Mercedes-Benz CLA Shooting Brake esiteltiin ensi kertaa vuonna 2015, ja sen uusi versio ylittää monin tavoin alkuperäisen auton mittasuhteet ja ominaisuudet.
Edeltävään malliin verrattuna uutuus on 48 milliä pidempi, 53 milliä leveämpi ja 2 milliä matalampi.
Tavaratilan koko ja käytettävyys ovat parantuneet merkittävästi, sillä takaluukun aukon leveys on kasvanut 635:stä 871 milliin. Luukku voidaan lisäksi avata kosketuksetta Easy-Pack- ja lisävarusteisella Hands-free Access -toiminnoilla.
Katso tästä muut Geneven autonäyttelyn uutuudet.
CLA Shooting Braken matkustamon muotoilu on identtinen Coupé-mallin kanssa. Pää-, hartia- ja kyynärpäätilaa on aikaisempaa enemmän. Keskelle kojelautaa on sijoitettu vapaasti seisova monitoiminäyttö, ja kojelaudan alaosa on erotettu koristesaumalla visuaalisesti yläosasta.
Tarjolla ovat 64-sävyinen tunnelmavalaistus ja kaikkiaan 10 vaihtoehtoista värimaailmaa. Auton yksilöintimahdollisuuksia on lisätty Progressive- ja AMG Line -varustetasoilla sekä uusilla sovelluksilla ja palveluilla, jotka voidaan liittää auton MBUX-käyttöjärjestelmään.
MBUX-käyttöjärjestelmässä nyt ”kamaripalvelija”
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) on määritellyt Mercedes-mallien matkustamokokemusta alkuvuodesta 2018 lähtien. Käyttöjärjestelmä kehittyy mallista malliin samaa tahtia digitaalisen maailman kehityksen kanssa. Ominaisuuksiensa ansiosta MBUX on kokonaan kustomoitava käyttäjiensä tarpeisiin.
Järjestelmän uusin ominaisuus on Interior Assistant -avustintoiminto eli ”kamaripalvelija”, joka tunnistaa liikkeet ja osaa erotella kuljettajan ja etumatkustajan antamat käskyt. Järjestelmän tiedonkäsittely- ja ymmärryskyky ovat kasvaneet ja se ymmärtää entistä yksityiskohtaisempia ja maaspesifejäkin kysymyksiä.
– Muiden matkustajien välinen keskustelu ei enää häiritse avustimen päättelykykyä. Se vastaa ainoastaan niihin pyyntöihin, jotka tulevat viimeksi Hey Mercedes -tervehdyksen antaneelta henkilöltä, Mercedes-Benzin digitaalisen kehityksen johtaja Sajjad Khan lisää.
Henkilökohtainen valmentaja
Uuden CLA Coupén hienouksiin kuuluvat lisävarusteiset henkilökohtainen valmentaja Energizing Coach sekä Energizing-valmennuspaketit, joita älykäs algoritmi suosittelee käytettäviksi ajon aikana kuljettajan terveyden- ja mielentilan perusteella. Kuljettajan ja matkustajan energiatason kohottamiseen käytetään monipuolisesti auton ilmastointijärjestelmää, istuinsäätöjä (lämmitys, viilennys, hieronta), valaistusta ja äänentoistoa.
Urheilullinen
CLA Shooting Braken ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on 0,26 eli korimuotoilusta johtuen hieman korkeampi kuin Coupé-mallin 0,23. Auton älykkäät turvallisuusjärjestelmät ovat peräisin S-sarjan Mercedes-Benzeistä: aktiivinen etäisyysavustin, aktiivinen ohjausavustin, aktiivinen kaistanvaihtoavusti ja aktiivinen pysäköintiavustin.
Kasvanut raideleveys, alhainen painopiste ja taka-akselin monipistetuenta takaavat CLA Shooting Braken urheilulliset ajo-ominaisuudet.
Pyöräntuenta on optimoitu akustisilla tukivarsilla ajomukavuutta ja äänettömyyttä silmällä pitäen. Valinnaisvarusteena autoon saa mukautuvan alustavaimennuksen. Pyöräkoko vaihtelee 16–19 tuumaan alkaen 205/60 R 16 -koosta ja päätyen 225/40 R19 -renkaisiin.
CLA Shooting Brake -malliston huipulla on nelisylinterinen ja etuvetoinen CLA 250 -bensiinimoottori (165 kW/225 hv, 350 Nm), jossa voimansiirrosta vastaa 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Mallin yhdistetty kulutus on 6,2–6,5 l/100 km ja CO2-päästöt 143–149 g/km*. Kaksilitraisessa suorasuihkutusmoottorissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin.
Mallin lanseeraukseen mennessä syyskuussa tarjolle tulee valikoima bensiini- ja dieselmoottoreita varustettuna sekä käsivalintaisilla että kaksoiskytkinvaihteistoilla ja joko etu- tai 4Matic-nelivetomalleina.
*ennakkotieto