalla haasteita ajettavuuteen tuovat lähes 2 500 kilon omamassa, mutta ohjauksen ja alustan tuntuma sekä sähköinen voimalinja toimivat iX:ssä todella hienosti yhteen. Kitkarenkaillakin suurta iX:ää voi pitää tunnokkaana ja BMW:n ajettavuuden dna on onnistuttu luomaan myös iX:lle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suuremmissa nopeuksissa kyyti on sen verran vakaata, että nopeus nousee helposti yli rajoitusten ja vauhtisokeutta edesauttaa avara ohjaamo ja istuinkorkeus. Ainoastaan suurehko, kaksipuolainen ja hieman kulmikas ohjauspyörä laskee muuten erinomaista ajokokemusta – tai kulmikkuus vaatii ainakin totuttelua.

Koeajossa ollut iX xDrive40 on tällä hetkellä saatavissa olevista malleista pienitehoisempi ja pienemmällä akulla varustettu. Nelivetoinen iX xDrive40 tarjoaa tehoa 240 kW (326 hevosvoimaa) ja vääntöä tuntuvat 630 Nm. Akun kapasiteetti on 76,6 kWh.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW ilmoittaa WLTP toimintamatkaksi 327-425 kilometriä ja yhdistetyksi sähkönkulutukseksi 22,5-19,4 kWh/100km. Autotodayn koeajossa keskikulutus nollakelissä oli noin 28-31 kWh/100km. Autolla lähdettiin aina kylmänä eikä autoa ollut mahdollista esilämmittää hyödyntäen ulkoista virtalähdettä.

Matka-ajossa sadan kilometrin keskinopeudella ja kolmen plusasteen lämpötilassa keskikulutus oli varsin maltillinen 21,1 kWh/100km. Koeajoviikolle osui myös -10 asteen pakkaspäivä, jolloin saman moottoritieajon keskikulutus 100 km/h keskinopeudessa oli 24,0 kWh/100km.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajetulla 30 kilowatin keskikulutuksella autolla pääsee nollakeleissä noin 250 ja matka-ajoa vajaa 350 kilometriä. Kesällä lukemat ovat todennäköisesti noin 50 kilometriä enemmän.

Kalliimmassa ja tehokkaammassa iX xDrive50 -mallissa akun kapasiteetti on jopa 111,5 kWh. Akusta löytyy koeajettuun xDrive40-malliin verrattuna 35 kWh enemmän bruttokapasiteettia, joten oletettavasti matkaa taittuu suuremmalla akulla noin 150 kilometriä enemmän. Valmistajan ilmoittama WLTP mukainen toimintamatka xDrive50-mallille on 549-630 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

iX on laadukkaasta kyydistä nautiskelevalle herkullinen täyssähköuutuus, jonka kruunaa erinomainen sähköinen voimalinja. Avarat sisätilat ja laadukkaat materiaalit tekevät menosta miellyttävää ja 500 litran tavaratila tuntuu litrojaan suuremmalta. Tarvittaessa perässä kulkeutuu jopa 2500 kilon perävaunu, joka on harvinaista herkkua täyssähköautoille.

Kuva: Antti Järveläinen.

BMW iX xDrive40

  • Sähkömoottorin teho: 240 kW. (326 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 630 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,1 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti: 76,6 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 22,5-19,4 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 327-425 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 19-35 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho (DC): 150 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: 2440 kg.
  • Tavaratila: 500 l.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Vetokyky: 2500 kg.
  • Alkaen hinta: 89 891 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here